Gå til innhold
Arkivverket

[#11848] Familien SALVESEN fra Grimstad/Risør?.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Hei igjen Davidi mitt søk etter noe helt annet, kom jeg over at Per Nermo på sine hjemmesider har meget god dekning av foreldrene til Lovise Bentsdatter og deres aner. Her er linken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ja dette var litt av en nyttårsgave LARS!. Nå har jeg fått fylt ut ytterligere hull i min store anesirkel.Nå begynner farsiden hos mora mi å bli nesten like utfylt som min farmors er !.anesirkelen min er på 10 generasjoner og kan inneholde maks 1023!. Personer. Til nå har jeg fylt ut ca 3/4 deler av min farsside.og ca 2/5 av min morsside på anesirkelen.Det blir jo en god del anetap og en masse personer,fra alle samfunnslag stortingsmenn,Skipsredere,Adelsmenn,Husmenn,Bønder,Skomakere og Storbønder.det blir nesten vanskelig å holde oversikten. DU SOM HAR HJULPET MEG SÅ MYE MÅ JO VÆRE EN GANSKE ERFARINGSRIK SLEKTSFORSKER,Jeg er bare 19 år og begynte å interesere meg for slekta mi da jeg var 9 år,altså et slags 10 årsjubileum i år, Som slektsforsker begynte jeg vel egentlig ikke før jeg var rundt 12 år. Da tok jeg Grunnleggende og Videregående kurs på Friundervisninga(Var jo en litt spesiell hobby i den alderen da men!).JA DER FIKK DU VITE LITT OM MEG!.GODT NYTTÅR!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Karsten Krambs

Hej David. Jeg har med interesse læst hele korrespondancen. Meget interessant. Jeg har i dag til et andet indlæg om FJÆRE og HESNÆS lagt en del oplysninger ind om Salvesen familien fra gården Hesnæs.Om den John Salvesen fra Hesnæs som I omtaler har jeg følgende oplysninger:JOHN SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3), skibsfører, sea captain, born Sep 18, 1796 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway. Died in the year 1831 in a hospital in St. Crois. The protocol in Copenhagen skifteretten, meeting of heirs, named the day of death to Jul 29, 1831. He married Mar 10, 1816 BIRTHE JENSDATTER born about 1785 / died about 1854-1860.Children of JOHN SALVESEN and BIRTHE JENSDATTER are: i. JENS JOHANSEN SALVESEN, born Apr 04, 1820, christening Apr 30 1820 in the church, Bremer-holms Kirke, (Holmen) Copenhagen. ii. CAROLINE KIRSTINE JOHANSEN SALVESEN, born Mar 11, 1822John Salvesen sejlede en tid som skibsfører for Fr. A. Petersens brig ”L’Esperanza” f.eks. Sep 01, 1828 i Homborgsund.Det er rigtigt at John er halvbroder til Ole Salvesen søn af Salve Olsen.John Salvesen boede ved sit bryllup på adressen Nyhavn 3 og ved Jens Salvesens dåb boede familien Ulvegade 25, begge København.Om Johns søn Jens Salvesen, født i Danmark, har jeg følgende:JENS JOHANSEN SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3, JOHN SALVESEN4), murer, construction worker, born Apr 04, 1820, christening Apr 30 1820 in the church, Bremerholms Kirke, (Holmen). Faddere, sponcer: Købmand, grocer, Jensen from Kristiania Norway and jordemoder, midwife, Madam Christensen, Klærkegade. Died April 05, 1866 in Copenhagen. Married May 24, 1846 Garnisons Sogn, Copenhagen, Denmark to BOLETTE EMILIE PETERSEN born Aug 12, 1824 / died Nov 04 1897 Copenhagen. Her father was HANS CHRISTIAN MELANDER born Jan 24, 1796 / died Dec 19, 1868 and mother INGEBORG JENSEN PETERSDATTER born 1794/187x. Married Jan 23, 1820. H.C. Melander’s father was a tailor, skrædder, NIELS PEDERSEN MELANDER born about 1758 and his wife’s name SOPHIE SOLBERG FREDERIKSDATTER born about 1760. More about Melander family in separate Family Tree.Ved dåben af Carl Jensenius boede familien Vognmagergade 86, København.Til Egil Thee Danielsen har jeg følgende om Barhardine Salvesdatter:SALVE HESNÆS SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3, BENT SALVESEN4), sømand, sailor, born Nov 07, 1813 Tangen, Drammen, Buskerud, Norway. Married on Strømsø Mar 01, 1835 to HANNE JOR-GINE HANSDATTER born Apr 03, 1815 / died Aug 30, 1859. Her father was HANS OLSEN and mother ANNE SYRENE LARSDATTER. Hanne Jorgine was next married Aug 09, 1849 to skibsfører, sea pilot, TORGER HALVORSEN, Strømsø though her husband was moved from Norway.Child of SALVE HESNÆS SALVESEN and HANNE JORGINE HANSDATTER are:i. BERNHARDINE CATHINCA SALVESDATTER born Oct 15, 1834 Drammen, Buskerud, Norway died Kra Aug 09, 1910. Married to konditor, cake maker, GÜNTER 1861. Have a son out of marriage with boghandler, bookseller, JOHAN G. ALBIN by name Johan Gustav Salvesen, skibsfører, sea captain.Karsten Krambs kkrambs@s-tog.dsb.