Gå til innhold
Arkivverket

[#11911] Søskene Johnsen /Fosen til Chicago og Canada.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiHåper på hjelp til og finne søskene Anette Karine Johnsen /Fosen, født 9 Juli 1880 i Modum, Buskerud og John Antony Johnsen /Fosen, født 27 April 1886 i Skottselven, Buskerud os Ella Andrea Johnsen/Fosen ,født 9 November 1888 i Skottselven, Buskerud. Jeg har prøvd alle stavemåter og Oslo, Arendal men finner dem ikke som utvandrere. Derimot vet jeg at de to søstrene bodde i Chicago i 1927.Broren John A. bor i Canada samme år. Skulle så gjerne ha vist når de reiste utMVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Were the sisters married or single? Did they marry in the United States or Norway? What last name were they using when they lived in Chicago in 1927? If they can be found in 1930 census records, it should give the year of immigration.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei KathyAnette Karine vas Anette Johansen, 5321 Warner ave. in 1927 I dont know if she vas married Johansen ore if it vas a spelling mistake of her name Johnsen. Ella Andrea vas Ella Berg, 4643 Barry Ave in 1927I dont know if she married in Norway ore USA but some have I belive it vas in USA. This 2 sisters had 2 more sisters living in Chicago in 1927. Can you help me whit this 2? Gunhilda Dorthea Johnsen / Fosen, born the 16 of Oct. 1884. She vas Hilda McNabb, Walstrome street, Belmont Park in 1927 and Asta Otilie Johnsen/Fosen, born the 12 of Jan.1896. She vas Asta Fosen, Rocine?in Chicago 1927I will be weary glad if you find anything about them and ho they vas merried to in 1930Beste hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jorun, Anette k. var gift med Karl Johansen og hadde 3 barn i 1920. Hun emigrerte til Boston fra Oslo 7/10-1904 med Montebello. Det stemmer også med hva som er oppgitt i 1920 m.h.til immigrasjon. Det er altfor mange Berg og Mcnabb til at jeg kan bla igjennom dem.Du burde ha fornavnet til ektemennene. Gunhilde Dorthea Fosen drom med Angelo til Chicago 21/7-1905. En Asta Otelie Fosen 8 år til Wiconsin med Montebello samme år, moren var Gunhild Andrea. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

