Gå til innhold
Arkivverket

[#11899] Marit Knutsd. frå Lesja, til Sunndalen (Møre og Romsdalen?) i 1844


Gjest Tore J. Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore J. Øverby

Mormors halvsøster. Jeg søker opplysninger om Marit Knutsd. frå Hollykkja, Norderhus, på Lesja. I flg. Bygdebok for Lesja 2 var ho født i 1829 og reiste til Sunndalen i 1844. Foreldre var Knut Jakobsen frå Søre Gongstad og Sigrid Johannesd. frå Ulvaholn, Åsen. Jeg finner henne ikke i noen folketellinger. Er det noen som vet noe om henne eller mulig etterslekt? Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det finnes i FT 1865 ei Marit Knutsdatter på husmannsplassen Hallarn på Frei. Hun er da 38 år gammel, men er angivelig født i Vågå. Hun er gift med en kar fra Tynset. Det er vel det nærmeste du kommer på Nordmøre på den tiden. Til gjengjeld finner jeg ikke noen gard på Lesja som heter Gongstad ved FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Tore -Jeg ser av Familys. at de også døpte en datter født 1832 for Marit. Dette er jo noe uvanlig (men selvsagt mulig), om den Marit som var født 1829 fremdeles levde.Marit f. 1832 er lett å finne i folketellingene. Iflg. Familys. giftet hun seg (i Lesja) 22. nov. 1855 med Peder Jacobsen.Ved ft. 1865 har de bl. a. sønnen Knudt, og ved ft. 1875 finner vi også datteren Sigrid; begge trolig oppkalt etter Marits foreldre.Marit finner vi også ved ft. 1900 som enke på Stavemshaugen øvre.LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det var nok 2 stk. Marit-er på Hollykkja. Begge bestemødrene het Marit. Dessuten var det ofte flere barn i en søskenflokk som fikk samme navn hvis det var viktig at navnet ble videreført.Det finst rimelig gode bygdebøker for Sunndalen, men det blir sjølsagt som å leite etter nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Øverby

Takk til Torgeir K, Arne S. og Arnfinn K. for innlegg! Nei, det ser ikke ut som det er noen Marit K.d. frå Lesja på Nordmøre i 1865. Ho kan jo være død eller utvandret. Eller: Jeg finner ei Marith K.d, f. 1825, Lesja, på Fornæs, Nærøy i 1865. Kan det være 'min' Marit som har flyttet nordover? Et avvik på fire år i alder er vel ikke enestående i folketellingene.Er det noen som har opplysninger som gjør at jeg kan 'avskrive' forannevnte Marit (på Fornæs), og den Marit, f. på Vågå, som Torgeir K. skriver om? En forveksling av fødestedene Lesja og Vågå kan vel kanskje ha forekommet i folketellingene---.Eller er det noen med tilknytning til Sunndalen som kan finne att 'nåla' Marit, slik som Arnfinn Kjelland beskriver situasjonen?Til Torgeir: Jeg finner ikke att namnet Gongstad i noen folketelling. Det er ei Marit Knudsdatter Gognstad , Lesja, i FT 1875. Dette navnet finnes heller ikke i FT som gardsnamn (forskjellig skrivemåte på same ordet?).Til Arne: Hvor finner jeg Familys.?Jeg blir glad for alle nye innspill! Godt nytt år! Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Siden du ikke er vant til å søke på Familys. kan jeg hjelpe deg litt i starten med å finne disse to Marit-jentene. :Begynn med å trykke på 'Search' (oppe), velg så 'Inter. Gen. Index'. Velg 'Norway' (under Region) og fyll inn Marit Knudsdtr. samt hennes foreldres navn. Du skal da få opp Marit f. 1829 og Marit f. 1832.Om du så velger 'Family' (til høyre) så vil du se at disse to er de eneste som er nevnt som barn etter Knut og Sigrid. Det var det jeg fant noe uvanlig, at de brukte samme navn på begge om den første var i live. Å gi samme navn til flere av sine barn var ikke uvanlig der barneflokken var stor, men her ser det ut til å bare ha vært to. Men Familys. skal man som kjent ikke stole helt og fullt på.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore Øverby

Takk til alle som har kommet med innlegg! No har Marit kommet fram i 'lyset'. Sjå WebDebatt 24138. Men jeg søker fortsatt etter mer etterslekt. Er det noen som har nye opplysninger?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.