Gå til innhold
Arkivverket

[#11970] Oppslag Naustdal Bygdebok- gården Horne


Gjest Marita Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jeg trenger hjelp til å gjøre et oppslag i Naustdal Bygdebok angående Salomon Andreas Jahnsen/Johnsen f. 1835 på Horne i Naustdal kommune. Foreldrene hans heter John/Jahn Olsen og Chatrine Sørensdatter. Står det noe mer om denne familien i bygdeboken? Hvor er foreldrene til Salomon født? Kjempefint om noen gidder å sjekke dette for meg, da bygdeboken er utlånt fra biblioteket for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Johannessen

Eg kan ikkje finna noko om denne familien på Horne i bygdeboka for Naustdal.Kyrkjeboka, A 6 for Førde 1821-1842, viser dette paret vigde den 2. juni 1834: John Hendrich Ols. Qvellestad, 31 år og Elen Chatrine Sørensdtr. Wefring 41 år. Dette er sannsynligvis Salomon Andreas sine foreldre.I bygdeboka for Naustdal under garden Vevring står det følgjande husmannsdamiliar på Vevring: 1804-1807: Søren Helgesson f. kr. 1766 i Svardalen. Gift 1. 1793 med Anna Knutsdoter f.kr. 1766 i Steindalen, d. 1806 på Vevring. Born: a. Elen Katrina f. 1794, gift 1835 på Vevring med Jan Henrik Olsson Kvellestad. b. Olina c. Henrik d. AndersEg kunne ikkje sjå noko om Jahn Henrik Ols. Kvellestad i bygdeboka. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Takk for hjelpen!Dette er nok foreldrene til Salomon ja. Jeg har sett disse navnene selv, men tidligere vært veldig i tvil om dette er de rette. De er iallefall de eneste med noenlunde passende navn på rett sted og til rett tid...mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En Jan Henrich ble døpt 29.01.1804 I Svanø Prestegj. (Kinn).Foreldrene var Ole Jensen og Brite Simonsdtr. Høidalen.På Familysearch står han oppført som Jahn Henrich Olsen ved ekteskapet i 1835.Det burde vel stå noen opplysninger om brudgommens far i kirkeboka ved vielsen.Alderen stemmer i alle fall med de 31år som var oppført som alder på brudgommern. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jahn ser ut til å være et uvanlig navn på denne tiden, og denne Jahn Henrich er omtrent den eneste i hele Sogn og Fjordane som kan passe i alder. Og når han i tilegg er gift med Elen Katrine Sørensdatter, burde saken være grei.Takk for hjelpen!mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.