Gå til innhold
Arkivverket

[#11991] NB og SB - hva betyr dette; FT 1900


Gjest Jorunn C. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn C. Pedersen

Har funnet mine oldeforeldre f. 1851 og 57, men trenger hjelp til å tyde hva Manger SB og Evenvik NB står for under fødested i FT 1900. Søndre og Nordre Bergenhus?? og i så fall kan noen si hvorfor jeg ikke kan finne disse på deres fødekommune under søk i 1865 FT. I dette tilfelle er det bare 7 aktuelle i Bergen kommune - er dette den samme kommune på den tid?.mvh Jorunn C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søndre Bergenhus = Hordaland (1919). Nordre Bergenhus = Sogn og Fjordane (1919). Det er de gamle navnene på disse fylkene. Manger ligger altså i Hordaland og Evenvik/Eivinvik i Sogn og Fjordane. Ang. 1865 så forstår jeg ikke helt hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn C. Pedersen

Hei, holder du også på i natten? Det jeg mener er at har funnet mine oldeforeldre (Olai Olsen og Helene Johnsdr.f hhv 1851 og 1857) under FT 1900 med fødested hhv Manger SB og Evenvik NB. Når jeg prøver å finne disse på 1865 tellingen finner jeg ingen som er født med disse navn på de resp. steder. Imidlertid finner jeg noen Olai Olsen under Bergen og trodde/tenkte, nærmest håpet at kanskje Manger SB på den tiden (FT 1865)kunne ligge under og bli registret på Bergen (som 'kummune'). Hva tror du? mvh Jorunn C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det har blitt en del soving i jula, så da må jeg kom litt i rute igjen med å sitte oppe.Manger ligger nok under sitt eget navn, og det gjør nok også Evindvig.1865: Jeg antar det er Olai som er født i Manger. Jeg har ihvertfall funnet en på Sanden gård der. Jeg søkte bare på Olai og 1851 +-1 år, fødested Manger. Helene Johnsdt. i Evindvig har jeg ikke funnet, men det finnes en Helene Johanne Rasmusd. 8 år, pleiedatter på Gaasvær grd. i Evindvig. Men det er kanskje helt på jordet.Ellers så finnes det en Helene Johnsdt. 8 år, f. Manger på gården Hole (nedre i Manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.