Gå til innhold
Arkivverket

[#11913] Gunnhild Diderichsdtr, Son, Vestby, ca. 1768


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Jeg søker mer informasjon om Gunhild Diderichsdtr, hennes barn og forfedre. Gunnhild Diderichsdtr f. ca 1768 g. 2.12.1797 i Vestby med skipper Peder Gabrielsen f. 1767 (sønn av Gabriel Gudmundsen To i Vesby (1727 - 1783) g. 23.10. 1766 m. Anne Magdalena Svendsdtr Melleby i Hobøl (1739 – etter 1801)). Gunnhild og Peder bodde i 1801 i Ladestædet nr. 9 i Soon hadde barna:1799 Grethe Sophia1803 Jens Jacob1809 Maren g 1836 m Johannes Andreassen Bonan, d 1902 i Son, Vestby1811 Ane HeleneMvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei jeg forsøker igjen... ;-)Noen som kan slå opp i kirkeboken i Vestby for vielsen for å se om det står hvor Gunhild kommer fra?Er hun konfirmert/født i Son/Vestby?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kan være verd å gjennomgå skattemanntallene for Christiania for å se om det ikke bor en borger i Son som heter Didrik omkring midten/slutten av 1700-tallet. Manntallene har egne kapitler for Son og de andre ladeplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det yngste manntallet jeg har lagt ut på min egen webside er fra 1744, og der er det ingen Didrik i ladestedene. Men det lønner seg å gjennomgå de yngre. Av disse har jeg kun utført delvise avskrifter, ingen komplette. For ladestedene finnes det dessuten noen interessante manntall fra tidlig 1800-tall i Christiania magistrats arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei kanskje faren til Gunhild er borger av Oslo, det vet jeg ikke noe om enda. Men Gunhild er døpt i Vestby. Familien bodde da i Son.Jeg dro til Riksarkivet for å sjekke kirkeboken i Vestby. Men der var det ikke noen lesesal lenger. Og vil vel ikke bli på godt over et år. De sendte meg til Maridalsveien 3, Oslo Bymuseum. Men neida, der var det helle ikke noen kirkebøker (mikrofiler). De var nå på Deichmanske Bibliotek. Min tilmålte tid en fredag ettermiddag på 3 timer hadde skrumpet til 1 time....Og jeg fant følgende som jeg trenger litt hjelp til å tolke: (min amatøroversettelse)Bapt: 2dre Juuli 1768 Diderich Clausens datter fra Sogn /Gunhild/ ... Ola Pedersøn Barwiig, ? Michelsøn og Hendrich Brataas ..... Ole Pedersen Barwig og Anne Rød Original:[url="http://img.photobucket.com/albums/v444/darrud/GunhildDideriksdtr.jpg>LenkeIntrod; Februar 1769 ...Maren Diderich Clausens... Original:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Bildene fra kirkeboka er vanskelig å lese (på min PC), men gårdsnavnene gjør det mulig å sjekke på de nevnte gårder. Her finner jeg noe som kan sjekkes nærmere.Jeg begynner på Rød i Såner (gnr 131, omtalt i Vestby gårdshistorie bind 2):Didrich Clausen Rød, g 2.5.1748 m Maren Michelsdtr Brevik. Broren til Didrik, Ole, og hans hustru Anne Sørensdtr tok over Rød (Anne = nevnte fadder?), mens Didrik tok over sin hustrus gård Brevik.Brevik store (søndre) gnr 132:Vordende svigersønn Didrik Clausen tok over svigerfarens del av gården i 1748. Hustru: Marie Michelsdtr Brevik f 1727. De to fikk mange barn i perioden 1749-1758. De selger gården i 1757 til Annes bror Gløer Michelsen (=fadder?). Gløer selger snart videre, etter hvert til Ole Pedersen Brevik (= fader Ole Pettersen Brevig?).Jeg har foreløpig ikke funnet hvor paret reiser, men er det ladestedet Son (i nabolaget), er de ikke omtalt i gårdshistorien. Om de får flere barn må sjekkes ut, eller om Didrik blir enkemann og gifter seg på ny.Gårdhistorien har flere opplysninger. På begge de nevnte gårder var det eierinteresser fra Acheleie-familien på Kambo og fra Christianiaborgere.Håper dette kan lede noe videre.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Jarleifhar var det mye interessant. Jeg er enig i at Vestbys kirkebok ikke er av de lettleste....Såvidt jeg kan se heter Gunhilds mor Maren, iflg introduserte mødre i kirkeboken noen måneder senere. (Ref. lenke 2 i tidligere innlegg)Og da er nok Didrich Clausen Rød & Maren Michelsdtr Brevik sannsynlige foreldre.Mange takk!Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.