Gå til innhold
Arkivverket

[#11903] 'Rykter' om slektskap til Tordenskiold


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge muntlige overleveringer fra gammelt av skal min slekt ha forbindelser til Tordenskiold. Dette kan selvfølgelig være 'ønsketenkning' fra gamle slektninger, men jeg synes det er verdt et forsøk å avdekke om dette har noe sannhetsgehalt.Mine foreløpige undersøkelser, som altså er svært usikre, viser riktignok ingen link til Tordenskiold, men derimot en forbindelse til Werenskiold-slekten gjennom Maren Jacobi Frantsdtr sitt giftemål med Curt Christopher Koppelow (ca 1624-1705). En av deres sønner, Jørgen Christopher (1684-1770) giftet seg med Magdalene Margrete Ibenson (1688-1757). De fikk bl.a. datteren Maria Margareta Koppelow (1719-1800). Hun giftet seg med Fredrik Daniel Rosing (1703-1785). En av deres tre døtre, Hermana Catrina (ca 1745-1806) giftet seg med Nils Werenskiold (1727-1810).Selv om jeg som nevnt ikke har klart å finne denne eventuelle forbindelsen til Tordenskiold, kan et mulig spor være at etternavnet Rosing dukker opp både i Werenskiold- og Tordenskiold-slekten. Er det noen som vet om det finnes en kryssreferanse her?Dersom dette ikke kan avklares, tror jeg nok denne hypotesen må føres inn i rekken av ufunderte ønsker om å være i slekt med 'fintfolk'. Romjulshilsen fra Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det går rykter om at det finnes etterkommere etter Petter her i Larvik. Jeg har selv hørt dette servert av en 'etterkommer'. Dessuten at selveste Gyldenløve hadde et eventyr her som fikk følger på en av gårdene i Tjølling. Her er det også noen som mener å være etterkommer. Jeg har ikke klart å få bragt på det rene hvilken gård/person det det dreier seg om. Er det kanskje andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.