Gå til innhold
Arkivverket

[#11874] Hoddøy - Fosen?


Gjest Liv Nordset
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Nordset

Jeg leter etter Jens Rasmussen f. ca. 1725, d. 1781. Noen som kjenner til eller kan finne ut noe om ham? Jeg har fått oppgitt at han muligens var født i Hoddøy-Ytre i Fosen. Når jeg ser på kartet finner jeg Hoddøy utenfor Namsos, men hører øya da til Fosen? Videre har jeg fått vite at han flyttet til Vevelstad på Helgeland i 1740-årene, giftet seg der i 1766 med Marit Pedersdatter og døde der. Jens skal ha vært jekteskipper på en av skutene til Sevald Olsen fra Hoddøy-Ytre og fulgte kanskje med Sevald da han bosatte seg i Vevelstad ca. 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Hoddøya hørte under 1748 Fosnes Kommune i lange tider, mens den nå etter kommunesammenslåinga på sekstitallet ligger under Namsos Kommune,- av en eller annen grunn. (I en periode fram til denne sammenslåinga er det ikke usannsynlig at den hørte under Otterøy Kommune, noe som gjaldt nærliggende områder, men dette er jeg usikker på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gjermund Aglen

Hoddøya ble med i Otterøy kommune da Fosnes kommune ble delt. Da Otterøya ble med i Namsos kommune, fulgte Hoddøya med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.