Gå til innhold
Arkivverket

[#11971] Anna Jansdtr. fra Mangskog, Sverige


Gjest Per Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Hansen

Jeg ønsker mer informasjon om Anna Jansdotter, f. 10.10.1873 i Mangskog, Värmland, Sverige. Far: Jan Hamsjön (Humsjön?) I Norge ble Anna ble gift med Karl Larsen, f. 10.06.1885, (Foreldre: Lars Gustav Larsson, f. 1843, Karlstad, Sverige, og Karoline Larsdatter, f. 29.02.1848, Nes, Hedmark) den 12.09.1903, Nes, Hedmark. De hadde to barn i Norge, Ragnar Ludvik, f. 1904, Nes, Hedm. og Sigurd Laurits, f. 1907, Nes, Hedm. De fyttet senere tilbake til Sverige. Er det noen som har mer informasjon om Annas familie i Sverige, og hva som hendte etter at Anna og Karl flyttet til Sverige igjen? Det skal være etterkommere i Arvika. Mvh Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Per! Denne familien har vært etterlyst før, men med null respons. Ifølge Nes kirkebok under ekteskap har jeg notert at far til Anna er arbeider Jan Hansson, Mangskog og at far til Karl er LARS JOHANNESEN, Nes. Han er forøvrig gift med Johanne Christiansdatter, Nes. Etter at familien kom til Sverige fikk de tre barn til: Konrad, Anna og Ellen. Hvor har du Lars Gustav og Karoline fra, og hvor kommer du selv inn i bildet?Med vennlig hilsen Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

Mangskog Sverige information skriver til Kenneth Larsson at kenlar@algonet.se Han jobber med genealogi i Mangskog omrade.(min forfedre var fra Aaseth, Nybygda i Norge og Mangskog i Sverige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Takk for svar Har mine opplysninger fra Nes bygdebok og kirkebok for Nes. Da Karl og Anna giftet seg i 1903 stod Jan Hamsjön, Mangskog, som Annas far og Lars Gustav Larsen (Larsson) som Karls far. L. G. Larsson var gift med Karoline Larsdtr. Bygdeboka sier også at begge familiene var av svensk ætt. Men det er noe som ikke stemmer helt, Bengt, vi har forskjellige navn på foreldre. Skal sjekke en gang til med kirkeboka for Nes. Dette er min stesøsters familie Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Taryn Mange takk for svar. Karl bodde bodde på Nes, Hedmark i 1890, men er sikker på om Anne var kommet til Norge da. De giftet seg i 1903. Tror de dro til Sverige etter 1907 en gang. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bengt E. Vesthagen

Prøver meg på en oppklarende runde om familien til Anna Jansdotter.Karl Larsen, f. 10.6. 1885, Aske-eie, Nes. G.m. Anna Jansdotter, f. 10.10 1873, Fjäll, Mangskog. Paret ble gift i Nes kirke 12.9. 1903. Barn: 1. Ragnar Ludvig, f. 27.11. 1904, Nes. G.m. Viola Frances Foster, f. 21.3 1918, Iowa, Amerika. - Sigurd Maurits, f. 10.2. 1907, Nes. G.m. Rut Elisabeth Ljunggren, f. 23.8. 1915, Stora Kopparberg - Konrad Adolf, f. 6.4. 1909, Nes - Anna, f. 19.5. 1913, Humsjöen, Mangskog. G.m. Helge Löfgren, f. 25.7. 1909, Arvika. - Ellen, f. 19.5 1915, Östtomta, Åmot, Brunskog.Foreldrene til Anna Jansdotter var Jan Hansson, Mangskog og Stina Andersdotter, f. 22.9. 1848, Övre Fjäll, Mangskog. Paret var ikke gift.Foreldrene til Karl Larsen var Lars Johannesen. f. 28.5. 1842, Kiise-eie, Nes og Johanne Kristiansdatter, f. 29.5. 1841, Bergs-eie (Bergstuen) Nes.Har flere opplysninger om etterkommere. Er det denne slekten som din søster kommer fra? I såfall er jeg interessert i kontakt. Vennligst gi meg et hint. E-postadressen er b-vestha@online.noNår det gjelder Lars Gustav Larsson og Karoline Larsdatter lever de på Sveen østre, Ringsaker i 1900 FT med andre barn.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Bengt! Det virker som at det er feil i bygdeboka for Nes, Hedm., at det er en sammenblandig av personer. Har ikke vært på statsarkivet på Hamar ennå, og fått sjekket i kirkebøkene. Tror ganske sikkert at Karl Larsen nok har fått feil foreldre i bygdeboka. Må også sjekke om Lars G. Larsen og Karoline har noe barn som er født i 1885. Må nok ta bygdebøkene med en klype salt her tror jeg. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Karl, født 10.06.1885, stadfestet hjemmedåp 11.10.1885, foreldre (gift 1864) husmann Lars Johannesen (1841) Askeeie nordre og kone Johanne Kristiansdatter (1839). Karl ble hjemmedøpt av lærer A.Olsen på Aske, dato ikke oppgitt. Faddere: Mattias Johannesen Askeeie og kone, Johan Larsen Askeeie, Hans Andersen Lunden og Marie Hansdatter Lunden. (NES MINI 5 1872-1886 4/4 p.132 no.88)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

FEILEN ER FUNNET! Sitter nå på Statsarkivet på Hamar. Der har jeg gått gjennom kirkebøkene, og har funnet ut at det som står i bygdeboka for Nes, er feil! Den Karl Larsen, min Karl, som har Lars Gustav Larsen og Karoline Larsdatter som foreldre, er født 02.12.1885, Skinstad, Nes, dp. 17.01.1885, og han ble så absolutt IKKE gift med Anna Jansdtr., slik det står i bygdeboka for Nes. Det riktige er, slik du hele tiden har sagt Bengt, det er Karl Larsen f. 10.06.1885, Aske-eie, Nes, som er gift med Anna Jansdtr. Så, det var altså TO Karl Larsen, begge født på Nes med ca 6 mnd mellomrom. Så det gjelder å holde tunga rett i munnen. Da burde den saken være oppklart. Det eneste dumme ved det hele, er at jeg ikke fikk flere slektninger i Sverige, men det er kanskje like greit, har mange der fra før! Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei på deg Per! At du ikke fikk slekt i Sverige får så være, du får jo antagelig flere slektninger på Hedmarken, og det er vel nesten bedre? Til gjengjeld fikk jeg flere i Sverige. P.g.a ditt innlegg her i DA søkte jeg etter denne familien i Anbytarforum, enda jeg egentlig ikke hadde begynt å jobbe med denne delen av slekten. I Anbytarforum fikk jeg utrolig nok napp. Så nå blir det for min del en tur til Mangskog ved første og beste anledning. Din trøst i denne omgang får være at din slekt sokner til, etter min mening, landets i særklasse beste offentlig sted, nemlig Statsarkivet på Hamar. Hvilket hyggelig personale! Det de der ikke kan hjelpe til med, er det knapt noen andre som kan heller. Lykke til videre! MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

God tur til Mangskog og Sverige Bengt! Slekta mi her på Hedmarken begynner å bli ganske stor etter hvert, de fleste kommer fra Romedal, Stange, Vang, og nå også fra Ringsaker på min stesøsters side. Min oldemor, Anna Perdotter kommer fra Mangskog i Sverige, så da har vi slekt fra samme stedet. Lykke til videre, Bengt. Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.