Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Harald Bunes

[#11880] Lensmannens arkiv

Recommended Posts

Gjest Harald Bunes

Det forekommer meg at jeg tidligere har lest at de forskjellige lensmenn hadde arkiv over innflyttede personer. Stemmer det, og i tilfelle hvor finner jeg arkivet for lensmannen i Alstahaug i Nordland i 1840-1850??mvh Harald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Lensmennene skulle føre inn- og utflyttingslister fra 1900 til 1943. Jeg har ikke sett tilsvarende materiale fra 1840- eller 1850-årene i lensmannsarkivene, men politikamrene hadde inn- og utflyttingsprotokoller fra 1811 av.De eldre delene av arkivet fra lensmannen i Alstadhaug er å finne i Statsarkivet i Trondheim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torgeir Kvalvaag

Det forundrer meg litt at man skriver 'Alstadhaug' - med 'd' - når det menes Alstahaug - uten 'd' -. Dette er ikke bare trykkfeil, men to vidt forskjellige steder. For noen er nok dette bare pirk, men er like fullt egnet til å skape forvirring på enkelte hold. Etter å ha fulgt med i ulike slektsforaer noen år, har jeg opplevd å se folk som med stigende desperasjon har lett etter slekt i Alstadhaug (Nord-Trøndelag,) mens rette sted har vært Alstahaug (Nordland.) Og omvendt. Begge steder har forresten fine, gamle kirker. Desto større grunn til å holde stedene fra hverandre. Eller?Mvh Torgeir Kvalvaag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive