Gå til innhold
Arkivverket

[#11942] Povel Olssøn Holst i Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Povel Olssøn Holst,Matros viet 22.03.1730 Far til Else Marie Holst. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Eneste aktuelle kandidat jeg fant var denne (neste navnebror var ikke født før 1716):LenkePouel sønn av Ole Pouelsen og Dorrethe Olsdtr. døpt Jan 18 1691 i Korskirken. Fadre var: Michel Møllers kone, Grete Børs, Synewe Jensdat pige, Rolof Berensen, Isach Arenntzen, Petter Eeuensen. Da samme par døpte datteren Berethe i 1686 var fadrene: Johannes Eglertzøn, Tefvis Sørensen, Maria Michelsdat, Brite Biørns og Siri Olsdat.Men jeg vet ikke om det er din Povel. Hvor sikker er du på at han er født i Bergen? Har du noen cirka-alder på ham?Det dør forresten en Povel Holst i 1748, Domkirkens sogn. Og så en Maren, Paul Holstes e. i 1756.Povel og Maren fikk forøvrig også datteren Ahlet i 1735, det er vel gjerne hun som begraves ni måneder gammel 22.8.1736.Det er jo nevnt 'matros e.' ved vigselen i 1730 -usikker på om det er Maren eller Poul som har vært gift før - men er det ham så er han gjerne den samme som den Poul Holst som gifter seg i 1727 med V/Wilmiche Marie Skaale og får to døtre med henne, Anna Margaretha i 1727 og Maren 1729? Men dette har du sikkert utforsket nærmere!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ser ut til å ha vært minst to Povel/Paul Olsen Holst i Bergen samtidig rundt 1720.Paul Olsen Holst, født i Sunnfjord, var den som giftet seg i Nykirken 9. mars 1727 med Wilmiche Marie Evertsdatter Schaale (enke etter Jens Jensen Bosted). Hun er i 1741 omtalt som enke, og som bosatt i Kristiania. Han er i 1728 ført som arving i boet etter broren Lars Olsen Holst, og han var sønn av Else Paulsdatter.Matros Paul Olsen Holst var gift i Domkirken 22. mars 1730 med enken Maren Hansdatter.Ut fra dette kan det ikke være sunnfjordingen Paul Holst som dør i 1748, og det er rimelig å regne med at Maren, Povel Holsts enke, som dør i 1756, er identisk med Maren Hansdatter, gift med Povel Olsen Holst i 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebok for Domkirken (Digitalarkivet): Begr. 8.10.1756 - 'Maren Henrichsdatter, Paul Holstes e.'.Om Poul Olsen Holst som var g.m. Wilmiche, heter det ved dåpen av en datter i 1727 at han var skredder. Han er vel da den skredder Poul Holst som i skattelistene for 1729 og 1730 bodde i 2. rode. Mon tro om han kan ha vært i slekt med Andreas Olsen Holst som fikk borgerbrev som skredder i 1750? Men matrosen må vel være en annen Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da det ble skiftet etter Lars Olsen Holst, med borgerskap som snekker 7. april 1718, var hans søsken: en bror Paul Olsen Holst, og søstrene Anne Olsdatter, gift med Arne Helgaas, Marthe Olsdatter, gift, Pernille Olsdatter, gift, Anne Olsdatter, gift med Jørgen Christophersen. Alle søstrene synes å ha bodd i Sunnfjord, og ingen bror Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en tanke å sjekke faddere ved dåpen av Else Maria Povelsd. Holst i DK 24. jan. 1731 og av Ahlet Povelsd. Holst i DK 11. des, 1735? Hvis Povel Olsen Holst hadde slektninger i Bergen på denne tiden, vil kanskje en eller flere dukke opp ved disse anledningene?Jeg gjorde i mitt forrige innlegg oppmerksom på at Maren (Paul Holtes enke) ved begravelsen i 1756 er født med patronymet Henrichsdatter. Hvis skriften er svært slurvete kan det muligens være en feillesing av Hansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Hei igjen Jeg henvender meg igjen til forumet og ber om råd. Hvem av disse er den rette Poul Holst? Kan noen hjelpe? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

I 2003 stillte jeg spørsmål om noen kunne bidra ytterligere. Nå prøver jeg igjen.Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne den 'rette' Povel Olsen Holst? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Over 1 år er gått uten noe svar så jeg prøver igjen.Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne den 'rette' Povel Olsen Holst?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.