Gå til innhold
Arkivverket

Tvillinger


Idar Kaare Loe
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått inn et tilfelle hvor en kar som er tvilling blir gift med ei som også er tvilling. Ingen av dem er enegget. De forblir barnløse og spørsmålet er: har noen av dere vært borti et lignende tilfelle? Gårdbrukere forteller meg at de ikke bruker storfe som har kommet til som tvilling i videre avl! De er sterile. Dvs de produserer ikke avkom. Fakta eller løgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tvillingfødsler der den ene kalven er stut og den andre er kvige, er kvigekalven steril i 90 % av tilfellene. Det står blant annet litt her.

 

Men ditt eksempel med mennesker er nok tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resultatet av en større undersøkelse om emnet, og konklusjonen ser ut til å være at det ikke finnes noen signifikant forskjell i fertilitet mellom tvillinger og andre, bortsett fra en noe høyere alder blant førstegangsfødende kvinnelige tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tvillingfødsler der den ene kalven er stut og den andre er kvige, er kvigekalven steril i 90 % av tilfellene. Det står blant annet litt her.

 

Men ditt eksempel med mennesker er nok tilfeldig.

 

Det kan se ut som noe av det samme er tilfelle blant mennesker: Male Twins Can Reduce Their Sister's Fertility

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ku-bonde har eg mange gonger stått og "skjent" på stutekalven som kjem til verda saman med ei tvillingsyster - men det er så vidt eg veit berre hos kyr dette er eit problem. Sauer t.d. får lam av begge kjønn og desse har ikkje fruktbarhetsproblem. Får eg til eit bilde her tru? Det er i så fall teke 30.12.2010.

 

Nei, bildet blei ikkje med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene alle sammen. Ettersom det var et av innlegg som motbeviste påstanden i mine spørsmål i innledning, kan jeg altså nok en gang avsanne en gammel "familiemyte". Takk for interessante innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene alle sammen. Ettersom det var et av innlegg som motbeviste påstanden i mine spørsmål i innledning, kan jeg altså nok en gang avsanne en gammel "familiemyte". Takk for interessante innlegg.

 

Du kan få ett eksempel til: Fra min barndom husker jeg to ektepar hvor begge mennene var tvillinger, og de giftet seg med to søstre som også var tvillinger. De var dessuten så like at vi hadde vanskeligheter med å se forskjell på dem, hvilket betyr at de antakelig også var eneggede. Begge parene fikk barn. Så "familiemyten" din kan nok avsannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som tidligere beskrevet, ingen problem når det er samme kjønn på tvillingkalvene, det er når tvillingene er av hvert sitt kjønn det oppstår problem hos 90% av kyrkalvene. Det er altså som forventet når tvillingsøstrene som giftet seg med tvillingbrødrene ikke hadde fertilitetsproblem. Det man gjerne skulle hatt eksempler på er om kvinner som har en tvillingbror har hatt problem med å bli gravid. Leif nevner (22/2)en undersøkelse

som kan tyde på at det kan være et tilsvarende problem hos mennesker, om enn ikke i 90% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.