Gå til innhold
Arkivverket

[#12005] Gasmann-Asker-Dikemark Jernverk


Gjest Knut Thorvaldsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Thorvaldsen

Kan noen som har kirkebøker for Asker undersøke om Jan Gasmann og Randi Engebretsdtr. fikk sønnen Jon døpt i Asker 3. oktober 1731 og om de fikk flere barn der. Ble de gift der? Var han på Bærum Verk eller Dikemark Jernverk? I 1698 kommer Johan Hansen Gasman fra Sverige til Dikemark Jernverk. Kjenner noen til hans videre skjebne. Er det hans sønn den Hans Johansen Gasmann som dør på Kongsberg i 1742. Alle opplysninger om disse er bra. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar opp igjen denne gamle tråden, Knut, fordi jeg nettopp har sittet og sett gjennom mikrokort fra Asker (Asker Mini 1 1726-1744). Dette er en kirkebok som er temmelig usystematisk ført, og enkelte sider er dessverre nesten uleselige på mikrokortene. Nå er dette i mellomtiden muligens gammelt nytt for deg, men la meg nå likevel referere det jeg fant av dåpsinnførsler:10/10 1729: Jan Gasmans barn ved nafn Julius.18/10 1730: Jan Gasmans barn paa Wærket nafn Julius.8/10 1731: Jan Gasmans barn fra Wærket - Joen.St. Michels Dag 1734. Døbt i Asch. Kirke. Jan Gasmans Datt. (Kjesti) fød d. 26de 7ber. Fad: Kari Povelsd., Kari Cornelii D., Hans (L)oumand, Gulbrand (...ters), Hejn Larsen (?).mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så langt jeg kan se, er ikke Jan Gasman og Randi Engebretsdatter gift i Asker verken i 1726 eller senere (Asker Mini 1 starter i 1726). De er heller ikke gift i Bamble, der Jan Gasman bor i hvert fall t.o.m. 1722, og Jan Gasmans forrige hustru, Anne Trondsdatter ser ikke ut til å være begravet i Bamble. Konklusjonen må vel derfor bli at Jan Gasman er blitt enkemann i Asker en eller annen gang i perioden 1723-1725, og at han da nokså raskt har giftet seg der med Randi Engebretsdatter.Siden det vel nå er nokså opplagt at Johan og Jan Gasmann er samme person, må 'Wærket' være Dikemark Verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.