The online Illinois Death Index lists the death of Annette Karen Johansen. She died 29 March 1933 in Chicago. Death Certificate number 6008974.But I haven't found any of the sisters in the 1930 index at Ancestry.com -- yet. They must have been touring in Norway with my great-aunt Karen -- I can't find her there either.The 'Rocine' you gave for Asta Otilie was probably Racine. There is a Racine Avenue in Chicago. But there is also the city of Racine, Wisconsin, and Hans tells us she was headed to Wisconsin when she emigrated. Racine is on Lake Michigan, north of Chicago, about 2/3's of the distance to Milwaukee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Kathy.Yusen Takk for hjelpenSå du er i familie med Anette Karen? Er det mulig for deg og prøve og finne søskene i 1920 tellingen for Chicago.Asta bodde nokk i Racine, ChicagoMed vennlig hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei på Dere, Hans og Kathy Jeg har ikke navnene på ektemennene til disse søstrene. Deres etternavn og adresse fant jeg i deres fars testamente i 1927. Hvordan har du klart og finne ut Anettes ektemanns navn og at de hadde 3 barn Hans? Mange takk for hjelpen så langt begge toMed vennlig hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Hans Jeg har nå sett på emigrantene en gang til og denne Anette du har funnet er Anette Ringnes som reiste 7 Okt. 1904 men hvordan vet du om min Anette Karine Johnsen /Fosen er blit til Ringnes. Hva vet du som jeg ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at det døde en Hilda McNab den 10 aug. 1948 i Los Angeles. Hun er oppgitt til å være født den 15 okt. 1884. Hennes mors pikenavn var Gubberud og farens etternavn Fosen. Kan det passe?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser også av registeret til 1930-tellingen at der bor en Hilda McNabb i Cook County, Chicago. Hun er 45 år gammel og hustru. Kanskje Kathy kan se på selve folketellingen?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hilda McNabb er 45 år. født i Norge og kom til USA 1905. Gift med Hugh McNabb 49 år fra Scotland, to barn Jeanise 18 og Norma 6. Census 1930 Cook Co.Chicago, IL. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Tusen, Tusen takk til Dere alle. Ja nå har Dere gjort meg glad. Jeg har nemelig kontakt med etterkommere av John Antony Fosen i Canada men heller ikke de viste noe om John A. søsken men takk være Dere har jeg nå mye og fortelle dem.Med Vennlig Hilsen Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jorun, er ditt problem løst nå? Det ser ut til at hele familien reiste. Jacob Johnsen Fosen, kone Gunhild Andrea, barn: Kornelius Georg , Mina Nilsine, Kirsten Emilie, Asta Otelie reiste til WI med Montebello 7/4-1905. Sønnen John Antony Johnsen til WI med Angelo 11/9-1903. Datteren Gunhilda Dorthea Johnsen til Chicago med Angelo 21/7-1905. Datteren Anette Karine Johnsen til Boston med Montebello 7/10-1904. Den jeg ikke har funnet enda er Ella Andrea. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen HansJa nå er mine problemer nesten løst. Som du selv sier mangler bare Ella Andrea men det hadde vært moro og vist hvor de bodde i 1930 da men da ber jeg vel om formye? Igjen takk til dere alleMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jorunn, tok en råsjangs på McNabb. 1920 tellinga er indexert på gubben i familien eller ugifte enslige. Anette og Karl Johansen var enklere.Det var over 500 Berg i Cook County, for mye å bla igjennom når en sitter online. De andre jentene er vel gift og sålenge man ikke kan søke på deres navn er det ganske så vanskelig. Du nevnte et testamente og at du derfor visste addresser i 1927. Har du også sjekket skiftet etter den personen? hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei HansNei jeg har ikke sett på skiftet etter Jacob Fosen men jeg er ikke sikker på om det var et offentlig skifte for blant papirene hvor testamentet var, sto det at arvingene selv skulle dele og gjøre opp seg imellom men jeg kan selførgelig leite etter et skifte.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen HansDu har helt rett. Nå lurer jeg på hvordan du kom fram til at John Antony Johnsen reiste 11.9 1903. Bladde du deg frem blant alle John ene eller Johnsene. Jeg finner han ikke. Reiste han fra Oslo, Christiania eller et annet sted?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen HansNå fant jeg John Antony. Det har alderi slått meg at Antony ble skrevet med i isteden for y, og sånn som jeg har lett etter ham.Det ser ut som hans far Jacob og lille søsteren var med på turen men de har kommet tilbake til Norge og reiste forgott i 1905. Da med navnet Fosen som etternavnMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Roger Thauland

Perhaps Kathy could 'sum up' in English for me;at the FHC i've found the marriage of Carl J. Johnson and Annette Karine Johnsen, he 25, she 23. The minister/gospel looks like G. T. Dyress(hard to read). Married 11-5-1904, #398776 on 1030376. From her death cert: Annette Karen Johansen of 5321 Warner Ave, in Chicago 30 years; married to Carl J. who is living on the date of her passing: March 29, 1933. born June 4, 1880, unk place in Norway. Housewife 28 years. Father Jacob Olson, place and mother unknown. Informant was Carl. Buried Ridgewood, Maine township, Cook cnty. services by Schmidt, Irving Park Blvd. Will Kathy call the cemetery? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Thank you RogerThis vas great news. What is the FHC for someting? Has she lived in Chicago for 30 year and bin a housewife in 28 year?Thank you again.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Yes; the FHC is the Family History Center--of the LDS Mormon Church. When i learn the date of Carl's passing i will ask someone to look up the obits/notices. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I think this Karl Johansen from the SSDI (Social Security Death Index) is probably Annette Karine's husband: Karl Johansen, SSN 333-05-1681, born 24 May 1879, died Dec 1964, Residence Illinois, card issued in Illinois before 1951.Maybe Roger can find an obit or death notice for him that would give names of other family members.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Thank you KathyIt will be great to find a obit ore notice afther Karl but is it pasible for you ore Roger to look at the same for Annette Karine, his wife ho died March 29 in 1933?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.