Gå til innhold
Arkivverket

[#11924] Emma Ruud, Kristiania


Gjest Odd Marthinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Marthinsen

EMMA MATILDE EUGENIE RUUD, Född 29/7 1855 i Kristiania. Döpt 21/10 1855 i Kristiania (Oslo Domkirkes menighet, KS 14, 1855 s, 499). Faddere: Politibetjent Carl Prammad, ?? Paline, Pige Johanne Olsdtr., Gartner Hans Olsen. Mad. m/Høyendal. Flyttet til Fredrikstad etter at hun giftet seg. Levde 1887 i V. Fredrikstad, Apenesbjerget. Död 20/7 1900 i Fredrikstad (Kirkebok Vestre Fredrikstad - KB2). Begravd 25/7 1900 i Fredrikstad. ¥I kirkeboken for Grønland menighet i Kristiania 1875 står vielsen til Emma og Hans. De bodde i Bakkegt. 14 og Hans var ungkar og politikonstabel. Som brudgommens far står oppført Ole Iversen og brudens far er Andreas Halvorsen. Forlover er Hr. Hoyendahl.¥Jeg kjenner ikke hvor ANDREAS HALVORSEN RUUD kommer fra!!!I samme kirkebok for døpte finner vi Fredrikkes dåp 28/5-1876 (Emma og Hans første datter)og hun var hjemmedøpt 3/1-1876, dagen etter at hun ble født. Faddere var Fredr. Kruse, Mari Ruud, Edvard Ruud og Ludvig Johannessen Rustad. Nå er Hans Iversen ikke lenger politimann, men sjømann. De bor fortsatt i Bakkegt. 14.¥Kan noen gjennom fadderne si hvor Andreas Halvorsen Ruud kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du sier ikke noe om hva moren til Emma het for noe, det skulle vel gå frem av dåpsnotatet?Uansett: I folketellingen 1865 her i Digitalarkivet sees i Elvegt. i Vår Frelsers menighet i Christiania (listenr. 524, s. 293):Anders(!) Ruud, skibsstuer, 45 år, f. i Krogstad (Kråkstad i Akershus) pr.gj.Anne Ruud, f. Christophers. 33 år, hans kone, f. i RingerikeEmma Ruud 11 år, f. i Christiania, deres datterCharlotte Lars. 9 år, pleiedatter, f. i Chra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er forresten en Emma Ruud til:I Skolegaten i Trefoldigheds menighed (listenr. 1246, s. 123):Marie Ruud, enke, 51, f. i RingsakerEmma Ruud 10 år, datter, f. i Chra.Carl Engelhart Ruud 13 år, sønn, f. i Chra.Flere ved navn Emma Ruud har jeg ikke sett i tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på den Emma Ruud som Svein har funnet. I folketellingen for 1875 finner vi henne igjen i Munkedamsveien 21. Hun bor da også sammen med moren sin, Marie Rud fra Ringsaker, men er nå gift og kaller seg 'Emma Iversen'. Det skulle jo stemme godt når mannen hennes het Ole Iversen. Hvor mannen hennes befinner seg, står det ikke noe om, men han var vel kanskje til sjøs? I Bakkegaden 14 bodde det faktisk ingen da tellingen ble gjennomført. Den gravide Emma hadde vel flyttet hjem til mor mens mannen var på sjøen?Dette kan bety at Emmas familie var fra Ruud i Ringsaker, men det er kanskje noe som peker i en annen retning. I folketellingen for Kristiania fra 1875 finnes det nemlig bare én Edvard Ruud, nemlig vognmann 'Edevart Rud' (f.ca.1822) fra Spydeberg. Dette kunne jo evt. være en farbror av Emma? I Spydeberg finnes flere Ruud-gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch er noenganger grei å søke i: (uttrekk fra kirkebøkene, stort sett til å stole på: EMMA MATHILDE ANDERSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 21 OCT 1855 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: ANDREAS HALVORSEN RUUD Family Mother: MARIE OLSDR Emmas bror: CARL ENGELHARDT ANDERSEN Male Event(s): Birth: Christening: 13 JUN 1852 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: ANDREAS HALVORSEN RUUD Family Mother: MARIE OLSDR Dette bekrefter nok den Emma Svein har funnet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

... men, jeg er litt usikker på denne Edevart Rud som Knut B. nevner, i 1875 i Oslogate, han er da vitterlig født ca 1843, ikke 1822, og jeg vil tro han er altfor 'ung' til å være Emmas far-bror. (Siden Emmas mor var født i 1815).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila har selvsagt rett. Edevart Rud var vel helst født i 1843. Han kan jo likefullt ha vært en slektning av Emma (farbror også). Det viktige her er at en Edvard Ruud var fadder ved Fredrikkes dåp i 1876. Det er selvsagt ikke sikkert, men likefullt en rimelig stor sjanse for at dette er den Edevart Rud som i 1875 bodde i Oslogade 21. At han var fra Spydeberg kan jo peke i retning av at Emmas far var fra Spydeberg mens moren altså var fra Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det ser ut som Edvard Ruud og Sofie med 3 Kristiania-fødte barn bor i Ås i 1900, på gården Hauger Østre.Kanskje en bør ta omveien, finne giftermålet til Edvard og Sofie (f.eks. i Gamlebyen/Oslo Hospital siden de bodde i Oslogate og det ser ut til at det første barnet ble født i 1873 i Kr.ania.Men, siden også både Sofie og Edvard ble født i Spydeberg, kanskje de ble gift der?Jeg lurer og på om det er den samme Edvard som er Petter Edvardt Christiansen på Rud vestre i SPydeberg i 1865.Vel.... det var mine tanker (og de fleste vet jo at min hjerne er på ferie akkurat nå.....)Kanskje noen har bygdebok for Ås og/eller Spydeberg? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Marthinsen

Hei Jeg gleder meg over den store responsen for å hjelpe meg. Svein er nok på rett vei i sitt andre innlegg. Disse oppl. er fra ft.1865. Andreas Halvorsen Ruud er født ca. 1818 og døde i 1863, derfor er Mari enke i 1865. Fadder Edvard Ruud kan selvfølgelig komme fra Spydeberg, men hva med de andre fadderne: Fredr. KRUSE og Ludvig Johannessen RUSTAD. Er dette gårdsnavn som kan relateres til Spydeberg eller i den retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Jeg tror Ludvig Rustad kan være [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0301&kenr=026&bnr=1445&ln=00>LenkeDu har jo og en mulighet til, gå i kirkebøkene for Oslo Domkirke og se om du finner giftermålet til foreldrene der. Først kanskje se om de var gift når Emmas bror ble født i 1862, og ta utgangspunkt i det. (Altså se i Domkirkens kirkebøker hvis du da ikke allerede har gjort det)En annen mulighet er jo å se i Ringsaker-bøkene og se om de giftet seg der.For å finne gårder rundt om kring kan du f.eks bruke matrikkelen av 1886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Marthinsen

Andre opplysninger om saken: Jeg kan ikke garantere riktigheten i opplysningene som har gått i familien. Emma Ruud var pianistinne. Hennes far Andreas var fattigforstander og hotelleier på Vålerenga. Emmas mor døde muligens på slutten av 1870-åra og Emma arvet mange ti-talls tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Odd!Du blir vel ikke akkurat så veldig mye klokere av det jeg skal berette, men du vet nå ihvertfall at Laila hadde rett (igjen!!) i at det var den samme Petter Edvard/ Edvard i 1865!Og også hva det står om Edvard Ruud i Ås Gårdshistorie II side 393; Det var Hilmar Hansen Sundby som kjøpte Hauger N i 1898, for kr.15000. Men han solgte gården videre samme år for samme sum til Petter Edvard Ruud.Edvard Ruud var f.1843 i Spydeberg, sønn av Christian Eriksen Rud V, gift med Anne Sofie, f.1842, datter av Torsten Nilsen Skipsrud i Trøgstad. Barn: Thorolf f.ca 1877, Harald f.ca 1880, Konstance Amalie f.ca 1882, g.m. Rudolf Bjerve på Bølstad S, Sofie Ruud døde her i 1913, Edvard Ruud i 1916.Ha et fornøyelig og spennende nytt år!Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Da Emma ble døpt i 1855 oppgis faren å være politibetjent, men jeg har opplevd fra min egen slekt at folk kunne skifte jobb ganske radikalt (det er altså ikke et aldeles nytt fenomen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.