Gå til innhold
Arkivverket

[#11997] Reg. av kirkebøker: Corporal-Ingeborg - navn eller tittel/betegnelse


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I forbindelse med registrering av kirkbøker er det en rekke personer som er nevnt med en beskrivelse som skal identifisere personen. Eksempler er Corporal-Ingeborg, Skredder-Anna, Lille-Ole, Store-Ole osv. Jeg ønsker å høre synspunkter på hvordan det er mest hensiktsmessig å registrere slike tilfeller.Dersom hele benevnelsen Corporal-Ingeborg registreres som navn, vil alle søk etter navn som starter på I utelukke denne Ingeborg. Jeg har opprettet et eget felt foran navnet, som jeg har kalt 'Tittel', eller kanskje rettere 'Tiltaleform'. Der har jeg registrert andre betegnelser som Sr., Mons., Fru, Frøken, Sersjant, Dreng, Pike, osv. For nevnte Ingeborg har jeg registrert 'Corporal-' i dette feltet. Dermed kommer betegnelsen i tilknytning til navnet, mens navnet Ingeborg blir registrert som alle andre Ingeborg'er.Er det noen som har synspunkter på dette, og forslag til hensiktsmessige måter å registrere dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forslag:1. Jeg ville ha skrevet 'Ingeborg', 'Anna' osv. under 'fornavn' (evt. under 'navn' hvis du ikke deler opp i fornavn/mellomnavn/slektsnavn/gårdsnavn etc.) og så ville jeg ha skrevet flg. i merknadsfeltet: kalles 'Corporal-Ingeborg', kalles 'Skredder-Anna' osv.2. Et alternativ kan være å skrive alt i navnefeltet f.eks. slik: Ingeborg ('Corporal-Ingeborg'), Anna ('Skredder-Anna') osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg heller mest til forslag nr. 1, spesielt fordi dette er betegnelser som er tidsavhengige: menn avanserer og dør, og dermed vil kvinnens navn/betegnelse endres. Selv foretrekker jeg tittelfeltet fordi det vil stå ved siden av navnet. Betegnelsen kan fort 'forsvinne' i et merknadsfelt som skal dekke barnet, barnets foreldre + faddere.Forslag 2 vil altså utelukke søk etter navn som starter på 'I', og dermed de registreringer hvor denne betegnelsen er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforsto kanskje alternativ 2 litt. Nettopp for å unngå det problemet som du er inne på, består forslaget av flg. navneregistrering:Ingeborg ('Corporal-Ingeborg')Med Ingeborg først og deretter originalteksten i parentes, skulle ditt problem være eliminert. Jeg ville skrive Corporal-Ingeborg i hermetegn for å vise at dette er originalteksten, men det er jo kanskje opplagt når det står i parentes på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Ja, jeg ser jo nå at jeg misforsto. Da tror jeg faktisk at løsning nummer 2 vil være den beste. Da ser man navnet slik det er beskrevet, samtidig som søkefunksjonen er ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.