Gå til innhold
Arkivverket

[#11972] Søker etterkommere etter Anders Hovliksen Engdal, født 1854 (Aure)


Gjest Kari Engdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Engdal

Hei. Jeg driver litt og forsker på mine slektninger, og har funnet fram til Anders Hovliksen Engdal. Han var gift 2 ganger. Hans første kone var Kristi Isaksdatter som han fikk 4 barn med (Gjertine, Hoflik, Isak og Martin). Hans andre kone var Mathea Andreasdatter som han fikk 7 barn med (Kristian, Agda, Gudrun, Ingvald, Margit, Arne og Helga Marie). Det jeg vil frem til er etterkommerne etter alle hans barn, eventuell utvandring etc. Martin (min bestefar) er den eneste jeg har oversikt over. Noen som kan hjelpe meg?Hilsen Kari Engdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har du prøvd å sjekke Norges Bebyggelse ? Ettersom flere av disse barna er menn, er det kanskje trolig at de fortsatte å bruke etternavnet Engdal. Hvis du finner noen av dem I Norges Bebyggelse, kan kansje etterkommerne av dem hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant Kristian A. Engdahl, 22 år, f. 1891, ugift, utvandret til Washington, 21. 8. 1913. Dette må være samme person som er nevnt som sønn til Anders H. Engdal og Mathea Andreasdatter på Engdal, nedre i 1900. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant også Hoflik, Isak og Martin utvandret til Washington, henholdsvis 1901, 1905 og 1907.(Alle via Kristiansund. Dette gjelder også Martin som reiste til Washington i 1913)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Til Inger Bjørnaas!Kristians fødselsår stemmer med mine papirer, så vi snakker nok om samme mann ja. Dette var fine greier, du hjalp meg et stykke på veien.Tusen takk! Hilsen Kari E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei Kari! I bygdeboka for Aure:Gardtales i Aure bind 1,står det at Hovlik Andersson f.1882 var flere år i USA,før han kom heim og tok over farsgarden.Han var gift med Marit Pedersotter Torset.Dei fekk ikkje born som kunne overta,og garden gjekk over til bror åt Hovlik, Martin Andersson.(Men dette har du vel oversikt over det er vel din bestefar?) Jeg har faktisk flere slektninger med navnet Engdal fra Aure så jeg skal sjekke med dem senere:)Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei!Har jeg fått svar av en slektning nå tro? Det hadde vært morsomt.Jeg må visst skaffe meg bygdebøker for Aure og omegn, ser det ut for. Jeg har nettopp begynt med slektsgranskingen, så jeg er ikke så inne på hvor jeg skal lete, men det kommer vel etterhvert. Ja, har du flere opplysninger til meg, så ville jeg bli kjempeglad! Alt mottas med takk!Det hadde vært morsomt å vite hvor/hvem du selv stammer fra?Hilsen Kari E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei igjen Kari!Vi er nok ikke i slekt,det er min mors søster som er gift inn i denne familien.Kommer tilbake til deg senere:)Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Norges Bebyggelse finnes på bibliotekene i allefall. Noen går det også an å få kjøpt. Det hender det har stått annonse i avisen. Jeg kjøpte mine av et firma som den gang het 'Faglitteratur'. Skal prøve å finne ut hva de heter, de som selger det som det finnes igjen av opplag idag.Godt Nytt år, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant ikke i farten ut hvor du kan kjøpe Norges Bebyggelse (firma), men de har en del av dem på Antikvariat. Se bl.a. lenken nedenfor:http://www.antikvariat.net/Ellers har som sagt bibliotekene disse bøkene.Hvis jeg finner igjen hvor de kan kjøpes, skal jeg komme tilbake med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei KariHvis du er interessert kjenner jeg et ektepar som tilhører hver sin Engdal-familie. Du kan kontakte meg på min e-postadresse: ibjoerna@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei! Det høres interessant ut ja! Jeg kontakter deg på e-mail i morgen, for da har jeg mine notater for hånden. Min e-mailadresse er kenga1972@hotmail.com. Godt nyttår! Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei! Ja han var nok det. Men eksakt årstall kan du få av meg i morgen. Tror jeg har fødselsdatoen også. Arne er halvbroren til min bestefar Martin. Er du en etterkommer? Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nei, jeg er nok ikke noen etterkommer, men jeg fant en del Engdal-folk ved søk på folketellingen 1930 i USA. Og om denne Arne var født rundt 1904, så kan det passe bra.Disse er bosatt (i samme hus) i San Pedro District, Los Angeles, California:Robert L. Engdal, 40 år gammel, immigrerte 1908, yrke 'Fisherman'.Hans (norskfødte)) kone Esther A., 30 år, imm. 1904.De har barna Robert L. (junior) 9 år og Jack G. 7 år, begge født i California.Andrew Guttormsen 'Brother in law', norsk, 23 år, 'Salesman, Automobile'.Frances Guttormsen, 'Sister in law', 24 år, født i Oregon med far fra Illinois og mor fra Maine.Kristian Engdal, 'Cousin', 38 år, imm. 1913, 'Fisherman'.Arne Engdal, 'Cousin', 26 år, imm. 1925, Fisherman'.Håper bare at det er de rette folka jeg har funnet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei igjen. Ja det ser ut som det er riktige folk du har kommet borti. Hvor fant du disse opplysningene? Men Robert m.fl er ukjent for meg. De dukker kanskje opp etterhvert i søkene mine også. Vet jo ikke hvem de stammer fra. Du finner ikke noe om når og hvor Kristian og Arne døde? Kristian skal angivelig ha blitt drept i en bilulykke og Arne druknet. Begge døde i USA. Takk skal du ha! Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Opplysningene finner jeg på Ancestry.com, hvor man må må abbonere.Jeg fant under 'California Deaths 1940 - 97':Ester A. Engdal f. 25. mars 1901, død i L.A. 17. okt. 1971.Robert Larsen Engdal f. 11. nov. 1889, død i L.A. 29. jan. 1978.Jeg kunne ikke finne Kristian og Arne, men skal forsøke på nytt i morgen. Det gikk så tregt med søket nå, - det er absolutt best å søke før amerikanerne er stått opp.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Kari.Jeg har nå lett etter dødsregistreringer for Arne og Kristian Engdal, men uten hell. Det kan være at de finnes innført kun med farsnavnet Andersen, men da er jeg avhengig av at du gir meg eksakt fødselsdato for dem, om jeg skal ha noen mulighet for å finne de rette.Jeg kan heller ikke finne dem med Engdal-navnet ved folket. 1920, mens fiskeren Robert med sin kone kone Ester er allerede da bosatt i San Pedro, Los Angeles.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei!Dette var spennende du! Kjempefint at du hjelper meg. Eksakt fødselsdato for de to brødrene får du nå: Kristian 04.11.1891 Arne 02.12.1903 Men hvor går du inn for å finne forketellingen for 1920? Jeg finner bare for 1900. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen Kari -Jeg må nok dessverre skuffe deg. Jeg har nå søkt ca. en time på Arne og Kristian/Christian Andersen/Anderson uten å finne dem registrert som døde. Det finnes også flere hvor fødselsdatoen er utelatt, så noe 100% dekkende søk kan ikke dette bli. Jeg kan heller ikke gi meg ut på å søke stat for stat, - da ville jeg bli sittende i dagevis.Det nærmeste jeg kan komme, er en Christian Andersen f. 4. okt. 1891, død jan. 1979 i Charlotte, Mecklenburg, NC. Men her er fødselsdatoen en måned feil, så jeg tror ikke det kan være 'din' Kristian.Jeg beklager virkelig at jeg ikke kunne hjelpe deg her, Kari, men kommer jeg over noe mere håndfast, så skal jeg la deg 'høre' fra meg.For å kunne søke i folketellingene på Ancestry.com så må du betale for et abonnement.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.