Gå til innhold
Arkivverket

[#11951] Carl-Kost eller Koste-Carl f. 4 okt 1891 Kristiansand, barnebarn av Stor-Johan ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei!Prøver nå å få hjulpet en tremening med hennes morslekt, noe som skulle vise seg å bli litt vanskelig. Derfor håper jeg at noen her i debattforumet kanskje har hørt om Carl-Kost,Koste-Carl.De opplysningene jeg har er : Carl Anton Henriksen Hofsæter født 4 oktober 1891 i Christiansand, kom til Christiania 1901 og ble satt bort på Toftesgave i Sørumsgate 2 i 1901, som var for tatere. Han ble komfirmert i 1908 Helgøya Hedemark. Carl-Kost giftet seg med en bygding( vet navnet ), dette ble lagt lokk på, da han også fikk to døtre. Carl-Kost kone kom på sykehus mens barna var bitte små, og da benyttet familien anledningen til å sende Carl-Kost på dør. Av hensyn til etterkommere av disse er det forfedrene til Carl-Kost som man prøver å finne ut av, og riktigheten i det som har kommet frem, og det er :Carl-Kost sine foreldre er far Henrik Hofsæter og skal vist være en av de eldste sønnene til Stor-Johan og Carl-Kost sin mor var Klara Therisie Hofsæter. Bror til Carl-Kost heter Carl Henrik.Håper noen har kjennskap til dette, for dette har ikke vært lett å finne ut av. Finner heller ingen på FT. Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

51430 1 Heinrich Hofstetter m b hf g Tømmermand 49 Schweiz Intet Samfund 51431 Klara Hofstetter k b hm g Husstell 58 Laurvik 51432 Anete Hofstetter k b d Fabrikarbeide Fyrstikk 81 Laurvik Intet Samfund 51433 Hilda Hofstetter k b d Tjener (Opvarter) 82 Skien Intet Samfund 51434 Marta Hofstetter k b d Fabrikarbeide Fyrstik 84 Laurvik Intet Samfund 51435 Katinka Hofstetter k b d Ingen 86 Laurvik Intet Samfund 51436 Heinrich Hofstetter m b s Ingen 89 Intet Samfund 51437 Karl Hofstetter m b s Søn 91 Skien Intet Samfund 51438 Rangna Hofstetter k b d Datter 95 Christiansand S 51439 !! Hofstetter* m b s Søn 50100 Udøbt guttHer har du i hvert fall familien i 1900-tallingen i KristianiaMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Kenneth !Takk for tipset, har tittet på disse før, men tenkte da at det ikke stemte helt, da jeg har fått opplyst at Hofsæter var et gårdsnavn som skulle ligge en plass i nærheten av Hof i Solør, som ble brukt som etternavn, og at Henrik skulle være en av de eldste sønnene til Stor-Johan.Det er kanskje riktig familie, men da lurer jeg på hvor taterhistorien kan være. I følge Statsarkivet på Hamar var Carl-Kost satt bort på Toftesgave i Sørumsgt.2 i Christiania i 1901, og dette var for taterbarn, er det noen som vet om dette stedet eksisterte ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg kjenner ikke til noe Hofsæter i Hof i Solør.Sjå også tema 11660 om Stor-Johan. Ifølge det som blir opplyst der, ser det ikke ut som Stor-Johan er faren. Han hadde en sønn Petter Nikolai som ble født 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Undres på om ikke der er skjedd en forveksling av Toftes Gave? På Helgøya i Mjøsa var der også en Toftes gave som var noe i likhet med den annstalten på Bastøya som vel er bedre kjent. Mvh Sig som undres-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Til Arild :En liten forveksling her, det var såkalte barnebarnet til Stor-Johan, Carl-Kost som var født i 1891. Har sett på innlegget 11660, og det er kanskje mulig Henrik kan være en sønn av Stor-Johan, siden de ikke har funnet alle hans barn ? Har lett selv etter Hofsæter i Hof i Solør uten restultat, men er det mulig det kan være en seter under gårdsnavnet Hof ? Til Sigbjørn :Det kan se ut som du har rett, når det er noe som heter Toftes Gave på Helgøya. Carl-Kost ble jo også komfirmert på Helgøya 1908. Den informasjon om Toftesgave i Sørumsgt.2 er fra Statsarkivet i Hamar, de har antagelig bare skrevet noe feil, fort gjort. Det som også sto i brevet fra Statsarkivet var at familien kom til Christiania i 1901 fra Christiansand ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, jeg forvekslet i farten. Det er derfor en teoretisk mulighet av at et 'ukjent' barn av Stor-Johan fikk et barn 1891. Men jeg er redd den muligheten er kun teoretisk. Familien Kenneth Bratland presenterer ser for meg ut til å være den rette, og det skulle utelukke Stor-Johan.Jeg synes ihvertfall du bør ha gode argumenter for å avvise den familien. Hofstetter og Hofsæter er jo veldig likt.Hof bygdebok har et ganske detaljert register over plasser i Hof, og noe Hofsæter er ikke nevnt. Jeg har selv arbeidet en del med kilder i samme området, og har aldri støtt på Hofsæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Fint å få vite at du har arbeidet med kilder i samme område, og derfro kan fortelle at det ikke finnes noe Hofsæter nevnt noen steder. Familien Kenneth presenterer ser også for meg ut til å være riktig som jeg nevner tidligere, men jeg synes det er greit å utelukke opplysninger som jeg har fått, som da eventuelt ikke er riktige. Lærer litt mer av dette vet du.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har fått sjekket litt om Toftes Gave, og fant foreløpig ut at dette var mer et guttehjem enn et sted hvor barn av tatere ble satt bort ? Fant også ut at Toftes Gave eide bygninger i Christiania (Pipervika)langt inn i 1800.Har noen hørt om denne Carl-Kost, Koste Carl, (tateren?) som gikk rundt og solgte koster rundt om på Hedemarken ? Ønsker å finne ut om historien stemmer, siden den jeg hjelper heller ikke har data og lang vei til Statsarkiv, har jeg foreløpig bare informasjonen hennes å gå på (Statsarkivet Hamar), og jeg er fortsatt for nybegynner å regne.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.