Gå til innhold
Arkivverket

[#11914] Gustav Adolf Strømbeck fra Drammen


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Jeg har i lange tider nå lett etter min oldemor`s bror Gustav Adolf Strømbeck f. 19/4 1871 på Strømsø i Drammen uten å finne ham. Mulig at han dro til Statene i 1892 fra Oslo. Bopelen hans ble da oppgitt til å være Stockholm, men han kan jo ha bodd der en periode. (hans far var fra Sverige) Yrket hans ble oppført som arbeider, og det sto bare: Gustav Stømbeck. Alderen var oppgitt til 18 år, men det kan ha vært feil, han var eg. 21 år da. Noen der ute som kan hjelpe meg??? Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Margrete Gilhuus

Siden det har gått over ett år siden jeg sist jeg prøvde å få svar på denne gåten, prøver jeg meg igjen i tilfelle det er noen nye har kommet til i dette arkivet som vet noe om ham! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dette er vel han du refererer til LenkeHan reiste sammen med moren, eller en slektning? Kanskje du kan røpe hva foreldrene het og hvor de finnes i FT 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei Tor.Har funnet ut det samme som deg for lenge siden, men kjenner ikke til denne frk. Klara Strømbeck som sto oppført sammen med han. Hans far hadde så vidt jeg vet ingen søster ved det navnet. Som du ser av innlegget mitt sto han også oppført som 18 år, mens den riktige alderen var 21 år. Men det skal en kanskje ikke legge for mye vekt på?! Jeg har også henvendt meg til et par stykker ved det navnet i Statene uten å få napp, og min mor på 81 år sier hun ikke kan huske at farmoren hadde en bror, bare navnet på søsteren hennes. Men om han reiste så tidlig som i 1892 skal det vel mye til at modern visste om ham :-) Og det skjedde ganske mye tragisk i farmorens liv som voksen, så hun hadde vel annet å tenke på enn en bror i Amerika. Men jeg får kanskje prøve mer etterlysning i Statene å se om jeg får napp. Er jo en mulighet at fyren døde barnløs også :-)Mvh Anne M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det skjønte jeg, men du kunne selv lagt ut lenken.Jeg synes fortsatt du skal oppgi foreldrenes navn og lenker til FT 1865 om du har det. Det kan jo være noen som da kan koble seg på slekten!Klara og Gustav er registrert i samme reisefølge. Dersom Klara er helt ukjent så kan jo det være det som eliminerer denne Gustav som din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Rapport over etterslekt i alle 1 ledd (4) til Carl Peter Nilsson Strømbeck 1 Carl Peter Nilsson Strømbeck, Vaktmester, * 1770 Fødested: Karlskrona,Sverige ∞ Hedvig Elisabeth Boman * 1773 Barn: 1 Catrina Magdalena Strømbeck * 1803 2 Carl Adam Strømbeck * 1806 3 Johan Peter Strømbeck * 1809 4 Gustav Adolph Strømbeck * 01.01.1813 † 27.07.1877 1.4 Gustav Adolph Strømbeck, Feierinspektør, * 01.01.1813 † 27.07.1877 Fødested: Landscrona,Sverige Døpt: i Landscrona Gravlagt: i Strømsø Kirkegård,Drammen ∞ 05.09.1860 i Lillehammer,Norge Maren Nielsdtr. Engereie * 16.05.1826 † 06.12.1909 Barn: 1 Gustava Marie Strømbeck * 18.06.1860 2 Christine Albertine Strømbeck * 16.07.1861 † 26.05.1867 3 Gustav Adolf Strømbeck * 29.11.1862 † 22.10.1865 4 Albertine Christine Strømbeck * 06.08.1869 † 25.09.1940 5 Gustav Adolf Strømbeck * 19.04.1871Tor. Her har du navn på besteforeldre og foreldre og søsken til Gustav Adolf f. 19/4 1871 på Strømsø i Drammen. Min oldermor Albertine Christine (kalt Christine) var også født på Strømsø, de andre var født på Lillehammer, men døde i Drammen. Under folketellingen for 1865 står de oppført på Strømsø.Jon.Heisan :-) Jeg fant en Gustav Strømbeck og en Gustav Adolf i folketellingen for Sverige, men så vidt jeg forsto må en betale for å få ut flere opplysninger der?! Ved ankomsten til Ellis Island sto han jo også oppført m. feil alder. Tror nok han og den ukjente Klara reiste sammen.Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Den 06.12.1909 dør jo moren. Sier ikke dødsfallsmeldingen noe om hennes barns oppholdssted i 1909 ?Og en ting til - på www.arkion.se må du betale. Tror det er 40 kroner for noen timer. Ingen upris etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Jon :-)Jeg har lest dødsfallsmeldingen, og der sto det at hennes mor døde på fattighjemmet, og dødsfallet ble oppgitt av en bestyrer el. lign. på 'hjemmet'. Det sto også at vedkommende ikke visste noe om barn. Men det må jo ha kommet frem senere at hun i allfall hadde to døtre i live på den tiden, samt flere barnebarn. Ser ingen annen utvei jeg Jon enn at jeg sjekker Drammens Tidende og dødsprotokoll for Strømsø etter dødsfallet hennes. Der må det vel stå navn på barn i live. Tror ikke det var noe å arve etter henne, så da finnes det vel neppe et skifte. Finner jeg ikke noe der så tar jeg for meg svenske folketellinger, og betaler gladelig kr. 40! :-)Hilsen Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.