Gå til innhold
Arkivverket

[#11917] Etternavnet Dahl. Korleis blei etternavn etablert på 1700-tallet?


Gjest Harald Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Storaker

Omkring 1900 blei slektsnavn etablert på grunnlag av 'adresse-etternavnet', gardsnavnet eller bruksnavnet. Men korleis var det på 1700-talet? Når ein kar begynte å kalle seg Dahl, betydde det vanligvis at han hadde budd på Dal?Eg har kontakt med fjerne slektningar på New Zealand. Dei kaller seg Dahl. Eg vil prøve å finne ut meir om opprinnelsen til navnet. Stamfaren var Gunder (Thommesen) Dahl, som i 1801 var kjøpmann i Arendal. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10903.wc2&variabel=0&postnr=326&fulle=true&spraak=n>LenkeI et nabohus (klikk ”førre” to ganger i FT1801) budde onkelen Ingebret (Kristensen) Fasseland, født 1743 på Fasseland i Sør-Audnedal. (Han blei svigerfar til biskop Claus Pavels.)Gunder, født 1764, var sønn til Tore Gundersen på Kåfjordnes i Sør-Audnedal (Walle), Vest-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har tro på både 3 og 4, men kanskje mest 3. Jeg kommer forresten på en historie om Tørres Snørtevold (av Kielland?), den er vel fra 1800-tallet, men tror nok likevel den kan være dekkende også for tiden før: Han kom til byen, og folk syntes det var så tungvint med dette 'Snørrrrtevold', for ikke å snakke om alle de som gjorde narr av det 'rare' navnet. Så da ble det fort Vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Et annet eksempel - fra 1700-tallet - er jo den gode Rasmus Berg, bedre kjent under navnet Erasmus Montanus! Fok er lik seg, uansett hvilken epoke de tilhører. 'Alle' vil gjerne fremstå som litt 'finere' enn de egentlig er, og en grei måte å gjøre dette på, er å fikse litt på navnet. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Motivene for å forandre navnet er mange,kan nevne at dei fleste som reiste til engelsktalende land som hette Øksendal ( fra gamle Bakke komune VA) av naturlige grunner tok Dal eller Dahl.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du tar opp dette, Harald. Jeg sliter med nesten det samme problemet. Så tidlig som på slutten av 1600-tallet flytter en skipper fra Sokndal til Bergen og sønnen hans begynner på ett eller annet tidspunkt å bruke Dahl som etternavn. Jeg har foreløpig ikke funnet noen annen forklaring på dette enn at Sokndal lokalt ble kalt for Dal.Av ættesoga for Sokndal viser det seg at ganske mange begynner å ta i bruk Dahl som slektsnavn utover på 1700-tallet. Som eksempel vil jeg trekke fram Tollak Omundsen (1743 - før 1780). Han kaller seg Dahl i 1774. Mon tro om dette skyldes at han var fra gården Knubbedal? Eller har det sammenheng med at at han hadde flyttet til en mer sentral plass i Sokndal i 1770? Det er i alle fall klart at Dahl var et navn som 'satt godt'. Hans datter Berte Guria (1765-ca.1821) brukte ved flere anledninger Dahl som slektsnavn, også etter at hun giftet seg ( Lenke ). Flere av barna hennes brukte også Dahl-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Sigbjørn. Jeg bør vel kanskje lete etter andre forklaringer da. Jeg har litt vanskelig for å tro at Dahl-navnet ble tatt rett ut av lufta. Det gjelder både Gunder Dahl fra Arendal, Tollak Dahl fra Sokndal og min Johan Dahl som riktignok var født i Bergen, men som hadde en far fra Sokndalsstrand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har ein annan Dahl-kar eg lurer på, Tor Andersen Dahl i Kristiansand: LenkeHan er 75 år i 1801, men står like fullt som nybakt far i 1806!Anne Marthee THORSDATTER DAHL Birth: 17 Sep 1806 : Kristiansand, Vest-Agder Father: Thor ANDERSEN DAHL Mother: Ingeborg TRULSDRNå var det ikkje alderen som var poenget her. Kor han kom i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det ser ut til å ha vært mange som kalte seg Dahl. Jeg har også en Dahl. En Daniel Augustinusen Dahl som gifter seg 1719 og bosetter seg i Våler i Solør. Han kalles også Mons.(ieur). Vet han før giftermålet var tømmermerker for en kjøpmann i Kristiania.Etterkommerne brukte Dahl som slektsnavn, og de førte også navnene Daniel og August videre, slik at en må regne med at Daniels aner også brukte disse navnene.Når så mange, på forskjellige steder, brukte Dahl som slektsnavn, tyder vel dette også på et motefenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Harald Storaker

Eg har spora opprinnelsen til ein annan Dahl i FT1801 Kristiansand: LenkeAlderen er feil i folketellinga. Erik Thomasen er døpt 22/12 1846 i Valle kirke. Sønnen Henrik er døpt der 8/11 1780.Dei var fra Gaupedal i Sør-Audnedal (Sør-Audnedal bygdebok side 351). Det blei til etternavnet Dahl når dei flytta til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Oops - feil igjen - Erik Thomasen Gaupedal, døpt 22/12 1746.ERICH THOMASEN Christening: 22 DEC 1746 Valle, Vest-Agder Father: THOMAS THOMESEN Mother: DORDI KRISTENSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.