Gå til innhold
Arkivverket

[#11962] Hjelp med forkortelse (Vielser i Bergen)


Gjest Per Inge Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Inge Nilsen

Frantz (Joseph) Meyer gifter seg to ganger i Bergen. Under merknader står det 'i froepr' og 'i f.p.'.Hvordan skal dette tolkes?Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hei. Det betyr at vielsene har blitt foretak før den ordinære gudstjenesten . Frantz Joseph Meyer er en av mine forfedre .Hvlken forbindelse har du til ham ?mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Takk for kjappt svar.Er ikke helt 100 prosent sikker på forbindelsen.Har en Jan Fredrik Frantzen Meyer fra Bergen som gifter seg i Hammerfest i 1820.I 1801 finner vi en Jan Franzøn, 17 år, som fattig pleiebarn hos presten i Berg på Senja.Er ganske sikker på at disse to er den samme som den Jan F. som Frantz Meyer døper i 1784, men er som sagt ikke sikker.Mvh Per Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur det er han du finn i Undersøkelseskommisjonen 1803-05 i Bergen (under Militærrullar) som Jan F Meyer, tjenende hos en prest, med adresse både Nordland og Finnmark. Det er òg gjeve opp at faren var skreddar i Bergen. Guten var då 20 år gamal og hadde truleg ein bror i Nordland på 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Takk til deg også Bjørn. Det begynner å ta form nå :)I og med at Franz Meyer var skredder, er det så mange indisier som peker i samme retning at det etter mitt syn må være snakk om samme person. Desverre brant prestegården på Berg i 1845 og kirkebøkene er tapt, så perioden mellom 1801/04 og 1820 kan bli vanskelig å dokumentere.Til Finn Bratland: Kjenner du til Frantz Meyer og Anne Susanne Preuss forfedre?Mvh Per Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hei.Jeg kjenner ikke til foreldrene til Frantz Meyer og ikke hvor og nå han er født . Noen steder står det at han er født i Bergen i 1756 eller samme år i Vaterland Akershus (Familysearch). Jeg er hele tiden på jakt etter nye opplysninger om ham .Anne Susanne Preuss foreldre skal være Friderich Preutz , hvor født eller når ukjent . Død 05 jul 1765 i Bergen .Og Dorothea Friderichsdtr.Becher antagelig født 1723 i Eid i Nordfjord og død 08 mai 1793 i Bergen . Enn antar at Dorothea er datter av klokker i Eid i Nordfjord Friderich Becher . Ingen kilder påviser dette .Anne Susanne Preuss fødseldato er heller ikke å finne , det mangler anførsler for døpte i ca 10 år i kirkebøkene for Domkirken i Bergen .Jeg er interessert i alle opplysninger om denne familien .mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er ikke Froepreken det samme som Fromesse. Dvs. morgenmesse, ottesang; søndag nest deretter, der de nå hadde hørt fromesse. Kan det da bety at de giftet seg søndagen etter de hadde deltat i morgenmesse? Funnet i kalkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Finn Bratland

Hei Per Inge Var det mulig å få vite hvem Jan Fredrik Frantzen Meyer giftet seg med i Hammerfest i 1820 ?Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Petronelle (Pernille) Reinholdtsdatter, født 18. juni 1795 på gården Borvig i Loppa, konfirmert den 3. oktober 1816. Hennes foreldre var Reinholdt Torgersen og Margrethe Olsdatter Gamst.Jan Frederich og Petronelle giftet seg den 7. november 1820 i Kvalsund kirke.18. januar 1825 fikk de tvillingene: 1. Reinholdt.2. Jan Frederich.De ble døpt den 3. juli samme år.Petronelle døde i Hammerfest den 26. mai 1828.19 sep. 1830 døper Jan F. en ektefødt sønn, Niels Nicolai. Den nye kona var Signild Kristiansdatter.Jan Frederich døde av tarmslyng i Hammerfest den 22. mars 1836, og han ble begravd den 27. mars.--Per Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Finn Bratland

Hei!Jeg bruker et gammelt tema . Angående giftemålet mellom Jan Fredrik Meyer og Berith Adamsdtr. i 1808, skrev jeg at jeg ikke hadde funnet noen barn.Men nå når endel kirkebøker fra Hammerfest er skannet.Fant jeg noe som kan være barn i dette ekteskapet.I 1811 døpt 29 sept er en Ane Marie (født aug samme år).Foreldre Jan Friderich og Berit.Ingen etternavn.I 1816 døpt22 sept er en Birgitta (født 24 mai 1816).Foreldre Jan Friderich og Berit.Men denne gang er Qalsund nevnt etter navnene.Skriften i Kirkeboken var svært utydelig og liten plass mellom linjene . Så muligheten for feiltolking er stor.Når du reiser til Tromsø kanskje du kan se i orginalen , kansje det er tydligere der.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.