Gå til innhold
Arkivverket

[#11865] Tønnes Andersen Berg i Trondheim


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Tønnes Andersen (Berg) var i Trondheim i 1787, da han giftet seg i Vor Frue 5.6.1787 med Johanna Jakobsdtr (Ungkarl og Pige). Tønnes er matros. I 1801 bor han i Tr.heim (44 år i Sandgaden 56)m/ hustru Johanna Pedersdtr (44) og barna Ebbe (15), Anna Hendricha (14),Petter Andreas (12). Har funnet dåpen til de to yngste barna.Tønnes Andersen Berg var antakelig innflytter og sikkert matros - Kan dere hjelpe meg til å finne ut mer om hvor han kom fra og når han døde (i Tr.heim, regner jeg med).På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gerd Hovdahl

Hei Agnete. Har leita litt etter han Tønnes Berg. I folketelling for 1801, står det 1 ekteskap på begge. Du skrev at han var gift i 1787 med Johanna Jacobsdtr, men det er noe som ikke stemmer her. I 1787 finner jeg Tønnes og Johanna Pedersdtr har fått en datter Anna Hendricha (602-A02-4 ark 2/13 side 105 nr 41 ) (Vår Frue Kirke 1774-1814) I 1889 finner jeg Petter Andreas. Det var det du også fant. Jeg Familyseach der kommer Ebbe Tønnes Berg, Birth about 1786 Trondheim, Sør Trøndelag, Norway. Tønnes Berg og Johanna Pedersdatter står som foreldre. Det står også at han er gift med Anne Jacobsdatter. Stemmer dette? Jeg søkte etter Ebbe Berg på Digitalarkivet 1865 forrige dag Der fant jeg en Ebbe Berg, 62 år. Fødested: Ritsen, hvor er det tenkte jeg. Dansk? Tysk? Jeg spurte flere men nei, så kom en som er fast inventar i slektshjørnet på biblioteket. Jeg sa Hvor er Ritsen?? Rissa, i sør Trøndelag, jeg måtte le, en tenker for komplisert noen ganger. Nå har jeg lånt Bygdebøker for Rissa og Stadsbygd, for å lete videre. Må prøve å lete i microfilmer for å se når Tønnes gifta seg, der er foreldrene, da blir det enklere. Maren er ikke søster av Tønnes, men det er en Anders Jørgensen Berg som er nevnt lenger framme i Bynesetboka side 506, men det har jeg ikke hatt tid til å sjekke. Vet du hvor Johanna kommer fra? Gård? Jeg kan lete for deg i bøkene jeg har lånt på biblioteket Hilsen Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei Gerd. Veldig hyggelig at du svarte. Tønnes Andersen Berg er den verste nøtten jeg har blant mine forfedre. Ebbe Berg fra 1865 er for ung til å være sønn av ham. Jeg har lagt inn etterlysning i Fosenslekter fordi jeg også tippet at 'Ebbe Berg' og 'Ritsen' (ja: Rissa!) ikke kunne være tilfeldig. Men jeg har ikke fått noe respons. Det ser ut som om du og jeg har funnet det samme. Et annet 'problem' er at navnet Tønnes slett ikke er noe vanlig navn utenom Sørvestlandet. Jeg kommer likevel ikke videre. Jeg ville bli veldig glad om du fant ut noe mer for meg! Om du vil kommunisere direkte: agnete@prio.no Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Nå var jeg for kjapp: Jeg har også reagert på Johanna Jakobsdatter/Pedersdatter. Men såvidt jeg har sett, er det bare ved ekteskapsinngåelse med Tønnes at hun heter Jakobsdtr? Har du funnet flere oppføringer med Jakobsdatter? Vigsel: trolovet 22. Maj, cop. 5. juni 1787, Vor Frue, Trondheim: Ungkarl Tønnes Andersen og pige Johanna Jacobsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Et siste poeng (jeg ble rent for ivrig over omsider å få svar på mine spm om Tønnes Berg!): Det står dessverre ikke foreldre oppført når Tønnes Andersen gifter seg med Johanna i 1787. Jeg vet altså intet om deres bakgrunn. Jeg har visst ikke notert meg forloverne. Jeg har sett på fadderne til barna, men ingen Andersen/dtr. Mulige søsken av Johanna: Jeg fant Anna Agneta Pedersdtr v/Anna Henrichas dåp i 1787, Martha Pedersdtr (Sandberg?) v/ Peder Andreas' dåp i 1789. