Gå til innhold
Arkivverket

[#11919] Engen (Engan) i Orkdal


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Kari Pedersdatter Engen (Engan?) født 1770 i Orkdal, gift 9.2.1794 i Orkdal med Torger Sivertsen f ca 1767. De kom til gården Mo i Skaun (Mosmarka).Iflg FamilySearch, var Kari datter av Peder (Per?) Engen født 1744/46 i Orkdal. Peder hadde også døtrene Kirstina f 21. nov 1772 i Orkdal, Kirstine f 1776 og Anne f 1775, alle i Orkdal.I Orkdal finner jeg Engan og Engen på Fannrem og Engan på Svorkmo. Er det noen som har flere opplysninger om denne Peder Engen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Det bor en inderst ved navn Peder Ericsen på Engen i Ørkedal i 1801. Sammen med ham bor hans fru Ragnil Kystølsdtr. En kvinne - 26 år gammel - ved navn Kristina Pettersd.(formen peder/petter kan kanskje tas med en saltklype - som et utgangspunkt)er tjenestefolk samme sted. Kanskje dette kan være utgangspunkt for kirkeboksøk?Engen/Engan var eid av en militær - som sannsynligvis var ganske travel i disse årene. Gården ble drevet av et varierende antall rydningsmenn og annen leiehjelp. Peder kan ha kommet hvorsomhelstrfra i Ørkedal. Lykke til! Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det!Jeg har tidligere notert meg Peder og Ragnil som aktuelle - passer ikke så veldig godt med alder. Men jeg finner både Erik og Ragnil blant Karis barn. Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.