Gå til innhold
Arkivverket

[#11912] Carl J Hansen-på Segleim i Egersund


Gjest Jan Frode Johansebn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansebn

Jeg søker etter familien til Carl J. Hansen f. i Sverige.Oppgis å være 57 år på Gården Segleim i Egersund 1865.Oppgis å være født i Sverige. Barn: Hans f. 1850 Nils f. 1858 Dorthea f. f. 1847 Elen B f. f.1855 Kan noen hjelpe meg å finne vielsen til Carl J Hansen,på Segleim i Egersund, antagelig ca 1846-47 i.o.m at eldste datteren er født i 1847. Det hadde vært intressant å fåp vite hvorifra i Sverige han kom ifra.På forhånd takk.Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Biblioteket i Egersund har veldig mange kirkebøker i papirutgave. Jeg ville prøvd å henvende meg til biblioteket der!Jeg har selv hatt god nytte av opplysninger jeg har funnet der i sommerhalvåret, men bor nok ikke i Egersund og kan derfor ikke hjelpe deg videre nå. mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Midbrød som er nabogården til Segleim, finner vi i 1865 dette ekteparet: Ludvig Larsen (f.ca. 1839) og Inger M. Carlsdatter (f.ca.1842). Inger oppgis å være født i Sverige og det er vel fristende å tro at hun var datter av 'din' Carl J. Hansen. Hvis hennes fødested er korrekt, var vel kanskje Carl allerede gift da han kom til Norge en gang mellom 1842 og 1847?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan ikke finne noen gård ved navn midbrød i Egersund. Heller ikke noen Ludvig Larsen eller Inger Carlsdatter i digitalarkivet. Midbrød og moklebost er kretser. Hvor har du fått disse opplysningene fra? Kan du eller andre oppklare dette?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Frode: Gårdsnavnet Midbrød er opp gjennom tidene skrevet litt forskjellig. I dag står det 'Midbrød' på kartet. Slik er også skrivemåten i matrikkelen som John nevnte. I folketellingen fra 1865 skrives navnet 'Midtbrød'. Kanskje var det derfor du ikke fant gården? Her er for sikkerhets skyld linken direkte til den rette familien:LenkeHvis du tar en titt på ett av de digitale kartene som finnes på nettet, vil du finne Segleim og Midbrød på 'Nordre Eigerøy' rett vest for Egersund. De to gårdene ligger bare en knapp kilometer fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Rotet rundt i sidene for Egersund og fant noe som muligens kan være til hjelp: Nils Karlsen, døpt den 13 juni 1859,Dorthea Karlsen,født 21 juni,døpt 23 juli 1848,Elen Bertine Larsen,døpt 28 mai 1855, alle i Egersund med Carl Johan Aastrøm og Elen Bertine Nilsdatter som foreldrer.Fant også giftemålet til Inger M Carlsdatter og Ludvik Larsen den 11 Nov,1864 i Egersund.Ser ut som Carl Johan Hansen skiftet etternavnet sitt fra Aastrøm til Hansen. Hilsen John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor i Sverige han kom ifra og evt.hvem som var hans foreldre? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.