Gå til innhold
Arkivverket

[#11898] Kirkebøker i Vest-Agder


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hei Jeg lurer på når utvalget av søkbare kirkebøker for Prestegjeld i Vest-Agder vil komme ? Det er forholdsvis lite materiale fra dette fylket i basen. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

det er uråd for oss sei. All registrering av kyrkjebøker skjer lokalt. Når Vest-Agder er dårleg representert er det fordi Statsarkivet i Kristiansand ikkje har prioritert registrering av kyrkjebøker, og at det heller ikkje er personar eller organisasjonar i Vest-Ager som har funne det bryet verdt å registrera materiale for innleggjing hos oss. Slik er det og det er lite me kan gjera for å retta på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Nå er det vel litt feil å konkludere med at ingen har funne bryet verdt. Gunnar Espeland har registrert en enorm mengde data fra kirkebøker i Konsmo, Laudal og Vigmostad. Data for Vigmostad ble levert for nesten en måned siden, men ennå ikke blitt lagt ut. Espeland har registrert over 9000 hendelser fra Konsmo, over 8000 hendelser fra Laudal og godt over 7000 hendelser fra Vigmostad, og alle hendelsene er komplett registret med f.eks faddere eller forlovere samt annen informasjon.For de andre områdene må vi bare innse at det er tynt, men håper at flere etter hvert vil delta i kilderegistreringsdugnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Sørlandet er langt etter når det gjelder å få registrert alle data fra kirkebøker, jeg deltar gjerne i dette arbeidet om nødvendigt. Mange som søker etter sine slekter på Sørlandet ville nok blitt glade dersom en fekk noe mere fart i dette arbeidet. Derfor er dugnad det rette ordet. Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kunne også tenkt meg å hjelpe til. Hvordan gjør en det? Må en oppsøke arkiv-eller kan en låne mikrofilm med seg hjem? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Kjempeflott! Selv jobber jeg med døpte i Valle i Sør-Audnedal, og har skrevet av fra 1816 til 1840 komplett med faddere. Jobber videre med disse og prøver å ta en kirkebokside hver kveld.Hvilke områder ønsker dere å jobbe med? DIS sin ordning er grei for den som ikke har mikrofilm-leser og/eller ønsker å lese av papirkopier i stedet for å lese bøkene fra mikrofilm direkte.Meg bekjent er kun de nevnte kommunene og Hidra helt vest i fylket er planlagt påbegynt.Jeg har vel (nesten) tatt på meg å være koordinator for arbeidet, så jeg kan godt sende bestillinger videre.Les gjerne litt om kilderegistrering på: http://www.disnorge.no/kildereg/Skriv også direkte til meg: leder@va.disnorge.nomvh. Rolf Steinar Bergli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.