Gå til innhold
Arkivverket

[#11872] Per Imerslund født i Kristiania 9 mai 1912?


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Er det noen som kan bekrefte at Per Imerslund ble født i Kristiania 9 mai 1912? Eventuelt også hvor han ble født. Hans far var Torleif Imerslund. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Jørn. Kan (foreløpig) ikke bidra her, men lurer på noe vedrørende Torleifs foreldre. Det er en påfallende navnelikhet her med en annen Imerslund-familie. Lurer derfor på om du kjenner søsken av Nils Pedersen Imerslund, Torleifs far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Kanskje du kan skrive/ringe til Imerslund Musikk her i Oslo? Det er et gammelt firma - på 60-70 tallet ble det drevet av to brødre av dette navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Thorleifs eller Nils Thorleif Imerslunds (som han er døpt) foreldre er urmaker Nils Pedersen Imerslund født 1856 i Vang og Karen Lovise Nilsen født 1864 i Kongsvinger. De bodde i Elverum. Jeg hjelper en som skal skrive en biografi om Per Imerslund. Han som skriver biografien sier at Pers søter sa at Per var født i Elverum, men at hans far sa når han ble innskrevet på skole at han var født i Kristianina. Mye er lett å sjekke, men jeg er litt usikker på Kristiania på den tiden. Det var vel mange forskjelige kirkesogn? Jeg er også usikker på hvor Thorleif giftet seg. Han giftet seg med Mari Drogseth. Det kan ha vært i Oslo?. Jeg venter på flere kirkebøker fra Elverum for å sjekke der.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg fant dette i 1865 tellingen for Vang:Bosatt på Engum af Immerslund: Peder Ansteensen Gårdbruker og selveier 49 år fødti Vang og han kone Olea Nilsdatter 47 år født i Vang. De hadde følgende barn: Agnethe Pedersdatter hun var 12 år og født i Vang. Berthe Pedersdatter hun var 8 år og født i Vang. Christine Pedersdatter hun var 6 år og født i Vang. Niels Pedersen han var 10 år og født i Vang.Dette er nok ganske sikkert Nils Pedersen Immerslund født 1856 i Vang og han foreldre og søsken. Det kan jo være flere søsken etter 1865. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det er Nils Pedersens familie. Hans far er oppgitt å være Peder Ansteensen når Nils giftet seg med Karen Louise Nilsen. Det jeg startet med var å få bekreftet om Per Imerslund ble født i Kristiania 9 mai 1912 eller om det var på Elverum. Eventuelt hvor hans foreldre bodde i Kristiania når han ble født. Det neste jeg lurer på er hvor han giftet seg med Maria Drogseth. Jeg har på følelsen at dette også var i Kristiania. Må jeg da gå igjennom kirkbøkene for alle kirkesogn i Kristiania på den tiden eller er det en mer rasjonell måte å finne dette ut på? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Nils Torleif Imerslund ble gift 7. juni 1911 i Elverum med Anne Marie Drogseth. Han var Kjøpmann i Kristiania, født i Elverum 1888 og sønn av urmaker N. P. Imerslund. Hun var hjemmeværende datter i Kristiania, født 1887 i Kristiania og datter av blikkenslager M. Drogseth. Begges 1. ekteskap. Forlovere var N. P. Imerslund og H. Imerslund. Alt ifølge Elverum klokkerbok 9, folio 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk for avklaringen! Jeg har prøvd i finne familien til Anne Marie Drogseth i folketellingen i 1900, men har ikke lykkes. Finner ingen med det navnet eller faren, blikkenslager M Drogseth. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Jeg står fortsatt igjen med følgende: Er det noen som kan bekrefte at Per Imerslund ble født i Kristiania 9 mai 1912? Så har jeg fått Anne Marie Drogseth og finne ut av? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

De har jeg funnet også. Det passer ikke med Anne Marie født 1887. Hun kan jo være vekk av en eller annen grunn? Og Metallvarefabrikant kan ha blitt blikkennslager og M Drogseth kan være N Drogseth? Jeg blr vel ikke sikker før jeg får sjekket mot en kikebok? Jeg har ikke funnet Anne Marie Drogseth født 1887 noen plass. Denne Nils Drogseth som du viser til tror jeg har vært gift før med ei som het Hanna Katharina Hansen. De giftet seg 6 september 1873 i Oslo. Da het han Nils Gulbrandsen, og når de fikk barn står det Nils Gulbrandsen Drogseth. Det var noe jeg fant i momonerarkivet. Den Eistein som står der er sønn til denne Hanna Katharine ifølge mormonerarkivet.De fikk også ei jente som het Hulda Solveig i 1878 som ikke står i folketellingen. Hun kan jo være død. Jeg har denne familien som en mulighet. Takk for interessen forresten! mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Dødsfall, hvor da? Det jeg hvet er at Marie Drogseth døde i 1927 knapt 40 år gammel. Så fødselsåret 1887 stemmer nok på henne. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det står i mormonerarkivet at sønnen til Nils Drogseth, Eistein er døpt i 'Domkirken, Trefoldighet, Den norske kirke', og Hanna og Nils giftet seg i 'Domkirken, Vår Frelser, Den norske Kirke'. Det er sikkert samme kirke. Det er en naturlig plass å se etter dåpen til Anne Marie Drogseth født 1887 der. Så dersom noen har tlgang på kirkeboken der å kunne sjekke hadde jo det vært fint. ( Om dette er riktig familie er jo usikkert da) mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva johannessen

Prøv å gå inn på slektshistorielaget.no sine sider. Der finner du bl.a.Niels Gulbrandsen Drogseth f.8.10. og dpt.9.11.1845 i Segaard kirke i Biri.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk for tipset! Jeg er litt usikker på hvor mye jeg vil forske på denne familien da jeg ikke hvet om det er rette familen. Jeg må få bekreftet eller avkreftet at han er far til Anne Marie Drogseth født 1887 i Kristiamia først. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jørn Olsen

Jeg fant det ut gjennom byarkivet. Nils Per Imerslund ble født i Kristiania 09.05.1912. Hans mor, Anna Marie Drogseth ble født 30 desember 1886 i Kristiania. Hennes foreldre var Othelie Caroline Drogseth født 3 januar 1860, og blikkenslagermester Marthinius Drogseth født 1 mai 1849. Faren var født på Biri og moren i Kristiania. Den Nils Gulbrandsen Drogseth vi hadde fremme her var sikkert en bror av Marthinius Drogseth. Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei igjen Jørn. Joda du har så rett.Martinus Gulbrandsen f.1.5. og dpt 28.5.1849 i Segaard kirke.Han er den yngste av denne søskenflokken.Foreldre Gulbrand Hansen og Anne Marie Knudsdatter. Gå inn på den adr. jeg skrev i mitt forrige innlegg.Du finner det meste under kirkebøkene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Takk for intereseen. Jeg får ikke til å søke på den siden for Biri. eller ikke de andre heller tror jeg. Det er kanskje fordi jeg bruker Internet Eksplorer 6.0? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Har du sett på problemer med å åpne kildene? Problemet er nok ikke Internett Eksplorer 6.0,men andre tilsvarende program må støtte Java 1.0.2 og JavaScript 1.1 eller senere.Jeg kan søke for deg og sende deg det jeg finner hvis du gir meg e.post adr.din.Tror det bli mye å legge ut her.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.