Gå til innhold
Arkivverket

[#11866] Arne Nilsen Sæther gift Rolsdorph: Drammen


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Arne Nilsen Sæther (1801-62) ble født på gården Søndre Sæther 5.4.1801 - han ble Kgl fuldmægtig og senere skattefogd i Drammen. Cand jur 1826. Noen som vet mer om denne mannen? Flere av barna er døpt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Fam. Sæther flyttet i 1820 åra fra Vinger til gården Hønsen i Sørum. En av sønnene ble i gjen i Vinger, ble konfirmert her i sognet, flyttet så til sine foreldre. Det skal vistnok være ei datter som utvandret til USA. Marte f. 1798 hadde sønnen Embret i 1822 m. ungk. Embret Andersen Klethammer.Karen f. 1805 g, Schøyen S.Tråstad i Vinger. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Det finnes haugevis med sætergarder rundt omkring i landet. Veit du hvor denne sætergarden er? Finn utgår fra at det er den i Kongsvinger (Vinger) og det kan stemme for der er det en Arne Nilsen født 1801 som vi veit lite om. Min tippoldemor var søster til Arne Nilsen Sæter fra Vinger. Fortellertradisjonen i familien sier at det var noen cand. jur i den familien, blant andre en Lorentz. Det er mulig han er sønn til Arne Nilsen og brukte Nilsen som etternavn. Jeg har en del om familien fra Sæter i Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Joda, Arne Nilsen Sæther var fra Vinger og sønn av Nils Arnesen og Anne Larsdatter. Men jeg visste ikke at familien hadde 'utvandret' til Sørum. Takk skal du ha, Finn! Arne Nilsen ble jurist og giftet seg i Grue i 1842. Sønnen Lorentz ble også jurist. Jeg vet om barna til Arne Nilsen og noen av etterkommerne (meg selv, blant annet). Vi er nok i fjern slekt, Per Arne! Vi kan gjerne kommunisere direkte om du vil om du vil gi meg e-postadressen din? Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.