Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Irene Korneliussen

[#11946] Iver Guttormsen, f. 1813 Arnesfjord, gift med tater og måtte gi fra seg odelen?

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

God jul! Har blitt fortalt at min tipp,tipp oldefar; Iver Guttormsen, f. 1813 i Arnesfjord, Vik i Sogn, var odelsgutt på gården der han ble født. Han giftet seg med Martha Markusdatter/ Martinsdatter f.1825? Vik i Sogn. Martha blir sagt å være ekte tater. Dette giftermålet ble ikke godt likt av Ivers foreldre, han måtte gi fra seg odelen, og reise fra gården. De dro nordover til Hognfjord og senere til Gullesfjordbotn hvor de bosatte seg og fikk mange etterkommere. Er det noen som kan hjelpe meg med å bekrefte eller avkrefte historien, kanskje gi meg enda flere opplysninger. Jeg er spesielt interessert i Martha og Ivers foreldre, søsken og andre slektninger av dem. MVH.Irene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Opphavet til dei to kan du finne her på DA fleire generasjonar baketter om du går inn på døypte/vigde i Sogn og Fjordane. Du kan avgrense søket ved å nytte prgj.-id 1417 (Vik). Martha er ikkje fødd i 1825, men i 1814 på Flæte (det står det då ho gifte seg med Ivar G.). Dit vart faren gift i 1799 frå Tunold (som soldat). Han gifte seg oppatt alt året etter frå Flæte.Faren, Marcus, ser ikkje ut til å vere tater. Om mora var det, er ikkje godt å seie. Men ekteskapet i 1845 kan jo ha vore upop av andre grunnar ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Det er eit anna moment som dukkar opp: Dei døypte berre eit barn i Vik - og det vart fødd året før dei gifte seg! Kan moralnormene i Arnaforden ha vore so høg på den tida at slikt var nok til å måtte gå frå odelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

No har eg truleg funne ut at dei slett ikkje var det. Grunnen til at dei flutte, var mest sannsynleg at Iver ikkje hadde noko odel i det heile. Den fekk nok eldstebroren Lars, om eg ikkje tek heilt feil av det eg finn her på DA.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

At Marcus Siursen, far til Martha, skulle ha giftet seg med Britha Iversdatter i år 1800 må være feil.Marcus og hans første kone Gertrud Iversdatter får datteren Unni i 1802 og sønnen Iver i 1804 - samt at Gertrud er først registrert som død den 28. 02. 1804.Mvh. Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Då må det vere feil avskrift i det Fylkesarkivet i S+Fj har lagt ut her på DA. For der står det 29.7. 1800 M.S. 2. ekteskap, B.I. 1.I alle høve er Marcus S. og Brita I. foreldra til Martha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Irene Korneliussen

Tusen takk alle tre! Noen ganger hekter man seg så opp i detaljer at man blir stående helt fast, og når nye (øvede)øyne ser på en ny måte virker ting enklere. Jeg har fått noe å jobbe videre med, men er fremdeles interresert i flere opplysninger dersom noen har det.MVH.Irene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

I følge bygdebok for Vik i Sogn kom Iver fra garden Bungum som er den høgst liggende gard i Arnafjord Hans far var Gutorm Larson Hove og hans Mor Anna Steffensdatter Bungum og var fra bruk 9 Hove, hans far var Lars bendikson Rosheim og mor Brita Jonsdatter StadheimKjell Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Solås

Hei Irene -Du kan selv 'hygge deg' med bygdeboken. Gå inn på :[url="http://www.leegenealogy.net>http://www.leegenealogy.netNår du får opp siden velger du '800 Familier', - deretter 'Arnafjord' og så gården du ønsker.Ser at det bodde en husmannsfamilie på grd. Flete, han var smed. Se hva som ble skrevet i merknadsfeltet da de fikk døpt sønnen Johannes i Hyllestad kirke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Irene Korneliussen

Kjære deg Arne!Her sitter jeg og leter og skriver, mens jeg tenker at det var en bygdebok jeg skulle hatt tilgang til nå. Og så kommer innlegget ditt med linker og det hele!!!! TUSEN TAKK!Klem fra Irene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Irene Korneliussen