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Agnete. Den Ebbe jeg så etter i 1865 er for ung, men det var den spekuleringa mi på 'Hvor er Ritsen' som gjorde at jeg nevnte dette. Hvis du ser litt lenger opp i innlegget står Ebbe Berg f: 1786 i Trondheim, det tror jeg kan være riktig. Faddrer i dåp 1887: Martha Pedersdtr Sandberg, Peder Ha.. (litt usikker på etternavn) Sigvard Olsfsen ??I dåp 1889 Fadder:Peder Andreasen, det var litt vanskelig å tyde syns jeg. Har leita igjennom 3 av bøkene fra Statsbygd i kveld, men ikke noen spor enda. Kanskje finner jeg Johanna og hennes familie og hvor hun kommer fra. Det er også en måte å leite på. Søke på faddrene går også, de kan være nære slekt eller naboer.Hilsen Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Ja, det var to Ebbe Berg. Begge giftet seg og fikk barn. 'Vår' Ebbe var døpt Ebbe Tønnes iflg Familysearch. Men finner ham ikke i kirkebok for Vor Frue. Disse to Ebbe Berg; Jeg synes det er veldig rart om de ikke var i familie. Et rart navn for å si det forsiktig (36 som het Ebbe i 1801 i hele Norge). 'Den andre' Ebbe Berg ser opprinnelig ut til å være fra Rissa. Kan navnelikheten være tilfeldig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Halloen,Jeg ser Marta Pedersdatter Sandberg omtales. Det er mulig dette er Marta Kristina Pedersdatter, datter av husmann Peder Anderssen (d. 1767) og kona Anne Henrikka Christensdatter Lyster (f. 1712, d. 1786) ei tid på Løvtangen i Åsen, N-T.Marta Kristina var pr. 1768 gift med jektskipper Tore Olsen Sandberg i Trondheim. Martas mor, Anne Henrikka, var datter av Anna Hornemann (1693-1713) og Christen Henriksen Lyster (1693-1713), ei tid sokneprest i Melhus. Anna Hornemanns foreldre var assessor Ebbe Carstensen og hustru Anna (Hornemann). Se også Bygdebok for Åsen, bd. 5, s. 251-252. Som ei tilføyelse til opplysningene der kan nevnes at Anne Henrikka Lyster var gift første gang med Jochum Sem (jfr. Lenke ).Etter bygdeboka for Åsen, var Peder og Anne Henrikkas barn:1. nevnte Marta Kristina.2. Anne Pedersdatter, f. 1741.3. Ebbe Pedersen (Sem), f. 1743, d. 1785.4. Anders Pedersen, f. 1743.5. Henrikka Pedersdatter, f. 1744, tjente i Trondheim i 1768.6. Ingeborg Pedersdatter, f. 1750, hjemme i 1768, senere gift til gården Åker i Åsen.7. Jokum Pedersen, f. 1757, kanskje i Trondheim i 1801.(8. Nils Pedersen Løvtangen, f. 1759 kan ha vært deres sønn, men i såfall død før skiftet etter faren).Navna Anna Henrikka og Ebbe gjør saken interessant, men er det en sammenheng?Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Dette virker jo veldig lovende. Det er vanskelig å tro at kombinasjonen navn/oppkalling og fadder i dåp er helt tilfeldig. Men jeg klarer ikke å finne sammenhengen ved første forsøk. Man skulle jo umiddelbart tro at Johanna Pedersdatter er en søster av Martha Pedersdatter Sandberg. Og har kallt opp sin sønn Ebbe etter sin avdøde bror og sin datter etter sin mor Anna Hendricha. Ebbe ble jo født året etter at Ebbe Pedersen døde. Johanna er 44 i 1801 og skulle være født rundt 1757. Men hvis hun ikke er nevnt i skiftet etter faren er det vel tvilsomt at dette er koplingen? Har du mer data på søsknene (fødested, fadre mm)? Jeg er også interessert i mer info om etterkommerne Lyster fra 1. ekteskap, for Anna Hendricha Berg gifter seg i Tr.heim 4.1.1810 med en Søren Hansen Ly... (uleselig). Finns det annet enn den angitte hjemmesiden om fam Lyster? Fant ikke ut av det der! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Halloi igjen,Opplysningene om Lyster-familien er sparsomme på denne sida. Noe står om prestedatteras barn med Jochum Sem (d. 1736) (døtrene Anne Sophie og Margrethe), men intet er å finne om hennes barn med Peder.Når det gjelder de oppgitte barn etter Peder og Anne Henrikka, skal dette bygge på skiftet etter Peder i 1767-68. Opplysninger i skiftet viser at Anne Henrikka var barnebarn av Ebbe Carstensen og frue. Boets totale formue var på 997 riksdaler, til arv og delig 941 riksdaler. Mye av disse pengene hadde kommet i arv fra Hornemann sine. Ebbe Carstensen og Hornemann-familien har, som du sikkert vet, tilknytning til Reinskloster i Rissa.Hvor lenge Peder og Anne Henrikka var på Løvtangen er uvisst. Den forrige kjente husmannen var Mikal Ellevsen, som døde i 1737. Etter hva bygdeboka forteller, skal Peder og frue ha kommet dit før 1757. Jeg kan ikke si det med sikkerhet, men vil tro at dette bygger på sønnen Jokums dåp. Kirkeboka for Åsen begynner i 1750, og er elendig ført de første tiåra. Opplysningene derfra er dermed sparsomme.Hvor Johanna kommer inn er ikke godt å si. Jeg skal bære henne med meg i mitt bakhode og se om jeg kommer over noe.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei Arne! Jeg tror nok Lyster = Luster i Sogn og Fjordane. Et søk på Google gav meg en Christen Henrichsen Lyster, sognprest i Luster, gift med Dorthea Marie Lemvig (1704-1777). Dette tyder på 2 ekteskap. Din oppgitte levetid for Anna Hornemann og Christen Henriksen Lyster må være feil... Helt likt + temmelig kort! Uansett: Her må vi nok lete etter oversikter over prester i Norge. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Min angitte levealder på Christen H. Lyster er nok feil. Jeg har brukt samme fødsels- og dødsår på både ham og Anna Hornemann; årstalla gjelder bare Anna Hornemann. Etter hva bygdeboka for Åsen skriver, levde Christen H. Lyster i åra 1677-1738.Dattera Anne Henrikkas dåp er å finne i [url="http://www.ntnu.no/~dagfinnr/slekt/kirkebok/DStoren1701-1720.html>Lenke (avskrift av kirkebok for Støren prestegjeld). Hun døpes 02.07.1712, og står som datter av Christen Lyster. 25.06.1713 døpes Ebbe Olaus, sønn av 'hr. Christen'. 16.08.1713 ble Ane Ebbisd. Horneman gravfestet (jfr. Lenke ).På

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Siste om Tønnes Andersen Berg: I de sjømilitære arkivene for Trondhjem oppgis det at han er født i 1760 i Flekkefjord. Letingen går videre i Vest-Agder. 'Berg' er det fortsatt uklart hvor kommer fra, men Tønnes forblir i alle fall herved et Sørlands- og Rogalandsnavn! Takk forøvrig til flott hjelp fra Statsarkivet i Trondheim! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.