Gå til innhold
Arkivverket

[#11889] Hoven for Koren ?


Gjest Audun Lem
 Del

Recommended Posts

I Dödsfall i Hamre er oppgitt klokkerkonen Anna Maria Hoven, begravet 1748. I andre kilder finner jeg henne som Anna Maria Koren. Er det mulig aa sjekke dette naermere ?'7119 5. Febr. Anna Maria Hoven 24 3/4 aar Madam Klocheren De Fine Madam 'liigpræd.' 1748'Beste julehilsenerAudun Lem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har sett på originalen. Jeg regner med at det er rett at etternavnet til avdøde skal være Koren, men presten har brukt en ganske tydelig H som første bokstav. På linjene over har han brukt stor K i Kalsaas, i Knud og i Klockeren, og de er formet som tradisjonelle gotiske K-er, mens det i Anna Maria's etternavn er brukt samme bokstavform som i Hammer og i Hosanger, bokstaven har en utforming som gjør at den ligner en stor A.Det er lettere å godta at det står en -r- i etternavnet. Skriveren har en viss forskjell mellom -v- og -r-, og her synes det å ligne mest på en -r-. Skulle vi da holde oss strengt til lesingen synes det nærmest å stå 'Horen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. At dette ikke er saa lett, kan man se i Stamtavler over slektene Olivarius og de Fine hvor hun er oppgitt som 'formentlig' Anna Maria Horn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.