Gå til innhold
Arkivverket

[#11945] Kr.sand 1801: Peder Tarelsen f. ca 1768, boktrykkermester


Gjest Odd Håkon Bjugn
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Håkon Bjugn

I 1801-tellinga for Kristiansand finner jeg Peder Tarelsen, f. ca 1768 og kona Berthe Olsdatter, f. ca 1769, samt noen av barna. På FamilySearch har jeg funnet giftemålet 5. jan 1790. Er det noen som har kunnskaper om dette paret og evt. deres aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Foreldrene til Peder må vere desse:Tarald JONSEN Spouse: Anne PEDERSDR Marriage: 14 Aug 1760Peder Taraldsen med etternavn Høg i 1790:Tonnes Andreas Birth: 08 Oct 1790: Kristiansand, Vest-Agder Father: Peder TARALDSEN HOEG Mother: Birthe OLSDRHan har ein bror Jonas som blr far 1782:Tonnes Andreas Birth: 22 Nov 1782 Place: Kristiansand, Father: Jonas TARALDSEN HOG Mother: Ragnild ANDERSDR Jonas : 26 Nov 1759 : Kristiansand, Vest-Agder Father: Tarald JONSEN Mother: Anne PEDERSDR Peder : 25 Dec 1766 Kristiansand Father: Tarald JONSEN Mother: Anne PEDERSDRTarald Hoeg : 24 Jul 1769 Kristiansand Father: Tarald JONSEN Mother: Anne PEDERSDRDet er mulig at det er samme Peder som gifter seg opp igjen i 1804:PETTER HOEG Spouse: ANE MARIE KNUDSDR Marriage: 18 JUN 1804 Oddernes, Vest-Agder, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Hjertelig takk for svaret! Det inspirerte meg til å sjekke på FamilySearch, som jeg tidligere har brukt ganske lite. Jeg kan ikke finne den Tarald Hoeg f. 24. juli 1769 som du nevner. Hvilken kilde har du brukt?Det som er sikkert er at den familien jeg søker har etternavnet Hoeg/Høeg, men det brukes noe sporadisk. Peder Taraldsen og Bertha fikk sønnen Hans Pedersen Høgh 14.08.1801. Denne Hans ble skomaker i Bergen, og brukte navnet Pedersen Høgh. Sønnen Bernt brukte også etternavnet Pedersen Høegh. Han er min tt-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg brukte Familysearch. Dersom du skriv Taral Jonsen og Anne Pedersen som far og mor og søker på All Resources får du fram desse barna:1. Jonas TARALDSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 26 Nov 1759 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 2. Anne Kirstine TARALDSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 11 May 1762 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 3. Ingeborg TARALDSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 15 Jul 1763 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 4. Peder TARALDSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 09 Aug 1764 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 5. Tonnes TARALDSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 01 Oct 1765 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 6. Peder TARALDSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 25 Dec 1766 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 7. Tarald Hoeg TARALDSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 24 Jul 1769 Kristiansand, Vest-Agder, NorwayEllers brukar eg ofte å først finne et sikkert navn, og så klikke på Batch-nummeret. Da kan ein søke på et enkelt navn, i kva for helst av rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Hei,har sakset fra en utredning jeg holder på med om Larvik/Porsgrunnsfamilien Kruuse: Knud Larsen (Skredderplassen under Bråstad i Øyestad)og hustru Else Kirstine Kruuse hadde 4 døtre, hvorav: ANNE MARIA KNUDSDATTER STEEN,f.29.juni 1766 i Øyestad,-død 14.apr.1835 i Trondhjem,69 år gl. Hun angis å være 20 år gl.ved farens død,og finnes 1801 i Kristiansand,34 år gl.og ugift, som tjenestepike hos kjøpmann Aanon Paulsen og hustru(hus nr.119). Som oppkalt etter sin mormor la hun også etter hvert til hennes familienavn. Gift i Oddernes 18.juni 1804 med boktrykker PEDER TARALDSEN HØEG, f.25.des.1766 i Kristiansand, -død 10.nov.1833 i Trondhjem, nær 68 år gl.; sønn av Tarald Jonsen og hustru Anne Pedersdatter. Høeg var i 1801 ”Bogtrøchermester” i Kristiansand, bosatt i 2.Rode (hus nr.106) med sin første kone Berthe Olsdatter (1765-1803),4 barn og 1 tjenestepike. (Høegs barn: Tønnes Andreas 1790, Anne Aasille 1795, Ole 1797, Ole 1799 og Hans f.1801.) Med Anne Maria Steen og sine 4 barn flyttet Høeg 1805 til Christiania, hvor han fikk ansettelse som faktor hos boktrykker N.J.Berg. Senere flyttet familien til Trondhjem. Anne Marias dødsfall ble avertert fra Trondhjem av hennes stesønn, boktrykker Tønnes Andreas Høeg. (Uten barn.) Mvh.Torkil Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Tusen takk for interessant info og god hjelp fra Harald Storaker og Torfinn Lier!Til Torfinn:I siste del av innlegget nevner du at Peder og Anne flyttet til Christiania med 4 barn. Det er en Johannes nevnt i 1801 - 9 år. Var han død i tidsrommet 1801-1804? Jeg regner med at Ole (f.1797) døde ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.