Gå til innhold
Arkivverket

[#11939] Haram: Forfedre til Severin Sivertsen Haram (1868-1954)?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Severin Haram (1868-1954) var gift (21. juni 1896 i Borgund) med Birgitte Didriksdtr. Dyb (1873-1958) fra Godøy. De flyttet etter hvert fra Haramsøy og til Halsa i Nordland.Har hørt at foreldrene het Sivert og Dorthea. I Familysearch er faren til Severin benevnt som Sivert Petersen. Mer vet jeg ikke....Vet noen noe om forfedrene til Severin, gjerne så langt tilbake som mulig.?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du har funnet dem i Fam.search vet du vel også at moren het Daarte Aagensdt. Ved søk på hennes navn i 1865 finner du familien og Siverts far på Harham grd. MR. Siden Sivert er gårdbruker der kan det se ut som om slekta har sittet med den gården en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Er redd vi er inne på feil dame. Denne var fra Hamarøy i Nordland, mens den jeg leter etter ganske sikkert er fra Haramsøy på Sunnmøre på Vestlandet. Men uansett: Takk for svaret, Berit!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Uff,Jeg ser nå at jeg hadde byttet to bokstaver i etternavnet til Daarte. Det skal være AAGNESD., og da finnes bare 1 i hele Norge. Det finnes en til med det etternavnet samme sted. Det er kanskje en søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Berit!Da har jeg flg. forfedreliste til Severin Sivertsen Haram: Hans foreldre: Sivert Petersen (f. 1831) og Daarte Aagnesdtr. (f. 1828). Severins besteforeldre: Peter Pedersen (f. 1801) og Pernille Larsdtr. (f. 1807)* Hvem er foreldrene til Peter Pedersen? * Hvem er foreldrene til Pernille Larsdtr.? * Hvem er foreldrene til Daarte Aagnesdtr.?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje finnes det en bygdebok. Severin stammer sannsynligvis fra Haram grd. Når det gjelder Daarte så finnes det 2 eldre Aagne på Ulle grd. Aagne Anders. 60 år enkem. og Aagne Peders. 73 år gift. Har prøvet å komme inn på Fam.search, men det ser ut som kapasiteten er sprengt for øyeblikket. Har funnet på IGI at Severin Daniel var dpt. 12/4 1868. Husk at dette ikke er sikre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alle datoer er funnet i IGI: Sivert Elias Petersen dpt. 30/6 1833 Haram gift med Daarte Aagnesdatter fca. 1828 Haram.Peter Andreas Pedersen dpt. 9/8 1801 Haram. Gift 25/7 1827 Haram med Pernille Larsdt. dpt. 22/2 1807 Haram, foreldre Lars Andersen og Marie Siursdt. I 1801 finnes en Marie Siursdt. 18 år og ug. på Haram grd. (Det er vel kanskje med henne at gården kommer inn i slekta?)Peder Arnesen 35 år 1801, gift 1/11 1798 Haram med enke Eli Rasmusdt. 44 år 1801. I 1801 var de på Kierstad Præstegaard i Haram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Berit. Du har hjulpet meg mye - fra å være blank i går formiddag til nå å ha kommet tidlig på 1700-tallet! Sterkt!Har undersøkt de to Aagne'ene. I følge Familysearch ble Aagne Pedersen gift 27. juli 1828, og Dorte ble født ca. 1828. Da er det kanskje sannsynlig at det er Aagne Pedersen (f. 1793) og Oline Hansdtr. (f. 1. jan. 1808) som er Dortes foreldre (Aagne Andersen giftet seg først i 1837).I 1801-tellingen finnes for Ulla Aagne Pedersen som 7-åring (af søelægden???) med foreldre Peder Rasmussen (f. 1761) og Brithe Sjursdtr. (f. 1761). Der bodde også Peders mor Siri Olsdtr. som 70-åring (f. 1731).I samme 1801-telling er det en Sjur Pedersen og Brithe Olsdtr. (70 og 69 år) på Ulla gård. Kan disse være Brithe Sjursdtr.'s foreldre???Kan vi si noe sikkert om at Peder Arnesen er far til Peter Pedersen? I 1801-tellingen har jeg funnet Peder Paulsen (f. 1765 som storbonde på gården Haram.Så et spørsmål: Når Aagne Pedersen og Oline Hansdtr. sannsynligvis er foreldre til Dorte, kan vi si noe om hvem som er foreldre til Oline Hansdtr.???Dette ble spennende! Sitter noen på Haram bygdebok (av M. Rogne) og kan dokumentere noe av dette?