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Til Egil Thee Danielsen og Kristian Fjeldsgård har jeg følgende om skibshandler Salvesen fra Antwerpen:IVER FEGTH SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3, BENT SALVESEN4), born Nov 25, 1817 Strømsø / died about 1890. He was doing ship trading, skibshandler, in Nieundiep in Holland where he was married. A daughter to him married skibskaptajn, sea captain, WETTRE from Asker.Iver Salvesen er søn af Bent Salvesen - - se debatforum emne Sparbækken/Salvesen/Hesnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Hei, jeg er på jakt etter en Ole Salvesen som gifter seg i 1802 med enken Ane Paust Nordberg(født Schlytter, fra Risør).(Fra kirkebok for Øyestad: 4 August, Ungkarl Skipper Ole Salvesen, Enken Madame Ane Paust Norberg. Cau. Anders Christensen Bie?, Kiøbmand Schlytter fra Riisør, efter Kongl Bevill viet i huuset, Fiære sogn.) Kjøpmann Schlytter fra Risør er brudens bror. Hun er 35 år i 1802 og dør 1818, jeg har 2 barn på henne i første ekteskap, men absolutt ingenting om den andre mannen.Som det blir sagt i denne debatten så er ikke Ole Salvesen en helt uvanlig kombinasjon,og han er ikke lett å finne. Han skal ha vært en venn av den første mannen, coffardikaptein Christen Jensen Nordberg som ble borte på sjøen i 1800.Har noen av dere et forslag på hvem denne Ole Salvesen er, så tar jeg imot tips med glede. Denne halvbroren på Hesnes er bare 24 og kanskje litt ung for en 35-årig enke? Ellers hadde han passet bra, noen som vet noe om ham? Alle opplysninger mottas med takk. Wenche Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg er ikke videre oppdatert på diskusjonen annet enn at det dreier seg om Salvesen så tilgi meg om dette er gammelt nytt. Helt tilfeldig og i forbindelse med et annet tema kom jeg over en Salvesen familie som reiste fra Antwerpen til (Castle Garden) New York den 25.september 1889. Synes jeg ville legge det ved her;----- Anna Salvesen 25 Sep 1889 7 år Female Antwerp, Belgium Norway New York Westernland B Salvesen 25 Sep 1889 33 år Female Antwerp, Belgium Norway New York Westernland Helena Salvesen 25 Sep 1889 11 9/12 år Female Antwerp, Belgium Norway New York Westernland Johan Salvesen 25 Sep 1889 10 6/12 år Male Antwerp, Belgium Norway New York Westernland Ole Salvesen 25 Sep 1889 9 år Male Antwerp, Belgium Norway New York Westernland-----Alle kommer fra Norge og reiser med en båt som heter 'Westernland'. Kan godt hende at det er flere på andre år og datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Svar til Wenche Hervig:Ole Salvesen, er den Ole, der nævnes i denne diskussion som står fadder til John Salvesen. Ole Salvesen er iøvrigt en flittig fadder. Ifølge kirkebøgerne er han på listen over faddere til en stor del af de nyfødte i slægten Salvesen fra Hesnæs. Hvis interesserede kan jeg godt udarbejde en liste over døbte, han står fadder til.Jeg har følgende om Ole:OLE SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3), styrmand, mate, born Aug 10, 1777 / died Jan 10, 1786 Ugland, Fjære, Aust-Agder, Norway. Married Aug 04, 1802 to the widow ANNA PAUST SCHLYTTER (Widow after KRISTEN NORBERG).Child of OLE SALVESEN and ANNA PAUST SCHLYTTER are: i. CHRISTINE OLSEN, Sep 22, 1804 Fjære, Aust-Agder, NorwaySå fik du også et barn af andet ægteskab.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Takk Karsten, der fikk jeg mye fin informasjon. Og jo, jeg tar gjerne imot opplysninger om hvem han er fadder til. Men dødsdatoen? er det 1876 eller ... Og vet du mer om ham og datteren? Selv er jeg etterkommer fra Anes første kull, men sidegrener og forbindelseslinjer er alltid interessante. Min oldemor sa alltid at hennes oldemor(altså Ane) også hadde barn i sitt andre ekteskap, men dette er første gang jeg har fått det bekreftet. Det er nemlig ikke mulig å finne skiftet etter Ane Paust Schlytter. Så takk igjen. