Gå til innhold
Arkivverket

[#11983] Kjenner du til Edvard Severtsen f.1859 i Vaagan Nordland?


Gjest Bodil Aakvik Grønli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Eg søkjer etter Edvard Severtsen f.1859 i Vaagan i Lofoten. I 1900-teljinga finn eg han i Sørøysund gift med oldemora mi. Det er hennar 2.ekteskap. Eg greier ikkje å finne ut meir om denne mannen. Kvar er han i 1865? Kven er foreldra? Kan nokon hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Har du navn, skrivemåte, fødselsår og fødested kun fra FT 1900 - eller har du også andre kilder? Det er minst ti ulike måter å skrive Edvard på, og etternavnet kan kanskje også være Sivertsen? Men du har kanskje forsøkt de søke- og kombinasjonsmulighetene som finnes? F.eks. Ed[v]ar[d] - etternavn begynner på S[e]v ... osv. Jeg kan eventuelt forsøke å hjelpe hvis du ønsker det. mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Takk for innlegget. Jo, eg har opplysningar berre frå folketeljinga. No prøvde å søkje etter oppskrifta di og fann i 1865:Edvard Siverts.8 år, Brønnø Præstegjeld. Kva trur du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

HeiKopierer for moro skyld inn alle variantene av Edvard i FT 1865:edard, edavart, eddevard, eddevardt, edeard, edeart, edebart, edervart, edeuar, edeuard, edeuart, edeuvart, edev, edevaard, edevar, edevard, edevarde, edevardt, edevart, edevarth, edevat, edeverd, edeward, edewart, edhvart, edouard, eduard, eduardt, eduaret, eduart, eduavart, eduvar, eduvard, eduvardt, eduvart, edv, edvad, edvard, edvards, edvardt, edvared, edvart, edvarth, edvert, edvord, edvordt, edward, edwartKjært barn har mange navn... Det er 8662 av dem totalt, 1012 i Nordland, 349 i Troms, 107 i Finnmark. Søker vi videre videre på sigvarts, sigvartsen, siverts, sivertsen, sivertss, får vi 45 treff totalt, 4 i Nordland, 5 i Troms.Jeg finner ingen av disse 45 med fødested som begynner på eller inneholder 'V'.Tar vi med fødselsårene 1855, 1856, 1857, 1858, 1859, 1862, 1863, 1864, står vi igjen med 20 totalt, hvorav 2 i Nordland og 2 i Troms1. Edvard Siverts. 8 år. født i Brønøe 2. Edvart Sivertsen, 3 år, født i Folden 3. Sivert Edvard Sivertsen, 11 år, født i Maalselven 4. Edvard Sivertsen, 3 år, født i LenvikJeg har forstått det slik at fødselsår i FT1865 skal regnes som (1866 – alder) (noen kan kanskje bekrefte det?), og nr 1 er da født i 1858, 2 og 4 i 1863 og nr. 3 i 1855.Da er det jo som du skriver unektelig Edvart fra Brønøe som er mest sannsynlige kandidat. Spørsmålet er om du har en flik av informasjon som kan bekrefte eller utelukke noen av kandidatene?En mulighet videre er å gjøre samme øvelse i FT 1875. Kanskje du kan finne kandidatene igjen her, og kanskje nye ledetråder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Godt nyttår! Eg er imponert over engasjementet i andres saker. Takk skal du ha. Det er nok desverre slik at eg ikkje har fleire opplysningar. Ei spinkel slektshistorie seier berre at oldemor reiste frå Senja til Finnmark etter at ho vart enke. Ho tok dei fire borna sine med seg og gifte seg på nytt. Søking i 1875-teljinga gir peikepinn til same mannen, men fødestad stemmer ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Vi gir oss da ikke så lett! Hva med å anslå året for din oldemors 2. vielse? Du kan sikkert bestille mikrofilm av den aktuelle kirkeboka på biblioteket, og er du heldig, finner du ikke bare oldermoren din og hennes nye mann, men kanskje også navnet til brudgommens far! Da kan du avgjøre sikkert hvilken Edvard som er den rette, og dermed rulle opp minst ett slektsledd bakover. Når dette er gjort, regner vi med at du rapporterer her på Brukerforum. Inntil videre venter vi i spenning!;-) vennlig hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Edvard Norman Sivertsen, Dyngeset, Brønø f.1857 er nok dessverre ikke den rette, ifølge Sømna bygdebok. Denne Edv. ble gift i Vik sogn, Brønø prgj(nåv. Sømna kommune). og døde der i 1884. Har du søkt på Sjursen som etternavn? Skal prøve det nå, så får vi se. MVH Åse Kr. eks.Sømna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Aakvik Grønli

I dag las eg innlegg 11765 og forstår litt av grunnen til at eg slit. Der står at alt kirkebokmateriale i Vaagan fram til 1866 er gått tapt i brann. Så veit vi det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Du har vel sett på sidene for Vågan som er søkbare på nettet. Jeg vil gjøre oppmerksom på at det finnes vaksinasjonsprotokoller for Vågan på Statsarkivet i Trondheim, og de er ført fra 1818. Det er sikkert også ført vaksinasjonsprotokoller senere for Vågan. Jeg ville ta en telefon til Statsarkivet i Trondheim hvis jeg var deg. Det finnes også militære ruller for Vågan 1806-1837, og de kan sees på mikrofilm NT-198 og NT-199. Det finnes også skifter for Vågan som er mikrofilmet, og de er mikrofilmet til og med 1879 i den nokså gamle oversikten jeg har(HF-1991,1992 og 1993 på mikrofilm). Ellers så eksisterer klokkerboka for Vågan 1843-1859, og jeg tror den skal være utlagt på nettet. Har du prøvd å finne han du søker aner på som konfirmant? Hvis jeg var deg så ville jeg ringe Statsarkivet i Trondheim, og få dem til å se etter i vaksinasjonsprotokoller for Vågan. I vaksinasjonsprotokoller for Vågan fra før 1859 står det iallefall navnet på faren til den vaksinerte. Hvis du finner faren, så kan du jo gå over på andre kilder for å finne mer om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Håkon Brun

Kan det være Våg i Brønnøy i stedet for Vågan i Lofoten? Det er en Edvard Sivertsen som kan passe fra Vik i Brønnøy. Gården Våg (Vaag) ligger på Vik, eller grenser opp til Vik. Kanskje et bomskudd, men hvem vet? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.