Gå til innhold
Arkivverket

[#11887] Omstreifer Daniel Isachsen av Isach-ætten , Fjaler -Sogn og Fjord. Hvem var han?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Daniel Isachsen giftetseg i Førde 01.06.1810 med Berthe Helene Hansdatter fra Halbrend i Førde.Selv stod han oppført med Tysse i Fjaler som fødested.Daniel og Berthe fikk flere barn sammen,hvorav i alle fall tre ble registrert som omstreifere.Den eneste som tilsynelatende hadde et fast tilholdssted var Hans som ble født14.03.1824.Han hadde en liten stue på Helle i Fjaler, som han hadde arvet etter sin mor.I fantefortegnelsene står det en hel del om Hans og brødrene , men jeg er interessert i opplysninger om foreldrene til Daniel , og da spesielt denne Isach som var opphavet til Isach-ætten/folket.Kan noen hjelpe meg med dette? Mvh. og ønske om god hjul Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei Rune! I Fylkesarkivet Sogn og Fjordane finner jeg denne dåpen fra Ytre Holmedal prestegjeld: 2 nov. 1790 blir Daniel døpt. Faren heter Isak og fadderne er fra Holmedal sogn. Håper dette kan være en ledetråd videre. Ellers vil jeg ønske deg en god jul og et godt nytt år. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Kenneth.Ja , jeg registrerte den dåpen som interessant.Mener å huske at faren sto oppført som Isach Werket.Får vel ta meg en titt i kirkeboka å se hva som står der , bl.a. om fadderne.Jeg ser også i den samme databasen at en Isach Danielsen døde i Fjaler i 1819.Han var født i 1740.Det kan jo være den samme Isach.Men all den tid at etterkommerne ble kalt Isach-folket , bør det jo finnes noen opplysninger om ham. Det kan jo tenkes at det blant arkivets mange brukere sitter noen som kjenner til dette.En riktig god jul og et godt nytt år til deg også.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Den 30 mai 1751 blir Isaac døpt i Askvoll prestegjeld. Far er Daniel Kleiven. Kleive(n) er en gård i Hyllestad. Kanskje denne personen er identisk med Isak Danielsen som døde i 1819. Det er bare en tanke. Navnekombinasjonen er egentlig ganske sjelden på våre trakter. Dessverre har jeg ikke gards- og ættesogen for Hyllestad for å se hva som står der. Jeg får heller ikke sjekket kirkebøkene for Holmedal prestegjeld, siden disse ikke begynner før i 1755. Det jeg derimot har skjekket er sjeleregisteret for Ytre Holmedal fra 1781, og på det tidspunktet bor det ingen ved navn Isak der.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kenneth.Det var et interessant innspill, og ganske sikkert verdt å sjekke.Det er imidlertid også en Daniel Isachsen født på Strudshavn i 1787 , men døpt i Davik.Foreldrene var kommet tilreisende fra Strusshavn.Kanskje det er noen skifter som kan gi mer informasjon. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Håper forsatt det er noen som har kjennskap til eller kunnskap om mannen som gav navnet til Isach-ætten.Jeg vet om sønnen Daniel Isachsen, men ikke hvor eller når han var født, ei heller om Daniel hadde søsken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.