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej igenOle Salvesens død har jeg ikke dateret. Jeg har kun været igang med forskning i Salvesen slægten i 3 uger, så mit materiale er 'igangværende'.Ole Salvesen, Ugland har stået fadder til følgende:John Salvesen, døbt 18 sep 1796.Lovise Salvesen, døbt 20 mar 1808.Jacob Fegth Salvesen, døbt 28 apr 1809.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Takk, Karsten. Det er interessant at Ole Salvesens stedatter, Dorothea Winther Norberg gift Sønnichsen, i 1828 døper en datter Salvine Lovise. Navnet kommer tydeligvis fra stefarens familie. Lykke til videre med dine søk i familien Salvesen og takk for all hjelp. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej igen Wenche.Jeg kan se at du skriver 'kirkebog fra Øyestad' - og andre steder i mit slægtsmateriale er denne by stavet Øiestad. Hvad er rigtigt? Hvad betyder det egentligt - og hvorfor kan jeg ikke finde denne by på mit kort over Norge?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Hei, Karsten.Ikke rart du blit forvirret. Norsk rettskrivning er ikke for nybegynnere. Vi har modernisert og 'fornorsket' jevnt og trutt i mange år. Så Øiestad er rett og slett gammel stavemåte for en (tidligere?, jeg er ikke helt ajour med sammenslåingene) kommune i Aust-Agder, litt sørvest for Arendal. Det er altså ikke en by eller landsby, men landkommunen ved Arendal. Mange med sjøen som levevei og som sognet til Arendal bodde utenfor bysognets snevre grenser. De vil man finne i kirkebøkene til og folketellingen for Øyestad, eller Øiestad. Ellers var det visst opprinnelig prestegården som bar navnet. http://www.hvor.no/kart.aspx Prøv denne lenken, søk Øyestad og velg et av steden med Arendal som kommune. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei KarstenFjære (landkommunen rundt dagens Grimstad) var en del av prestegjeldet Øiestad se Lenke Fjære var et eget annex under Øyestad med egen kirke og egne kirkebøker. Fjære ble eget prestegjeld 31.10.1845. Før denne tid kan man finne opplysninger både i Fjære kirkebok og i Øyestads kirkebok.Kirkebøkene for Fjære i perioden 1839-1930 er gått tapt i brann, men du kan finne mange opplysninger i klokkerbøkene for samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei igjendrister meg også til å legge ut en lenke til mine (ennå ikke helt ferdige) hjemmesider: http://home.online.no/~ljoerg/ Her vil du finne en god del informasjon om anene til Jon Salvesen. Jeg ser da med en gang at jeg har en feil i forhold til Karstens innlegg: 'JOHN SALVESEN ... Died in the year 1831 in a hospital in St. Crois. '. Jeg har notert en helt annen død (som sikkert er feil). Feil kan nemlig forekomme, men tavlene mine kan jo være et utgangspunkt for de som er interessert i slekter fra Hesnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej Lars & WencheSå fik jeg lært at Øyestad ikke er en by i Norge.Til Lars vil jeg sige tillykke med en flot hjemmeside (går det for øvrigt godt med at læse mit danske)?Jeg fik et par supplerende informationer fra din hjemmeside. Tak for det. Jeg ser ikke du har Bent Salvesen født 1787, med som barn af Salve Olsen og Lovise Bentsen?Salve Hansen gifter sig med Ingeborg Olsen.Med hensyn til John (Jon) Salvesens levned skal du ikke rette til endnu - jeg er igang med at efterforske denne sag påny.Hvis du vil, så lad mig få din e-mail adresse - så vil jeg sende dig hvad jeg har pt. om Salvesen - det er vist det nemmeste.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei Karstendansken går meget bra å lese.Når det gjelder opplysningene om Jon Salvesen merket jeg meg, etter at jeg skrev tidligere innlegg, at David W. Howden hadde andre opplysninger (og det var nok fra ham jeg hadde dem), og at hans kilde (familiedokumenter) var rimelig sikker. Hvordan har det seg da med de opplysningene du har om skifte etter Jon i København? Virker jo også rimelig sikre... Videre - dersom Jon virkelig flyttet til København og fikk etterkommere der (bla DEG) - hvordan har det seg da at han døde i Risør i 1885? Flyttet han tilbake eller snakker vi om to forskjellige Jon? Dette må jeg se nærmere på hjemme, men merker