Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rune Fergestad

[#11903] 'Rykter' om slektskap til Tordenskiold

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge muntlige overleveringer fra gammelt av skal min slekt ha forbindelser til Tordenskiold. Dette kan selvfølgelig være 'ønsketenkning' fra gamle slektninger, men jeg synes det er verdt et forsøk å avdekke om dette har noe sannhetsgehalt.Mine foreløpige undersøkelser, som altså er svært usikre, viser riktignok ingen link til Tordenskiold, men derimot en forbindelse til Werenskiold-slekten gjennom Maren Jacobi Frantsdtr sitt giftemål med Curt Christopher Koppelow (ca 1624-1705). En av deres sønner, Jørgen Christopher (1684-1770) giftet seg med Magdalene Margrete Ibenson (1688-1757). De fikk bl.a. datteren Maria Margareta Koppelow (1719-1800). Hun giftet seg med Fredrik Daniel Rosing (1703-1785). En av deres tre døtre, Hermana Catrina (ca 1745-1806) giftet seg med Nils Werenskiold (1727-1810).Selv om jeg som nevnt ikke har klart å finne denne eventuelle forbindelsen til Tordenskiold, kan et mulig spor være at etternavnet Rosing dukker opp både i Werenskiold- og Tordenskiold-slekten. Er det noen som vet om det finnes en kryssreferanse her?Dersom dette ikke kan avklares, tror jeg nok denne hypotesen må føres inn i rekken av ufunderte ønsker om å være i slekt med 'fintfolk'. Romjulshilsen fra Rune Fergestad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Det går rykter om at det finnes etterkommere etter Petter her i Larvik. Jeg har selv hørt dette servert av en 'etterkommer'. Dessuten at selveste Gyldenløve hadde et eventyr her som fikk følger på en av gårdene i Tjølling. Her er det også noen som mener å være etterkommer. Jeg har ikke klart å få bragt på det rene hvilken gård/person det det dreier seg om. Er det kanskje andre som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.