Gå til innhold
Arkivverket

[#11950] Oluf Jonson Teiste til Bjelland, g.m. Maren Christoffersdtr. Rustung


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge Christian Spangen sitt privatarkiv (nr. 16) på Statsarkivet på Hamar, var Elsebe Olufsdtr. Teiste g.m. Claus Fransson Berg (sønnen til biskop Frans Claussen Berg). Elsebe sine foreldre er oppgitt som Oluf Jonson Teiste til Bjelland og Maren Christoffersdtr. Rustung. De ble gift 1570.Vet noen mer om Oluf og Maren? Hvor kan jeg eventuelt finne noe skriflig om disse? Romjulshilsen fra Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Foreldra til Oluf Jonson Teiste til Bjelland var væpnaren Jon Olufson Teiste til Kroken og Anne Johansdotter Kruckow. I Norsk Slethistorisk Tidsskrift (NST), bind 3 (side 137) finnes en artikkel av N Stene om 'Kruckow'erne i Norge'. Side 274 i samme bind finnes også en artikkel av Henning Sollied om slektene Kruckow, Haar og Benkestokk. Interessant er også den informasjon som gis i bygdeboka for Luster ? i Sogn under gårdene Ytre Kroken og Sørheim. Far til Anne Kruckow, Johan Kruckow skrev seg til Sørheim (Sørum) i Sogn.Oluf Jonson Kruckow hadde en søster Gudrun, trolig oppatkalt etter sin mormor, som ble gift med Jørgen Pederson Staur, lagmann i Trondheim. Disse er blandt mine forfedre. Dette som forklaring på min interesse for denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Rune Fergestad

Etter tid og stunder følger jeg opp denne slektsgrenen igjen. Jeg har sjekket ut Martin Aarskog sitt tips om artikkelen i NST III, og ble en del klokere av det. Det er noen forhold som ikke går tydelig fram her. Det primære for min del å prøve å finne ut er hvem som var moren til Anne Kruckow (g.m. Jon Teiste).Faren, Johan Kruckow, var i følge N. Stene gift 2 ganger. Først med en Adelus, og siden med Gudrun Tordsdatter (Smør). Men hvem av disse fikk han de ulike barna med? Er dette kjent?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tore Erland

Elsebe Olafsdatter Teiste ble født omkring år 1570/71 og hun var datter av Oluf Jonson Teiste og Maren Christoffersdatter Rustung. Først giftet hun seg med Claus Frantsen Bergh omkring år 1594 og så giftet hun seg på nytt med Peder Christophersen Rytter omkring år 1616/17.Disse opplysningene er funnet på denne nettsiden: http://www.home.no/torerlan/rustung.htmEr det noen som kjenner til om Elsbe hadde noen barn med de tok ektemennene sine ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.