Gå til innhold
Arkivverket

[#11883] Branddirectør Arent Olsen Lund i Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Ja hvor kom denne Arne (Arent) Olsen Lund ifra? Jeg finner ham i folketellingen 1801 i Bergen g.m Elisabeth Sommer. I mange år har jeg prøvd å finne mer ut om ham uten å lykkes. Kan noen hjelpe?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Skulle tro at han er identisk med Arne Olsen Lund,fra 'Abeland Sogn i Chrsitiansands Stift', som tok borgerskap i Bergen som høkker i 1774. Gift 1774 i Domkirken, og døper 9barn ss mellom 1774 og 1789.Konens slektsnavn er vel egentlig Forbech, med slekt i Skien.Fra 1774-1789 omtales han som brann-assistent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk.Det var fint med hjelp i denne saken. Finnes det noen som har noen flere opplysninger om denne Arne Olsen Lund fra Abeland sogn i Christiansands stift? f.ca.1763mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da forhenværende branndirektør Arent Lund døde i Bergen 14. juni 1827 er det i dødsannonsen opplyst at han var 83 år 7 måneder og 10 dager. I så fall skal han være født rundt 4. desember 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Finnes det noen som har mulighet for å sjekke om Arne Olsen Lund ble døpt i Abeland sokn i Christiansand stift? Han ble født ca.4.Desember 1743. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg fikk idag mail fra førstearkivar i Kristiansand. Han sier at det ikke finnes noe sogn ved navn Abeland i Christiansand stift. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det kan godt hende, men det finst ein Abeland-gard i Bjerkreim sokn i Rogaland, som den gongen låg i Christiansands stift. Der er òg ein plass som heiter Lund i det området. Men eg veit jo ikkje om han kom derifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg prøver igjen. Er det noen som har mulighet for å sjekke dette? Jeg har strevd med denne personen i over 10 år. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Min tippoldemor, Ingeborg Berntsdtr. var gift med en Arne Olsen, Lund. Jeg har aldri funnet ut noe mer om denne mannen. De bodde på gården Surdal i Lund, I 1849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er ikke samme Arne Olsen Lund. Han døde nemlig i 1827 i Bergen og var gift med Elisabeth Sommer. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.