Gå til innhold
Arkivverket

[#11978] Andrine Lovise Kristoffersdtr. f.1845 i Andebu, (Vestf.) og hennes tidl. familie


Gjest Anne-Lise Skillinghaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Jeg søker opplysn. om min oldemor og hennes tidl. familie, foreldre,søsken,bosted osv. alt er av interesse. Hun er født i Andebu i 1845 og ble gift 2.4.1872 med Lars Edvard Pedersen, Våle, og de fikk 7 barn.(kjent) Men hvem var hun? Kan noen der ute hjelpe meg? kirkebøker evnt. bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

På 'Familysearch' finner jeg Andrine Lovise Kristoffersdatter f. 5. april 1845 Andebu, døpt 18. april. Far: Christopher Axelsen Mor: Karen Sophie Andersdtr.Kanskje en liten pekepinn?Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Anne-LiseJeg så etterlysninga di og bare måtte gjøre et søk på folketelling 1865....men det har du kanskje gjordt sjøl??Her er ihvertfall det jeg fant:Du får ha godt nyttår og hils....vi snakkes....Mvh svigerinne Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Soås

Jeg finner på Familysearch IGI en Andrine Lovise Kristoffersen, født 5. april, døpt 18. april 1845 i Andebu med foreldre Christopher Axelsen og Karen Sophie Andersdatter.En Christopher Axelsen med far Axel Andersen ble gift i Andebu 15. juni 1835 med Karen Sophie Andersdatter.Dette blir mer usikkert, men det døpes en Karen Sophia den 28. juli 1811 i Botne, Vestfold, med foreldre Anders Syvertsen Bringager og Kristine Pedersdatter. Kan jo være en kandidat til Andrines mor.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Jeg takker så mye for innleggene deres, men det virker litt usikkert. Hadde håpet at noen hadde tilgang på kirkebøker el. en bygdebok kanskje? Eller at noen i slekta så dette? Jeg venter på litt mere 'håndfast' Takk for deres innsats så langt. Jeg sitter med Botne bygdebok selv og skal sjekke den litt. Mvh. Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Jeg har nå sjekket ut Anders Syvertsen f.ca 1760 d.1829 g.m.Kristine Pedersdtr. Tverrdal f.1772 d.1813. Deres barn nr 6 het riktignok Karen Sofie f.1811, men hun ble gift i 1830 med Engebret Engebretsen Kjæran på Nykirke, og er nok dessverre ikke min tippoldemor. Derimot ser kandidaten fra Stokke intresant ut. Der finner vi at Andrine var tjenestepike hos fam. Krøger på Solum. Noen flere forslag. Vi prøver igjen!! Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Anne Lise. Leste innleggene, har ikke noe annet konkrert å komme med , annet enn at bygdeboken for Stokke ligger på Lokahistoriske Kilder 1500 - 1900. Dis- Norge. Ønsker deg lykke til videre med arbeidet med å finne dine røtter. Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug,

Hei Inger! Tror kanskje at bygdebok for Andebu er bedre, fordi det er nok der hun er født. Men hvordan gjør jeg for å søke på Lokalhistoriske Kilder da? Det har jeg aldri gjort før! mvh Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Anne-Lise. Ser i Andebu Bygdebok at på plassen Kullerød bor en Kristoffer Akselsen f.1807 på N.Haugan d.1862.Han er gift med Karen Sofie Andersdat. f. ca.1815 i Granasne (Andebu) d.1888. De hadde 11 barn , 2 døde små. Aksel f.1835 Karen Olava f.1837,Andreas f.1840 Hans f.1842,ANDRINE LOVISE f.1845, Edvard f.1847 Anton f.1849,Kristiane Marie f.1851,Paulette Sofie f.1854.Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug,

Hei Frøydis, og takk for innlegget. Dette så intresant ut.Så nå er det bare å låne bygdeboka på biblioteket etter nyttår. Står det noe mer om familien forover eller bakover? og er det flere bygdebøker å velge i? Flere bind mener jeg, slik at jeg låner riktig bok. Ellers vil jeg takke alle for interessen og ønske dere alle der ute et RIKTIG GODT NYTT ÅR. Mvh Anne-Lise Skillinghaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Andebu Bygdebok er i 3 bind.Kulturbind,Høyjord og Kodal og Andebu.I Andebuboka kan du følge fam. langt tilbake. Det står om Aksel f.1835 g.m.Elen Sofie hadde 3 barn.Den ene het Olaf Akselsen(ishavsskipper),han bodde på Dyrsø i Stokke. Karen Olava g.m.Hans Kr.Karlsen Ramnes.Andreas var skomaker i Tønsberg d.i 1902.Hans gift m.Kristiane Marie Fredriksdatter bodde på Himberg-eie i Ramnes. Hilsen Frøydis. Godt nytt år til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

I bygdeboka kan du fort komme ganske langt bakover. Hvis Andrine Lovise Kristoffersdtr er datter av Kristoffer Akselsen, husmann Vestre Kullerød, søndre del(under prestegården), finnes hans far, Aksel Andersen(1768-1850) på Nordre Haugan. Dennes far var Anders Akselsen (1732-1785), hans far var Aksel Andersen (1702-1757) og hans far igjen var Anders Ellefssøn (1660-1736) født på Skatvedt. Anders var sønn av Ellef Anderssøn (d. 1683) som var sønn av Anders (d. 1658) som igjen var sønn av Ellef som var oppsitter på Skatvedt i 1593 og i 1605.For å bli sikker på om du har riktig slekt, og under forutsetning av at du vet fødselsdatoen til din oldemor, bør du kanskje sjekke kirkeboka for Andebu. Du får lånt den gjennom biblioteket (microfilm)på ditt hjemsted.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug,

Til Harald. Takk skal du ha. Jeg tar en titt i bygdeboka først slik at jeg får noen holdepunkter. Så kan jeg sjekke de opplyningene som jeg trenger i kirkebøkene etterpå. Jeg har også slekt fra min mors side i Andebu så muligheten for å 'treffe gamle kjente er jo der'? Ragnar Berg fra Andebu har laget ei bok om div. slekter bl.a. Kristoffer Hansen Norendal som jag har. Ja nå har jeg fått mye å jobbe med på nyåret.hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Hei igjen, Anne-Lise!Min mors slekt kommer fra Andebu,fra hovedsognet, men mest fra Høyjord (Bergh). Jeg har relativt god greie på den slekten, og sitter med såvel personopplysninger som gårdsopplysninger, mange gamle bilder og historier fra slektens tidligere dager. Når du får endel bedre 'tak' i slekten din, kan det jo skje at vi oppdager vi har felles aner. Ta kontakt!Nå må jeg i fjøset og melke kuene!Godt nytt år!Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.