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Hermod.Det er bra du er glad for dette, men jeg må nok desverre kjøle deg litt ned med å si at ikke noe av dette er sikkert. Husk det er funnet i Familysearch under IGI, og det er ikke den sikreste kilden som finnes. Vi får bare håpe at det er ok, og at kirkebøkene sier det samme. Du bør nok undersøke dem, men det skulle bli lettere nå som du har datoer å gå ut fra.Jeg tror nok ikke at Peder Arnesen noen gang kom til Haram grd. Det ser ut som om det var moren til Pernille Larsdt., Marie Siursdt., som kom fra den gården.Peder Arnesen står oppført som far til Peter Andreas.Ellers tror jeg nok jeg er nesten like spent som deg om dette klaffer. Håper det er noen der ut som har boka og evt. mulighet til å sjekke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Berit, igjen! Jeg er nok, og har vært hele tiden, nedkjølt i forhold til Familysearch. Jeg bruker dette kun som en rettesnor og så lete ut fra dette. Men bryllupsdatoer/-år ser ut til å være nokså sikkert, ikke det andre.Hvor står Peder Arnesen oppført som far til Peter Pedersen? Hvor fant du Lars Andersen og Marie Sjursdtr. som foreldre til Pernille Larsdtr.?Uansett tusen takk! Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har rygget ganske langsomt. Ved fødselen til Severin Daniel fant jeg at faren het Sivert Elias Petersen, så ved fødsel til Sivert Elias sto hans fars navn oppgitt som Peter Andreas Pedersen. Ved giftemålet mellom Peter A.Pedersen og Pernille finner du deres fødselsdato ved å klikke på FAMILY helt til høyre for den enkeltes navn. Dermed var ikke Pernille så vanskelig å finne. Ved Peter Andreas fødsel stod det at faren het Peder Arnesen. Grunnen til at jeg kunne finne det var at jeg da visste at Peter også het Andreas ellers kunne det bli et lite problem. For om jeg ikke husker feil så ble det født en Peter til nesten samtidig i Haram. Han hadde også dobbelt navn, Carl eller noe lignende, om jeg ikke husker helt feil.Her må jeg føye til at jeg hele tiden har konsentrert meg om kun å finne folk i Haram som passet med navn og datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Berit.Går ut fra at din opplysning med Lars Andersen og Marie Sjursdtr. som foreldre til Pernille Larsdtr. også er hentet fra Familysearch og derfor høyst usikker kunnskap. Usikkert anser jeg også Peder Arnesen og Eli Rasmusdtr. som foreldre til Peter Pedersen.Resten er jo hentet fra folketellinger og forholdsvis sikker informasjon, slik:* Severin Sivertsen Harams foreldre: Sivert Petersen (f. 1831) og Dorte Aagnesdtr. (f. ca. 1828).* Sivert Petersens foreldre: Peter Pedersen (f. 1801) og Pernille Larsdtr. (f. 1807).* Dorte Aagnesdtr.'s foreldre: Aagne Pedersen (f. 1793) og Oline Hansdtr. (f. 1808).* Aagne Pedersens foreldre: Peder Rasmussen (f. 1761) og Brithe Sjursdtr. (f. 1761).* Peder Rasmussens mor: Siri Olsdtr. (f. 1731)Kommer vi lenger med sikre opplysninger uten bygdebøker f.eks.? Kan noen med tilgang på M. Rognes 'Bygdebok for Haram' dokumentere om dette er riktig? Jeg er samtidig takksam for videre anerekke.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.