Gå til innhold
Arkivverket

[#11861] Tomten var Norsk og Nissen levde rundt det ganske land


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Visste jeg det ikke. Tomten er norsk og ikke svensk, kanskje ble han etterhvert en eksportvare. I tidligere folketellinger finnes det både TOMTE® og NISSE® spredt utover det ganske land.I utgangspunktet var de ikke så mange, men det viser seg at de i årenes løp har fått mang en etterkommer. De jobbet som folk flest i det vanlige yrkesliv som kjøpmann,prest, tjenestefolk, dreng,sønn, jomfru etc. Men når julen kom kastet de nok alle sine 'hemninger' og trådte inn i julens tjeneste.Selv jomfruene .....I 1801 finnes det en liten gutt på 9 år bosatt på Jevnaker. Hans navn var Christian Tomte og hans far var 'Landkræmer'. Lille Christian gikk sikkert i en god skole vil jeg tro.Ei lita tjenestejente ved navn Karen Tomten tjenestegjorde hos Gotlieb Wilde i Storgaden i Moss, 1801. Hun ble sikkert en god modertomte etter å ha praktisert hos Wilde. Også en kommende Tomte måtte gå livets harde skole som alle andre i samfunnet. Deretter kunne de krysse landegrensa.Ikke alle NISSER tålte å se dagens lys, men tar du en nærmere titt i folketellingen vil du finne dem; AgNISS, JohannNISSEN etc. Noen av disse nissene er nok senere å finne på Ellis Island. Tipper at en finner veien til Florida også Laila. Andre trivdes under navn som Juhl eller Jul, kanskje de var var mere perifere slektninger av Julenissen.Hvor hadde NISSENe sitt hovedsete? Ikke vet jeg, men det kan virke som om Trondhjem av en eller annen grunn var et slags hovedsete. Mon tro om de ikke var desentralisert som det så fint heter i disse dager. Kanskje hadde regjeringa funnet ut at det vare flere reinsdyr på denne kanten av landet og derfor beordret NISSEN dit.Og TOMTEN stakkars ....... et utskudd av NISSEN? Kanskje var TOMTER i Østfold deres hovedsete. En naturlig tanke med henblikk på at de etterhvert skulle tjenstegjøre i Sverige. Kanskje dro de i all hemmelighet over svenskegrensa natterstid for å 'øve seg'. Det fantes jo nok av små torp med piper de kunne sette seg fast i. De ville jo heller ikke ha vært særlig lurt å ha plassert TOMTEN og NISSENS hovedsete i nærheten av hverandre.Det fantes også gårdsnavn rundtomkring som kunne henspeile på gårdens innbyggere; Tomteberget, Tomte, Tomten etc. Eller hva med de NISSENe som kom fra Nissedal f,eks? Nissen må også ha satt sitt preg på Kristiania, for Erika Nissen's gate finnes i dag i hovedstaden.Jeg gleder meg til jul og håper at nissen ...eller tomten tar seg tid til å krysse landegrensa. Kan jeg håpe på en aldri så liten Harrytur?Ha en god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var en hyggelig julehistorie. Du har flott fantasi som klarer å lage en historie ut av noen navn og steder. God jul til deg, og håper at Tomten ikke sitter fast i din pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk!! Jeg har ingen pipe, men jeg har en .....elektrisk peis!! Lurer på hva nissen gjør med det? Nå er det jo en annen tidsalder så han fikser sikkert det! Om ikke annet så får jeg trøste meg med litt TOMTEBRYGG!Er det noen der ute som nedstammer fra en NISSE(n) eller Tomte(n)? Eller kanskje en Juhl? Det må ha vært en lystig julefeiring. Åh nå erindrer jeg selv å ha både en Juhl og en Lucia blant mine forfedre!! Tro det eller ei, men de var faktisk svenske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Artig julehistorie, Nina-:)Dessverre har jeg ingen nisser eller tomter blant mine forfedre, men jeg har derimot flere Lucier og de er fra Sogn så de skulle vel være norske nok-:)Elektrisk peis? Håper at dere ikke får strømstans i Strömstad juleaften da, i så tilfelle vil nok tomten få det enda vanskeligere...Jeg gleder meg og til jul, som skal feires i Norge-:) Mvh Kjellaug (France)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at den svenske jultomten har norske aner, men det som er enda mer sikkert, er at 'bysælger' Niels Olsen Tomte, Sørligaden 52, Kristiania (FT 1900) må ha vært en av hans etterkommere. Han kalte nemlig en sønn for Jul og en datter for Juliane. Da disse barna ble født, bodde de på Nesodden. Derfra er det jo veldig kort til Drøbak. Er det ikke der nissen bor i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Hei, det var nok dårlige tider og lite pakker å dele ut i 1930 når Santa Claus måtte jobbe med 'river construction'. Mulig det var en sommerjobb?Ellers har vi hatt en Juul her på garden til midt på 70-tallet. Søstera het Helga (etter den natta dere vet???) ;-)God jul alle sammen!Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor-Matea må også til for at det skal bli jul. I 1865 bodde hun på Stange, men i 1900 har det skjedd en form for knoppskyting. Da finner vi hele seks jordmødre som heter Matea. Ingen på Ringsaker riktignok, men to i Øyer og det er jo ikke langt unna.Og i nabokommunen Fåberg finner vi sagbruksarbeider 'Julihus Kristiansen'. De hadde vel ikke problemer med å få jula i hus der i gården. GOD JUL alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nissen vandrer blandt oss og kan være din nærmeste nabo ...... 211 personer i Norge heter Nissen til etternavn. Også en del heter Jul til fornavn, men det finnes neppe noen som heter 'Jul Nissen'. Heldigvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Nå kimer vel snart klokkene over det ganske norske land, mens jeg febrilsk leter etter et telefonnummer i Oppegård.Og tenk dere, at idag bor den internasjonale nissen, SANTA, faktisk på Kolbotn! Etternavnet hans er til og med NORDPOLEN!Ja, er det ikke helt utrolig!Gledelig Jul fra Eva i Essex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Ja, hvem var egentlig julenissen?Nedenstående utdrag er sakset fra Anna G. Edmonds: «Turkey’s Religious Sites», Istanbul 1997, s. 161-62:“St. Nicholas is supposed to have been born in Patara about 300 AD; as an adult he became the Bishop of Myra. While his name is still a familiar household word, his fame does not rest on his great theological wisdom (as did many of his contemporaries’ renown like Basil and Gregory). Rather he is known for his miracles; he continued to be loved because he cared for people in need. He is the patron saint of Greece and of Russia, and the protector of children, scholars, merchants and sailors. People fearful of being robbed when they are traveling seek his help.Little is known for certain about St. Nicholas. He is supposed to have been persecuted by the emperor Diocletian and kept in prison because of his faith; later he is supposed to have been present at the First Ecumenical Council in Nicaea. In old pictures he is often shown standing in a tub with three boys. According to legend these boys were murdered and concealed in a tub of salt belonging to their butcher. Nicholas restored them to life and health. Legend also says that he surreptitiously gave three sisters enough gold for their dowries to save them from lives of sin. This may be the origin of giving presents in secret on the eve of December 6th — his day.The importance of St. Nicholas spread in several different forms. In the 11th century people from Bari stole the remains found in his tomb and carried them back to Italy, arriving there on May 9, 1087 when the town put on a big celebration to welcome them. The townsfollk built a new basilica in Bari to commemorate that event. About the same time, English people had a custom of electing a Boy-Bishop on St. Nicholas’s Day. He was dressed up in the bishop’s robes and paraded around the town blessing all the people. He had possession of the cathedral of his town; he and his fellows officiated at all the church ceremonies except mass for three weeks until the Feast of the Innocents on December 28. The custom lasted in England until it was abolished during the reign of Elisabeth I in the 16th century. In Germany a similar custom continues until 1799.”Jeg burde kanskje legge til at Patara ligger på sørkysten av Tyrkia, omtrent midtveis mellom Bodrum og Antalya. Det renner en elv ut på dette stedet, så gjennom århundrene ble havnen helt tilstoppet, noe som førte til at byen ble forlatt og malariamyggen overtok. I dag er det bare ruiner å se, men malaria risikerer man ikke lenger. (Det blir febrilt nok i julenissedrakten).Patara var i lange tider kjent som bunkringsstasjon på veien til Jerusalem, jfr. reiseruten nevnt i Ap.gj. 21:1-4). Før kristendommen vant innpass i Lille-Asia, var Patara mest kjent for sitt Apollon-tempel, og de profetier som utgikk derfra, skal ha vært like pålitelige som de fra Delphi. Så hvis vi godtar at julenissen har sitt opphav i Patara, har han vel endel tradisjoner å opprettholde når det gjelder de løftene han kommer med.Nisse er vel egentlig en kortform av Nils, fra tysk Nicolaus, Niclas, og er en betegnelse som kom fra Tyskland etter reformasjonen, men blant tyrkere er det nok allmenn enighet om at julenissen har sitt utspring i en ruinhaug av en havneby i det nåværende sørlige Tyrkia.Have a cool yule!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg for min del likar best den vesle, grå norske nissen som bur i låve og fjøs. Eg har nettopp avslutta kveldens julerunde i fjøset der eg gav kvar enkelt ku ein ekstra neve mjøl og sa riktig god jul til dei - til kvar enkelt ku, altså. Hadde eg ikkje gjort det, hadde nissen blitt sur og for eksempel sleppt laus ei ku i løpet av natta. Graut har han rett nok ikkje fått mange år, men han er veldig nøyen på at dyra får godt stell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

