Gå til innhold
Arkivverket

[#11894] Jens Esmarch


Gjest Erik Østergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Østergaard

Jens Esmarch 1763 Houlberg -1839 prof. i mineralogi og bestyrer af sølvværket i Kongsberg. Han skulle have en efterslægt i Norge. Hvor leder man bedst efter oplysninger ?Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser i folketellingen 1801 for Kongsberg i Buskerud fylke vil du finne Jens Hansen-esmark 38 år oberamts assessor boende i Torve Strædet 4 sammen med kone og 1 datter. Om du kan finne noe mere om han i andre kilder ang. sølvverket vet jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Du finner familien Jens Hanson-esmark, Husbonde 38 år og Hustru Wibecke Brønnik 23 år samt deres datter Elisa-wibeke-catharine 1 år ved Folketellingen i år 1801. Både Jens og hans hustru er i første ekteskap. Familien bodde ved da i Torvestredet No 4 i Kongsberg, Buskerud fylke. Du kan søke videre bl.a. her i Digitalarkivet for å finne eventuelle etterkommere etter Jens. Lykke til! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg glemte å sjekke folketellingen i 1865. Da finnes det flere Esmark:I Christiania fantes Elise E. 65 år, f.Kongsberg (Kbrg.) og Lauritz Martin E. 60 år, f.Kbrg. Så fantes i Ramnes i Vestfold en Hans Morten Thrane E. 65 år, f.Kbrg. og jeg antar at de som finnes i Telemark kan være barn av Hans Morten Thrane E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette blir veldig oppdelt, men via søkemotoren Copernic 2001 har jeg funnet litt til om slekta. (Copernic er vel egentlig en søkermotor som søker i de andre søkermotorene igjen slik at du kun søker et sted istedenfor på hver enkelt av de andre. Det er slik jeg forstår det ihvertfall.) Resultatet ble at du vil finne noe under: Yahoo: døde i Brevik, AltaVista, FASTSearch og HotBot= Thorium: History. Jeg søkte bare på etternavnet Esmark.Den første kjente bestigningen av Snøhetta (2286 moh.) var i 1798 av mineralogen Jens Esmark. (Lycos, FASTSearch).Håper du forstår noe av dette. Jeg klarer ikke å forklare det så veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Østergaard

Det er dejligt med alle de mange gode indlæg. Jeg har været rundt og studeret de foreslåede steder, og kan nu stykke så meget sammen :Jens (Hansen) Esmark 1763, (ja hans far hed Hans Jørgen) & Wibecke Brønnik, havde min. 3 børn :Elisa Wibeke Catharine Esmarch, ca. 1800 KongsbergHans Morten Thrane Esmarch, præst (og deltidsmineralog og kemiker) 1801 KongsbergLauritz Martin Esmarch, ca. 1805 Kongsberg, professor i zoologi & Anne Marie, ca. 1821 ChristaniaHans Morten Thrane var gift med Ulrikke Benedikte Wiborg, ca. 1809 (der synes at være en slægtsbog: slegten Wiborg) og de havde 8 børn deraf :Jens Esmark 1832 Brevik -1832Jens Lauritz Esmark, ca. 1833 Brevik -1840Simon C Esmark, ca. 1833 Brevik & Trulsine, ca. 1842 SvelvigAxsel Thrane Esmark 1836 Brevik & Clara 1844 LillesandBirgitte Elise Esmark, ca. 1840 Brevig, naturvidenskab og stifter af Norges første afholdsforeningJeg kender godt Arne Gamst's slægtsside : http://www.mst.it/ , der nok har nogle af oplysningerne fra Povl Nygaard : Familien Møller's slægtebog. Kbh. 1956, hvor Jens Esmarch omtales, og at der er en efterslægt i Norge.Jens Esmarch havde desuden en broder Laurits Esmarch, der var fysiker og virkede med H.C.Ørsted.Familien Møller fører deres slægt tilbage til Laurids Lassen 1633-1701, der er medlem af en udbredt og gammel vestjysk bondeæt, som jeg selv tilhører.mvh. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nyeste utgaven av Norsk Biografisk Leksikon er flg. Esmarker omtalt:Geolog og mineralog Jens ESMARK (1763-1839), sønn av sogneprest Hans Jørgen ESMARK (1722-1803) og Else Cathrine Lauritsdatter LASSEN (1729-1803), g.m. Wibecke Thrane BRÜNNNICH (1778-1811), datter av overberghauptmann Morten Thrane BRÜNNICH (1737-1827) og Wibeke SCHOU (1746-1829).Zoolog Laurits Martin ESMARK (1806-1884), sønn av ovenstående J.E. og W.T.B., g.m. Anne Marie OLSEN, datter av gjørtler Tjostolf OLSEN og Johanne Olsdatter.Naturforsker og organisasjonskvinne Birgitte ESMARK (1841-1897), datter av sogneprest Hans Morten Thrane ESMARK (1801-1882) og Ulrike Benedicte WIBORG (1810-1898), sønnedatter av ovenstående J.E. og W.T.B., ugift.Reiselivsmann Lars Mathias Hille ESMARK (1908-1998), sønn av Daniel Leonard ESMARK (1866-1957) og Elisabeth Marie HILLE (1879-1950), g.m. Alexandra MAGNUSSØN (1906-1983), datter av arkitekt Bernt Severin MAGNUSSØN (1858-1932) og Grete Methé HANSEN (1862-1918).Det står forholdsvis grundige biografier om alle disse. Jens Esmark er kjent som den første geolog som påviste at det hadde vært istid i Norge og minst ett sted i Norge har morener fått navn etter ham (Esmark-morenen). Hans eldste sønn, Hans Morten Thrane Esmark har ikke fått plass i NBL, men til gjengjeld finnes en artikkel om ham på nettet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Østergaard

Jens ESMARK (1763-1839) er også omtalt i Dansk Biografisk leksikon.Daniel Leonard ESMARK (1866-1957) kan være søn af såvel Simon Esmark 1833 og Axsel 1836 el. kan være barnebarn til Lauritz Martin Esmarch 1806 ??Men det ser ud til, at der stadig er efterkommere i Norge, der bærer navnet Esmark.mvh. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Det er gater oppkalt etter slekta Esmark både på Kongsberg og i Brevik (som nå er endel av Porsgrunn Kommune).mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.