Hei Kjell Arne!Takk for innlegget! Har du bygdeboka for Vik? Om så er kan du finne ut mer om Lars Bendiksen og Brita Jonsdatter. Ev. også om Marthas mormor; Brita Olsdatter Sæle, f.ca 1743.Mvh Irene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

IreneI bygdeboken står følgende om Lars Bendiksson Han var korporal, han gifte seg i 1778 med Brita Jonsdatter. han bygslet fra 1776 bruket og hadde plikt å yte kår til Ivar Holstad Hove og kona. Lars dødde i 1825 78 år gammel.Dei hade barna Jon som vart på bruket, Bendik kom til Nistad i Arnefjorden ligger under Bungum, Gutorm kom til Bungum, Ola vart på Hove og det vart Ivar og, Synneva vart gift med Arnfinnson Suphamar, Ragnhild vart gift med Ola Olson Tenål.Brita kjem fra Stadheim Far var Jon Person Stadheim frå Seim Fødd kring 1720 og gift i 1749 med enka på Stadeheim dei fekk tre barn Endre, Per og Brita. Mor deres Dorte dødde i 1777 og jon ble atgift med Marta Sjursdotter Turvoll. Endre er fødd kring 1750. Jon dødde i 1802Kjell Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Irene Korneliussen

Tusen Takk Kjell Arne!Det er lettere å lete videre på disse nå som det er flere navn å sjekke mot.Klem fra Irene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

IreneLitt om Marta sine foreldre: Markus Sjurson Tenål og Brita Ivarsdatter Flete. Markus var fyrt gift med sytera Gjertrud hun dødde i 1804 ble attgift med Brita. Brita og Markus hadde 6 barn: Ivar som fikk Flete, Sjur og Tor dødde ugifte Gjertrud vart gift med Ole Einarson Myrkaskog, Marta vart gift med Ivar Bungum og Kristi vart gift med Jon Nilsson Valsvik.Godt Nyttår Kjell Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Irene Korneliussen

Takk igjen Kjell Arne.Med de opplysningene jeg nå sitter med kan det se ut som 'vår historie' er feil. Martha har nok ikke vært 'Fullblods' tater, i og med at morens familie ser ut til å være bosatt på gården Flete, flere generasjoner bakover. Men jeg finner ikke ut noe mere om Markus Sjurson Tenål. Kan han ha vært av det reisende folket?Hadde noen tatere gårder eller husmannsplasser, og likevel blitt kalt tatere?Hva kan det være som gjorde at denne historien ble fortalt i vår familie (av min oldefar), er dette røk uten ild?Er takknemlig for alle tips og opplysninger.MVH Irene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ingolf Markussen

Ivar Guttormsen var tippoldefar til min kone Oddbjørg Gullholm fra Gullesfjord. Jeg sitter med oversikt over hele hans etterslekt her oppe. Broren Lars var oldesønn og overtok Bungum. Ivar,Marta og dattra Anna dro norover i 1845. Lars omkom i snøskred i 1855 og kona døde i barsel like etterpå. Ettehvert dro alle de gjenlevende barna til USA. Jeg har kontakt med den slekta.Jeg ønsker gjerne å utveksle kontakt. hilsen Ingolf.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Irene Korneliussen

Hei Ingolf!Dette var artig, vil gjerne ha kontakt.Min e-post adresse er: ir-korn@online.noHar fremdeles familie i Gullesfjord.MVH Irene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

IreneMarkus kommer fra garden Tenål i Vik han far var Sjur Markusson Tenål so var fødd ca 1727 og var først gift med Marta Andeersdatter Tenål i1763 og att gift med Unni Olsdatter Vangsnes og med henne hadde han barna Markus og Ragnhild, han dødde i 1796 og konen i 1804. Unni var datter til lensmann Ola Person VangsnesKjell Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Irene Korneliussen

Takk Kjell Arne og Godt nyttår! Irene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×