Gå til innhold
Arkivverket

[#11859] STRINDA BYGDEBOK?


Gjest Tore J. Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore J. Øverby

Strinda bygdebokJeg lånte Strinda Bygdebok, utgitt 1939, for å finne att slekt som flyttet til Strinda omkring 1840-1860. Men der var det ikke mye slektshistorie å finne. Finnes det noen ny utgave av bygdebok for Strinda, med slektshistorie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Kåre G. Hugås ga ut i 2000 'Bygdebok for Bratsberg annex-sogn'.Bratsberg er en del av Strinda En meget bra bok. Dersom du har stedet de flyttet til kan jeg se etter om det er med i denne boken. Hilsen Margit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei! Har denne boka en fullstendig oversikt over gårder/plasser og slekter i Bratsberg? I såfall er jeg interessert i opplysninger om plassen Brandsås under Bratsberg.Mvh Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Øverby

Takk til Margit Berg, så langt!Min mormors halvsøster Oline Knudsd. f. 1842, frå Hollykkja på Lesja flyttet, i flg. Bygdebok for Lesja 2, til Strinda i 1857. Det er ei Olina Knudsd. som er g. m. Andreas Sommer på eiendommen Aasan. Det stemmer med fødselsd. på 'min' Oline (Ftl. 1865). I Ftl. 1875 og 1900 er familien bosatt i 1601 Trondheim. Andreas Sommers fødested er da oppgitt å være hhv. Hlade S. Strinden og Hlade S.Ei anna halvsøster,Anne Knudsd, f. 1835 kan være den som er g.m. Johan Anderssen på eiendommen Ranheimsberg, Strinda. Ftl. 1865.Kanskje det er noen som kjenner igjen anene sine?Kommer igjen med flere forespørsler senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Til Tore J. Øverby. Jeg kan det sverre ikke se at disse gårdene du nevner ligger i Bratsberg. Skal se dermere på det.Til Håvard Ler.Husm. plassen Brandsås under Bratsberg er omtalt i boka, og de folkene som budde der til den var nedlagt ca. 1860Mvh Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Tore Øverbye,Plassen Åsan (FT 1865) og Åsen (FT 1875 - da bodde fremdeles Andreas Sommers far der) har i FT 1875 gårdsnummeret 140, det samme som Ranheimsberget. Plassene lå tydeligvis under gården Ranheim østre.Bydelen Ranheim ligger øst for Trondheim sentrum og grenser opp mot Malvik kommune. Jeg har funnet ut at det finnes et Ranheim bydels historielag, v/Anne S. Persen, Væretrøa 6, 7054 Trondheim.Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Til Jan Tiller. Det er flere gårder Ekle som er med i denne boka. Får jeg navn så kan jeg se om jeg finner dem. De andre gårdene kan jeg ikke se er i Bratsberg. Mvh. Margit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Øverby

Først en takk til Margit Berg og Astrid Ryen for innlegg! Nytt spørsmål til Margit Berg: Husmannsplassen Moegjerdet, ligger den i Bratsberg? Bruker der i 1865 er i 1875 gardsarbeider på Lillegaardens grund, Strinda. Kan du finne om den ligger i Bratsberg? God jul til alle debattanter![url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?fornavn=tore&etternavn=pedersen&foedested=t%F8nset&gardsnavn=&ftaar=1865&kommando=S%F8k&spraak=norsk>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Øverby

Spørsmål til en data-ekspert!Hva gjorde jeg feil når jeg i forrige innlegg (22.12.2002 17:33) bare fikk fram den ene internettadr. ferdig til 'inn-klikking'? Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Øverby

Nytt spørsmål til Margit Berg-. Nå blir du vel snart lei meg. Men nå skal jeg i alle fall til Bratsberg. Det gjelder garden Moen (1865) (Mo i 1875). Daværende eier, John Pedersen Bye f. i Tylldalen, Tynset, solgte eiendommen før 1886. Videre spor etter familien har jeg ikke funnet. Kan han spores videre i Bratsberg-boka?Adresser: [url="http://draug.rhd.isv.uit/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1865&spraak=norsk&kommnr=1660&kretsnr=0011&bostnr=0008&leilnr=000>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Hei Tore og god jul. Bare hyggelig å være til hjelp. Moen. 'Den 10.06.1853 flytet ekteparet John Pedersen Bye 50 år f. på Tynset1803, d. på Moen 6/9 1894, og Marta Andersd. f. 1782 i Tr.heim, d. 22/7 1862. John g. 2 g. 5/3 1863 med Clara Andersd. Berg, f. 1827 Soknedalen, d. 6/1 1870, skarlagensfeber. John g. 3. 15/7 1871 med Bereth Olsd. f.1825 Skjærna d. 4/7 1906. Barn John og Clara: 1. Paul Adolf Magnus f. 3/7 1863, konf. 28/10 1877. 2. Bertine Otilie Antonette f. 24/9 1864. Barn John og Bereth: Petra Amalie 1872 på Stadsbygdaa, g. 18/10 1897 med vokter ved kriminalasylet i Tr.heim Endre Andersen Fossum f. på Støren 1867. John P. hadde en bror. Thore P. Bye f. 1807, g. 14/7 1842 med Elen Pedersd. Kolbudalen, bosatt på Movold'.(4barn,skal du ha dem?)Det er det som står om denne fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Til Øverby: Oldervoll lovet 19.11 å se på problemet med ikke-klikkbare adresser. Han mente det var feil, og skulle se nærmere på det. Så vi får vel ønske oss løsningen som nyttårspresang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Øverby

Hermed en ny takk til Margit Berg! I flg. to generasjoner av Tylldalen Brydalen Bygdebok var John Pedersen Bye barnlaus (Det er nok ikke så enkelt å være bygdebokforfatter!). Nå fikk jeg data over både giftermål og barn. I flg. FT hadde John også ei datter Cesilie, f. 1866.Tar gjerne mot opplysninger om barna til Thore P. Bye. Jeg kjenner navna til tre av dem, men mangler datoer.Takk også til P. H. Christiansen for innlegg! Godt nyttår til alle kontaktene! Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

I 1865 var det 2 husmandspl. som heter Mogjerdet, den ene plassen er Movold, fra ca. 1845-65 bodde Thore Pedersen Movold, her, f. på Tynset i 1806, g.14/7 1842 med Elen Sophie Pedersdt. Kolbudal f. 1814 på Strinda, De fikk 4 barn mens de budde her.1 Johanna Marie Thoresdt.f. 1/5 1845, ho fekk et uekte barn, Anna Eline f. 5/8 1869 i Lade, med Torsten Andersen Bjerken f. 30/5 1830. Johanna og Torsten ble gift 25/11 1870 i Lade kirke.De flyttet først til Bjerken, senere slo de seg ned som småbr. på Nidarvoll. 2. Bergithe Thoresd. f. 24/1 1849. 3. Peter Thoresenn f. 10/12 1852. 4.Serine Thoresen f. 30/3 1856. Mvh, Margit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.