Gå til innhold
Arkivverket

[#11880] Lensmannens arkiv


Gjest Harald Bunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bunes

Det forekommer meg at jeg tidligere har lest at de forskjellige lensmenn hadde arkiv over innflyttede personer. Stemmer det, og i tilfelle hvor finner jeg arkivet for lensmannen i Alstahaug i Nordland i 1840-1850??mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lensmennene skulle føre inn- og utflyttingslister fra 1900 til 1943. Jeg har ikke sett tilsvarende materiale fra 1840- eller 1850-årene i lensmannsarkivene, men politikamrene hadde inn- og utflyttingsprotokoller fra 1811 av.De eldre delene av arkivet fra lensmannen i Alstadhaug er å finne i Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det forundrer meg litt at man skriver 'Alstadhaug' - med 'd' - når det menes Alstahaug - uten 'd' -. Dette er ikke bare trykkfeil, men to vidt forskjellige steder. For noen er nok dette bare pirk, men er like fullt egnet til å skape forvirring på enkelte hold. Etter å ha fulgt med i ulike slektsforaer noen år, har jeg opplevd å se folk som med stigende desperasjon har lett etter slekt i Alstadhaug (Nord-Trøndelag,) mens rette sted har vært Alstahaug (Nordland.) Og omvendt. Begge steder har forresten fine, gamle kirker. Desto større grunn til å holde stedene fra hverandre. Eller?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.