Gå til innhold
Arkivverket

[#11935] Johannes Carlsen ca. 1720-85 og kone Kirstina Hågensdtr. ca. 1723-72


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

JOHANNES CARLSEN ca. 1720-1785 OG KIRSTINA HÅGENSDTR. ca. 1723-1772.Jeg lurer på om noen kjenner opphavet til disse to.De giftet seg 20/6 1754 i Lier, og da kaltes han Johannes Carlsen Bragernes og hun pige Kirstena Haagensdtr. Møsund (=Møysund). Ingen av dem synes å være fra Lier.Carl og Kirstina bodde på Engen i Bragernes, og hadde denne datteren:1) Anne, dpt. 18/4 1755 i Bragernes. Faddere: Dorthe Anders Melbye, Dorthe Nielsdtr., Haagen Andersen, Ole Olsen. Gift 1) 2/5 1775 i Bragernes med Cornelius Pedersen Tveta (ca. 1748-1790), gift 2) 13/10 1790 i Bragernes med Gunder Nilsen Tveta (ca. 1764-1818).Johannes var røyert (rorskarl eller tollrorskarl).Datteren Anne Johannesdtr. hadde barn til dåpen i 1790-årene. Et par navn som går igjen blant fadderne er Didrik Carlsen og Berthe Carlsdtr. Didrik er ikke bror av Johannes. Han var født ca. 1759 og giftet seg i 1790-årene i Bragernes. Men en Berthe Carlsdtr. i Jelliv-gaden(?) 70 år ble begravet i Bragernes 29/9 1785. Hun kunne aldersmessig være en søster. Hun er ikke konfirmert i Bragernes. En Johan Carlsen er uten alder konfirmert i 1739, ellers ingen med noe navn som ligner. En Hans Carlsen 17 år og f. i Strømsø, er konf. i Bragernes i 1747. Kirkebok for Strømsø mangler på beg. av 1700-t. Mye tyder på at Johannes er utenbys fra, men den Johan Carlsen som ble konf. i 1739 KAN likevel være ”min” mann. Aldersmessig kunne han passe til å være konfirmert nettopp på den tiden, men viktigst er at jeg har sett opptil flere ved navn Johannes kalles Johan og Johannessen bli til Johansen, nokså vilkårlig. Men ingen Johannes Carlsen er døpt i Bragernes 1716-26.Det er flere som heter Carl i Modum, men ingen Johannes Carlsen er døpt der i tiden 1713-26. Ikke døpt i Eiker eller Hurum. Konfirmerte er undersøkt i Modum og Asker (inkl. Bærum). Skoger (den gang en del av Sande) er ikke aktuell fordi kirkebøkene starter for sent. Det er ikke det samme som at han ikke kan være derfra. Noen Carl som døde i Strømsø eller Bragernes? Skifte?Kirstina synes ikke å være konf. i Lier t.o.m. 1754, heller ikke i Bragernes, Modum eller Asker. Ikke døpt i Eiker, Hurum, Røyken eller Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Laila Kornstad

Jeg fant litt på internett som kan være verd å undersøke, men kjenner ikke noe til familien:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0JOHAN WERNER KARLSEN Male Event(s): Christening: 02 MAY 1719 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway Parents: Father: CARL FABRITIUSFra Skifteregisteret, Drammen by: Lenke9561 arvelater Carl Erichsen Wærner Bragernæs død 07.05.1764, om aftenen Kl: 11 slett9726 arvelater Carl Christensen GiederGaden snekker død 08.04.176310584 arving avdød ektefelle Carl Diderichsen Strømsøe borger død; konas tidligere ektefelleHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for svar.Jeg har selv sett Johan Werner Karlsen i kirkeboka, og jeg mener også å ha funnet ham konfirmert. Jeg tror ikke han kan være identisk med 'min' Johannes Carlsen av sosiale årsaker (familienavnet Fabritius), Johannes tilhørte nok et lavere sosialt skikt, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.