Gå til innhold
Arkivverket

[#11900] Skifte etter to Ole Larsen på Helle/Ø. Helle i Naustdal i Sogn og Fjordane


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er interessert i opplysninger om etterlatte i to skifter.Det gjelder Ole Larsen Helle skifteprot for Sunnfjord. nr.15 side 367 for årene 1779-1806 og Ole Larsen Øvre Helle prot. nr.14 side 71 for årene 1772-1779. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Ole Larsen Helle 1. mai 1798 tilenken Ane Olsdatter og barna Lars Olsen, 17, Ole Olsen, 12, Cornelius Olsen, 1, og datteren Marthe Olsdatter, 6 år.Skifte 25. mai 1773 etter Ole Larsen Øvre Helle. Han var barnløs og ugift, og ble arvet av sine søsken, og i hovedsak av disses barn og barnebarn:1) Eldste bror Anders Larsen Svardal, død, og hadde etterlatt barna Lars A. Øvre Helle, Anders A. Svardal, Ole A. Svardal, Kari Andersdatter (død, etterlatt datter Brithe, gift med Absalon Sørensen Øvre Helle), Ingeborg A., gift med Mads Nedre Helle, Anne A., gift med Anders Standal i Svanøy sokn, Magrethe A., gift med Gunder Standal, Janiche A., ugift og hos broren Anders A. Svardal.2) Bror Samuel Larsen Svardal, død og etterlatt barna: Anders S. Hoben, Pernille S. Wallestad (død, etterlatt Hans Eliassen, i København, Kari Eliasdatter, ugift, tjener Ole Hoben, Birthe Eliasdatter, ugift og hos stemoren på Wallestad)3) Bror Carsten Larsen Steendal, død, etterlatt Marthe Carstensdatter, enke, tjener hos Ole Qvammen i Vevring, Lusi Carstensdatter, ugift, tjener Anders Wefring.4) Bror Lars Larsen Gillesvig.5) Søster Sophie Larsdatter Ytre Rexten, død, etterlatt Hans Rasmussen, i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tenkte du var en tur innom arkivet Yngve.Stundom er det viktig å få fjernet noen alternativer , og i dette tilfellet var ingen av disse rette personer.Men det er jo på dette viset men får snevret inn alternativene.Da er der faktiske to skifter til på Helle/ Øvre Helle som kan være av interesse.Det er skiftet etter Ole Mathiassen prot.13b side 529 1763-1772 og skiftet etter Ole Annaniassen prot. nr.15 side 61 1779-1806. Mvh. og ønske om en fortsatt god jul til deg og dine Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Ole Mathiassen Øvre Helle er holdt 29. mai 1769. Han ble etterlevd av enken Synneve Berthelsdatter, og fire sønner: Mads Olsen, 14 år, Ole Olsen, 11 år, Lars Olsen, 7 år og Berthel Olsen, 4 år.Skiftet etter Ole Ananiassen ble holdt 25. mai 1789. Han etterlot seg seks barn: sønnene Ananias, Madz og Peder, myndige og tilstede ved skiftet, datteren Kari var gift med Giert Larsen Ålen, Mari var gift med Rasmus Larsen Sundahl, og Malene var 22 år gammel og ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da kan jeg slette to alternativer til i jakten på opphavet til Helge Olsdatter Helle.Hjertelig takk for hjelpen Yngve. Mvh. og god helg til deg Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Samtidig er jeg takknemlig for opplysninger om etterlatte til min 4. tipp-oldefar Ole Matthiassen Øvre Helle.Mvh. og god helg til dere begge - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.