Gå til innhold
Arkivverket

[#11838] Brithe Pedersdatter, gift på Åse, Sogn og Fjordane-Hvem var foreldrene?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Johannes Gutormsen, Åse, Vik Prestegj. født 1735, giftet seg 21.5.1758 med Britthe Pedersdatter (hennes 2. ekteskap). Er det mulig å få vite hvem som var hennes far og når hun var født? Jeg kan ikke finne 2 som kan være aktuelle, Peder Kvist og Peder Vollevik, men vet i tilfelle ikke hvem av dem?Jeg takker hjertelig på forhånd! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser at der har sneket seg inn et 'ikke'. Setningen skal være: 'Jeg kan finne 2 som kan være aktuelle, Peder Kvist og Peder Vollevik, men vet i tilfelle ikke hvem av dem? Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Inge Sæbø

I Bygdabok for Vik i Sogn bind III-1 s. 262 står det namnet Brita Persdotter Vollevik. Ho var fyrst gift med Åmund Andersson Nese, sidan med Johannes Guttormson Åse. Du vil finna mykje om slekter frå Arnafjord i Vik under nettadressa www.leegenealogy.net. Skulle det elles vera noko ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Birger -Et spørsmål av ren nysgjerrighet; Under 'stikkord' oppgir du Gaular kommune. Hvilken relasjon hadde Johannes og Britte til Gaular?(Håper du ikke forveksler Vik (Viksdalen) sogn i Gaular med Vik prestegjeld i Sogn)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for svaret, Arne Inge! Og også en takk til deg, Arne Solås. Jeg har nemlig vært i sterk tvil om at det var Gaular. Men et par av etterkommerne mente at det var Gaular. For jeg har registrert de under Vik Prestegjeld.Ellers så har jeg rimelig god oversikt over etterkommerne som var bosatt i Gaular. Helene, datter til Johannes ble gift med Mads Larssen fra Skagebakke. Mads og Helene hadde 12 barn.Enda engang: Hjertelig takk!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Birger.Jeg har sett litt på dette, og ser at Helene Johannesdatter ble født på Aase i Gaular den 25. 10. 1765. Ser du i bygdeboken under grd. Nese (linken som Arne Inge gav deg), så vil du se at Johannes Guttormsen Aase ble begravet 16. 01. 1763 og kan følgelig ikke ha vært far til Helene.Brita Pedersdatter giftet seg for tredje gang 1771 med enkemann Mons Torsteinson.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, Birger, Helena er datter av Johannes Aase - men ikke Johannes fra Vik, men en Johannes boende på gården Aase i Bygstad sogn i Gaular (Indre Holmedal). Søk på Fylkesarkivet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha!Min Johannes Åse er f. 1.11.1735 på Åse. Men mener du at det da ikke er han som ble gift med Brithe Pedersdatter?Jeg er ikke helt med. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Valget mellom å knytte slekten sin til en sunnfjording eller en sogning skulle vel falle lett :)Spøk tilside. Jo, 'din' Johannes var gift med Brita Pedersdatter Vollesvik, og de hadde kun datteren Barbra f. 1759, død før 28. 01. 1763.Men hva skal du med disse folkene fra Vik prestegjeld, da den Helene som ble gift med Mads Larsen Skagenbakken var født på gården Aase i Gaular og med en helt annen Johannes Aase til far?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, det er ikke så godt å komme klar av koblingen mellom sunnfjording og sogning. Kona er sogning og min slekt kommer fra sunnfj..:-)).Men takk skal du ha for oppklaringen. Da må jeg på jakt etter en ny far. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, og en ny mor. Du får gi kona en unnskyldning fra meg da, Birger.Jeg sitter og blader i de nye bygdebøkene, men har ikke funnet noe sålangt. Jeg har også liggende noen hundre sider med håndskrevne notater som jeg skal ta en titt på. Gi meg litt tid, men jeg kan ikke love noe sikkert.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, tusen takk skal du ha. Du kan ta det helt med ro, kona tar det neppe så tungt. Hun er godt vant med det.Jeg klarer ikke å finne vielsen for dette ekteparet Johannes og Brita. Jeg finner Barbra som født 25.4.1759, far Johannes Næse, men ingen mor er nevnt. Noe giftermål finner jeg ikke.Nå har maskinen blitt helt umulig etter jeg var innom www.leegenealogy.net, og nå kan jeg ikke komme inn på gårdene eller navn i Vik.Min kones tante ble gift i Vik:-)).mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg fant de både i bygdeboken og mine egne notater.Fra Bygdebok for Gaular, gardar og folk, band 6a, Bygstad sogn. Grd. Åse, bruk 3, 'Innabakkjen'.1741 til 1791:Elisabeth Hansdotter f. kring 1689, d. 1756 på Åse. Gift 3 ekt. med Johannes Olson f. kring 1714, d. 1790 på Åse. Elisabeth var enkje etter Aksel og etter Mons Ellingsen.Johannes gift 2. ekt. 1758 med Ragnhild Hansdotter f. kring 1735, d. 1805 på Åse.Born i Johannes sitt 2. ekt.:a. Lars f. 1760, neste brukar.b. Synneva f. 1762, vigd 1797 med Anders Johanneson, d. 1831 på bruk 1 på Åse.c. HELENA f. 1765, vigd 1790 med Mads Larson Skagen, d. 1810 på Skagen.d. Gunhild f. 1768. Gunhild var mor til Orlaug Nilsdotter f. 1800 på Åse.e. Elias f. 1772.f. Orlaug f. 1775, d. 1775 på Åse.g. Ola f. 1776, vigd 1. 1802 med Anna Andersdotter Nord Fauske. Vigd 2. 1828 med Ragnhild Sørensdotter.h. Ola f. 1780. Far til Johannes Olson f. 1809 på Lien, Sande, d. 1870 på Eide.Dett var dett, Birger. Gir deg en link til sjæleregisteret, håper den funker.LenkeHa en riktig god jul både du og kona, - og skulle du ønske mer ifra bygdeboka, så får du gi et ord.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk! Her tenker jeg at jeg finner ut av det. Hjertelig takk også for julehilsen og tilbudet om å vende tilbake. Og jeg ønsker også deg en riktig God Jul!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.