Gå til innhold
Arkivverket

[#12011] Begravet under predikestolen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

En slektning av meg Johan Frideric Tuchsen d.1759 oppgis å være begravet under predikestolen i kk i Bergen. Kan noen forklare meg dette-under prekestolen???? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det hende at særleg finare folk vart gravlagde inne i kyrkja. Under preikestolen betyr truleg rett framom preikestolen. Eg minnest ikkje om det er markert graver framom preikestolen i Korskirken i Bergen. Kanskje namnet hans framleis er hogge i ein av steinane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Johansen

På reise til Bergen i begynnelsen av august avla jeg tre av byens gamle kirker et besøk-for første gang.Mariakirken,Korskirken og Domkirken. I Korskirken ble mitt besøk meget spesiellt. Jeg har ovenfor nevnt at Johan Friederic Tuxen ble 'begravet under predikestolen' i Korskirken. Ved besøk i kirken kom det fram at det finnes gravkamre under gulvet i Kirken,men at innholdet i disse gravene er flyttet. Når? Og hvor? Takknemlig for informasjon omkring dette. Jeg fikk også etter forespørsel tilbud om 'omvisning' der nede.Men da jeg fikk høre at det ikke gikk trapper ned-man måtte bruke stige, og nede under kirken måtte man 'åle' seg innover ganger-ja nærmest krype-da takket jeg nei for denne gang.Kirketjeneren mente også at det var best å stille opp i arbeidsklær. Kirketjeneren i Korskirken kunne forresten fortelle at Tyskerene øvelsesskjøt der nede under krigen-og mellom toner fra orgelet kunne man høre geværsalvene. Hva vet dere om disse gravkamrene under kirken? Stod kistene med lik i kamre inne i kjelleren i kirken,uten å være dekket av jord-en slags katabombe?Hvordan er det med Mariakirken og Domkirken? Finnes det sammme der? Hva med Bergenhus festning? Finnes det irrganger under festningen, gamle flyktveier? Hvem har peiling på dette?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Eller hvorfor ikke prøve Bergen domkirke menighet? 'Bergen domkirke menighet ble opprettet 1. januar 2002 og er en sammenslåing av de tidligere menighetene Domkirken, Korskirken, Mariakirken, Nykirken, St. Jakob kirke og Johanneskirken', leser jeg på kirkens hjemmesider (kirken.no). Menighetskontoret oppgir at de har åpent mandag-fredag 9-15 og tlf 55 59 32 70.Det finnes også en e-post-adresse: domkirken.menighet@bkf.noDet er altså flere muligheter til å komme i kontakt med dem som eventuelt vet noe, eller som i hvert fall kan vise deg videre.Lykke til fra en utflyttet bergenser! Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.