Gå til innhold
Arkivverket

[#11893] Utvandringsprotokoller for Bergen havn før 1874 - hvor er disse registrert?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Utvandringsprotokollen før 1874 hvor er de registrert. Jeg ser at det er protokollene er for perioden 1874 - 1930, men hvor kan jeg finne de som reiste før 1874? Jeg har fått opplyst at det for den aktuelle perioden heller ikke var reg. i den kirkeboken. Er det da mulig å finne om, de jeg leter etter har utvandret eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Emigrantprotokollene for Bergen 1867-1873 er tapt. Vi har gjentatte ganger forsøkt å finne dem, hos politiet, og hos andre som man kunne tenke seg hadde tatt hånd om dem. Men alt like forgjeves.For å bøte på skaden har vi hentet materiale fra Canada og USA, og har laget databaser til skipslistene Bergen-Quebec 1865-1873, og Bergen-New York 1871-1873, begge lagt ut i DA. Det gir storparten (ca 80%) av emigrantene over Bergen i den aktuelle perioden, men vi mangler dem som emigrerte via utenlandske havner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når jeg ikke finner de jeg leter etter i skipslistene fra Bergen-Quebeck eller Bergen-New York, kan jeg da regne med at de jeg leter etter har reist til et annet sted? Jeg har prøvt og oppspore hvor det ble av smed Mons Andreas Larsen f. i Manger 26. sept. 1846 gift i Korskirken i Bergen den 30. juni 1872 med Ingeborg Hansdtr. fra Vikedal i Rogaland f. 1844. Dette paret fikk en datter den 20. april 1873 og ho ble døpt til Mathilde Heleen den 2. juni 1873 og der slutter alle spor. Finner de ikke igjen i noen folketellinger eller utvandringsprotokoller. Hvis de har reist så har de reist i 1873-74? Men hvor har de reist det er det store spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.