meg jo at det er samme fødselsdato (fødsel 12.9 og dåp 18.9 - notert som fødsel hos deg, men utvilsomt samme hendelse).Uansett (hvertfall hvis det viser seg at din Jon kommer fra Hesnes), så er vi 9-10 meninger eller noe slikt (gjennom hans farfar Jon Huseland), og jeg er meget interessert i etterkommere. Kontakt meg gjerne på ljoerg@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til lenke innlegg 39Jon a Foss er Jon Bjarnesson på Foss med segl Øks m. sekstakket stjerne (to versjoner-venstre og høyrevendt). Haavard Jonsson Foss har en sekstakket stjerne (DN VII, nr. 421, 1444, og kan derfor ikke være identisk med lensmann Haavard Jonsson (Galle) n. 1396-97 med Gallesegl. Lensmann Havard Jonsson Galle kan være identisk med den Haavard Galle som nevnes i Røde Bok s. 516 med eiendom i Østfold.Jon Nilsson Skaks svigermor er også feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Til indlæg 41.Lars, jeg ser du har fat i problemstillingen jeg pt. arbejder med. Der er noget, der ikke stemmer.Lige nu er jeg kun sikker på at jeg er i slægt med én eller anden Salvesen fra Norge :) :)Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Til læsere af dette spor.Undersøgelsen om John Salvesen og Ole Salvesen bosat i Danmark fortsætter i 2 nye spor, debatemne 24511 & 24509, da det ellers bliver svært at få separeret oplysningerne korrekt.Hilsen Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej igen WencheJeg har et par spor mere til dig om Anna Paust Schlytter pkt. 30, 32, 33, 34 -Ved dåben af Lovise Salvesen i Mar 20, 1808 er en Christen H. Schlytter fadder.Ved dåben af Jacob Fegt Salvesen April 04, 1809 er Ane Paust Salvesen fadder.Så véd du det...............Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Takk, Karsten. Da er det helt sikkert riktig gren du har funnet til meg. Er det fra Øyestad kirkebok du har disse opplysningene? Jeg er litt kildefiksert og vil gjerne ha med meg hvor opplysningene er funnet, og med dato og sogn går det greit å finne tilbake.Jeg har ikke gått Schlytter-familien så nøye i sømmene, men de er omskrevet i bøker om Risør. For eksempel Risør gjennom 200 år, 1723 - 1923, Jubilæumsskrift av Tallak Lindstøl. Der er ikke Ane nevnt, hun er nemlig litt tidlig ute, født bare 4 måneder etter at foreldrene giftet seg.Det er flere Christen H. Schlytter, en bror av Ane og en brorsønn, begge bor i 1801 i Risør hos sine respektive fedre, Hans Schlytter d.e. og d.y.Kommer du over mer, flere barn av Ole og Ane (det skal ha vært 4 i følge min oldemor), eller flere fadderoppdrag så er jeg svært takknemlig.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Til Davidi en avledet debatt (tema 24509, spesielt innlegg 20 Lenke) framkommer muligheten av at den John Salvesen som dør i Risør 18.3.1885 (din tipp-tipp-oldefar hvis jeg skjønner det rett) IKKE er John Salvesen fra Hesnes født 12.9.1796. Dette med bakgrunn i at John Salvesen Hesnes skal være død i 1831.Selv om dette muligens 'ødelegger' din anerekke, vil det være veldig interessant for oss andre å få opplyst nærmere detaljer rundt kilden for dine opplysninger. Så vidt jeg forstår er dette påtegnelser på brev som dere har hatt i familien. Vi er vel neppe i tvil om at en person med navn John Salvesen døde 18.3.1885 i Risør, men hva er kildebelegget for at dette er John fra Hesnes? Fint om du kan kommentere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Nok en opplysning. Ved FT1865 er losoldermann Salvesen oppført som 'A. Salvesen'. Kanskje dette kan bidra? Tenkte at det faktisk kunne være snakk om Johns bror, Aanon, født i 1794? (men ser at han - i følge Karsten - dør i 1861). Kan jo også være en annen A. Salvesen.Er det visshet om at det står 'Losoldermann John Salvesen' på dine brev, eller står det f.eks. 'Losoldermann Salvesen'?Ser veldig gjerne at du kommer på banen nå, David...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Finner på FamilySearch ekteskap mellom Ingeborg Anna Bechman (som skal være konen til John/A. Salvesen i Risør) og John Salvesen i Kristiansand 11.02.1833. Her bør det stå ytterligere opplysninger om John. Forsøker å lage et eget innlegg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.