I løpet av året har jeg kommet frem til at jeg selv har sterke slektsbånd knyttet til tiden vi nå er inne i. Men jeg måtte selvsagt over kjølen for å finne disse. Hør bare her:-----En av mine tipp-tipp ...oldemødre het Lucia Schick fra Stockholm. Om hun ble født den 13.desember vet jeg ikke, men at hun ble født i første halvdel av 1600-tallet er iallefall sikkert.I 1686 ble min tipp-tipp .....oldefar Juul Wettlesson født her i Strömstad. Hans datter het naturlig nok Juulsdatter!! Juul var av yrke lensmann ......GOD JU(U)L!-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Men jag vet ju precis var tomten bor! 1932 fick jag vara med min farmor till ladugården när hon satte ut gröt till tomten på julaftons kväll! Jag, 70+, har sedan alltid vetat var han bor. Och ladugården finns kvar än, och därmed tomten också, så de så! Det är i Mattmar i Jämtland!Sen får ni tro vad ni vill, för jag vet!Hade!/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Leste med glede nok en gang Ninas første melding i denne diskusjonen. Og deretter flere som jeg ikke hadde fått med meg.Øsker dere alle en riktig god jul og godt nyttår enten dere er av Tomteslekt eller Nisseslekt! Og vil si takk til alle de som har hjulpet meg i året som gikk. En spesiell takk til dem som hjalp meg til å finne min mors tante og hennes halv-tante. For mitt vedkommende er det tilbake til gamlelandet igjen, man kan da ikke feire jul andre steder-:)Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.