Gå til innhold
Arkivverket

[#11904] Olga Bjørk, Sparbu, Nord Trøndelag


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

I bygdebok for Saprbu, bind III, side 32 står Birger Tønne, gift med Olga Synøve Gustavsdatter Bjørk, f. 1913 i Soknedal, Hvor er Soknedal?Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kommer du fra Trondheim og sørover så blink til høyre på Støren da kjører du langs elva Sokna og dalen heter Soknedal og det er vel Støren prestegjeld. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Soknedal er ei bygd i Sør-Trøndelag, ca. 6 mil sør for Trondheim i retning Oppdal.Jeg kjenner ikke navnet Bjørk herfra, men ved et søk i folketellinga 1900 på Digitalarkivet, fant jeg en Gustav Adolf Bjørk, Jernbanearbeidsformann født i Sverige i 1867, i Hæskestad i Rogaland (Lenke). Han var gift med en Olava Gesine, født 1878 i 'Hitterøen', som enten er Hitra i Sør-Trøndelag eller Hiterø i Vest-Agder - mest sannsynlig det siste. De hadde en sønn, Gustav Johan, født 15.10.1900, så de hadde sannsynligvis giftet seg et år eller så tidligere.En teori kan da være at Gustav Bjørk arbeidet på Dovrebanen i 1913 og at familien bodde i Soknedal. Han kan dermed være far til Olga Synøve.mvhDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der står tydelig LM og det er Lister og Mandal Amt,og da er det Hidra i nåværende Flekkefjord. Der er Bjørkåsen i Sokendal ST. Men dette får Gurli spekulere på hun er mere lokalkjent der ;-) Det som kan tenkest er at der menes Sokndal i Rogaland som grenser til Heskestad. Jernbaneannlegget Egersund Flekkefjord ble påbegynt okt 1896 ferdig 1904- så det er trolig at de reiste til ny arbeidsplass-Men min bestefar som kom fra Strinda via Horg og Støren ble bonde- Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg vil tro arbeidsformannen og frue er foreldre til Olga Synnøve. I Norges bebyggelse, midtre del for Nord-Trøndelag, s. 690-691 (eiend. Bruheim, gnr. 1, bnr. 12 i Sparbu kommune) står å lese: Eier gårdbr. Birger Tønne, f. 9/5-06 i Sparbu, foreldre Ellen og Paul A. T., g.m. Olga Synnøve Bjørk, f. 14/4-13 i Soknedal, foreldre Olava Kristine og Gustav A. B. Deretter følger Olga og Birgers barn, seks i tallet.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.