Gå til innhold
Arkivverket

[#11987] Ellis Island - Alle disse Amerikaniserte navn - søke på hjemsted uten personnavn


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Vil tipse om en mulighet som for mang en emigrantforsker sikkert er VELDIG etterlengtet selv om den ikke er av den offisielle varianten.Stephen Morse har utviklet en 'light-variant' av sin søkeside hvor du kan søke på hjemsted uten å måtte legge inn så mye som en forbokstav i navnet.Ivrig som jeg var kunne jeg straks plukke ut de vel 200 som kom fra Strømstad. Enkelte personnavn ville jeg nok aldri ha funnet frem til dersom jeg ikke hadde hatt god fantasi. Emigrantlistene her kontra registreringa på EI spriker. Jeg hilser derfor denne siden velkommen LenkeDatabaseb er til tider svært belastet og søket kan ta år og dag. Det er nok best å bryte ned søket på større steder ved å legge inn første bokstav i etternavnet. Mitt tips er å søke mens de sover på andre siden av dammen. Lykke til, kanskje noen av dere vil finne slekt dere ikke trodde dere ville finne igjen. Navnene du finner igjen i søket inneholder også direkte linker til manisfest etc. Her har det vært gjort en 'kjempe - uoffisiell' jobb!Ulempen for meg var selvsagt at jeg fikk med meg alle 'Strømstad'er' rundtomkring, men det er lettere å plukke vekk det man ikke trenger enn aldri å finne det man trenger! De som har fått Amerikansk statsborgerskap detter også selvsagt ut så komplett kan jo aldri søket bli.Se forøvrig diskusjon 9222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette er bare noen...eksempler på skrivemåter. Jeg tipper at det ligger tusenvis av personer i databasen som aldri vil bli funnet ved å søke på deres navn, eks: Yohan, Yohansen(Johan),Fardinant(Ferdinand),M?rk (Mork),Dahlqist, Gustafch (Gustaf Dahlquist),Dahlguist,Dahlhuist, Dahlkust (Dahlquist,Dalkvist),Yorga (Jorgen/Jørgen) etc.Det samme gjelder selvsagt for stedsnavnene, eks; Fredrikshald, Frederikshald, -hall, Frederickhall etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Mange takk kjære Nina for at du fant denne plassen. Nå har jeg endelig funnet en slektning, som jeg har lett etter i mange år. Så stoooor takk igjen. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Nordby

Gleden på min side!! Var navnet stavet feìl?Ganske fiffig er denne varianten her.Ta bare vare på denne siden mens den er der. Ellis Island ser ikke bare med blide øyne på Hr.Morse's aktiviteter. Selv kan jeg ikke skjønne at de ikke la opp til en slik muliighet i utgangspunktet. Den er gull verdt etter min mening.Det er uheldig med alle feilskrivningene, men ved søk på varianter av stedsnavn er det iallefall noe lettere å finne frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk Nina! min slektning het August Ferdinand Johannesson i Sverige, Kavalliusson i Norge, svensk, bosatt i Norge og reiste rundt 1900. Ikke rart jeg ikke kunne finne han! Har søkt på alle varianter av Johnsen m.m. Men takket være deg, så fant jeg han med fornavnet AUGUSTE og etternavnet FERDINAND !!Du er en knupp Nina! Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Nordby

Grattis da Solfrid! Dette begynner å bli kuuuult! :-) :-). Het han Ferdinand eller er dette bare et eksempel på nok en 'feilregistrering'?Tenk om Canada også kunne ha en slik side, da ville jeg også bli så glaaaad.Er det flere som fant noen umulige slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Han het August Ferdinand Johannisson, født i Bottna, far: Cavallius Johannisson. flyttet til Norge (Sem)1877, fikk etternavnet Kavalliussen.Flyttet så til Sandefjord, etternavnet ble så Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Vil bare minne dere som søker etter Amerikaemigranter om denne noe spesielle linken.Kjenner du stedsnavnet de dro ifra, men ikke skrivemåten på navnet, er dette linken for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk for smarte linker. Nå er det bare tida det står på!!Ettersom Canada ble nevnt: Finnes det egentlig noen gode, lett tilgjengelige ( gratis og søkbare) databaser for Canada? Jeg sliter med oppsporing av slekt der, både i Manitoba, Ontario og Alberta.Takknemlig for tips. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Canada er ikke drømmen av tilgjengelighet, men her er iallefall noe:-------------Canada census 1881 (via Familysearch)www.familysearch.org-------------Canada 1901[url="http://www.archives.ca/02/020122_e.html>http://www.archives.ca/02/020122_e.html-------------Ellers kan du ta en titt på Cyndis side:www.cyndislist.can/bc.htm-------------Døde i WW1http://collections.ic.gc.ca/books/books.htm-------------Og en liten oppsamling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har også søkt forgjeves i Canada... Jeg postet for lenge siden en etterlysning på Lenke, men har aldri fått noe svar.Det dreier seg om min farfars eldre bror Peder Kristian Johannessen (Johansen, Johannesen Johnsen, Johnson etc. er også mulige stavemåter han kan ha brukt, kanskje også Pedersen siden faren het Johannes Pedersen), født i Drammen 30. mai 1886. Han reiste fra Oslo 13. februar 1909 med Wilson Line fra Oslo til Hull, derfra skulle han videre til Canada med Canadian Pacific Line. I følge hva jeg hørte i familien da jeg var temmelig liten (alle med kjennskap til dette er selvfølgelig nå døde), endte han opp som eiendomsmegler i Winnipeg og en temmelig formuende mann. Han døde ugift (vet ikke når, men det må ha vært før midten av 1950-årene), og slekten hjemme ble temmelig skuffet da de hørte han hadde testamentert alt han eide til husholdersken eller sykepleiersken sin.... Men jeg skulle nå gjerne ha sjekket hva sannhetsgehalten i denne historien er da! Er det noen andre tips om etterlysninger i Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej Per!Kan du ikke legge søket ditt ut som en egen etterlysning her så kan vi ta en nærmere titt på det.Med den historien fra nyere tid skulle det ikke være noen umulighet å finne ut noe. Det finnes sikkert nålevende personer som husker ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei Laila,Joda, det var via den hjemmesiden jeg kom til siden (Manitoba Queries)hvor man kunne poste spørsmål om folk i Winnpeg. Jeg har nå også lagt inn spørsmålet under Manitoba general, og ikke bare Winnipeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.