Gå til innhold
Arkivverket

[#12014] Primula I og II av Fredrikshald - men hvor ble det av han; skipperen?


Gjest Helge Orbekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Orbekk

Min oldefar, Ferdinand Johannesen,(innen familien Adolf Ferdinand Johannesen Steen) f 1857/58 bosted og fødsel i Fredsrikshald, skibsfører og reder. Gift med Laura Johannesen og 5 barn iht FT 1900, ble borte. Enkelte vil ha det til at han rett og slett 'snudde skuta' og dro mot Vest (USA ?). Har imidlertid ikke noe håndfast som kan gi meg svar på hverken det ene eller andre. Noen som kan 'lose' meg? mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1907 ankom iallefall en Ferdinand Johannesen, 48 år, fra Fredrikshald, Ellis Island. Han var gift, men dro alene. Yrke shipsma....shipsmaster....e.l. Skulle til vennen E.Gundersen og Nilson (tror jeg) i Brooklyn NY. Jobbet antakelig som sjømann på overfarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei Nina, Godt nytt år. Dette var svært interessant og vel så det !!!! Kjenner du kanskje til noe mere. Evt kan du 'lose' meg til den info-kilde du måtte ha. Mhv Helge. (Nilson- høres svensk ut - noen du har kontroll på ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Den første forekomsten er sakset fra Ellis Island. Der kan du videre gå inn i skibsmanifestet for å se om opplysningene stemmer med din oldefar Her er'n igjen LenkeFant ham også på Digitalarkivet under emigranter fra Kristiania: '07.03.1907,08.03.1907,Ferdinand Adolf Johannes.,gift skibsfører, mann, født,10.08.57,Fredrikshald, bestemmelsessted New York, betalte 60, agent Lie, skip Oscar II, merkander:Skippercertifikat'Om disse to personene er samme man vil jeg nesten tro, men for å være sikker på at det er din oldefar bør du nok gå til kirkebøkene for å se om presten muligens kan ha notert noe i margen. 'Merknader: skibscertifikat'.Han håpet nok på jobb som alle andre. Mulignes gjorde han kanskje som min oldefar som dro over for å tilrettelegge ting for familien som skulle komme etter. Slik ble det aldri for ham eller kanskje din oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei Nina. Emigranten fra Kristiania er helt klart min o.far. For å kunne se videre på Ellis Island: har du adressen? mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ellis Island finner du på denne adressen http://www.ellisisland.orgLurer på om han ikke finnes på Ellis Island i 1912 også; Johannesen,Ferdinand,Norway,Frederikshaid, August 28, 1912,55y, C.F.Tietgen fra Copenhagen City,Copenhagen, Denmark. Manifestet er ikke tilgjengelig, men du kan lete deg frem til det via Stephen Morse's side dersom du har god tid .... Om Ferdinand forsvant ca. 1907.....hvorfor reiste han da fra København i 1912 selv om Fre.hald er oppgitt som bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Livet var nok langt mer enn 'Primula 1 og 2' ser det ut til.Her har du et helt kobbel av Ferdinand'er..og jeg lurer på om han ikke står oppført i 1909 også. Lenke Han skulle da til sin bror Anton Johansen i Nelson Str.Brooklyn NY. Hadde han en bror som het Anton? Han ankom 10 mars og var da 50 år og 6 måneder gammel.Kan jo stemme det.Hva vet du om hans bakgrunn? Når mistet familien kontakten med ham? Ble de igjen i Fredrikshald? Hørte familien noen gang fra ham? Han var jo ingen ungdom så kanskje du skal holde muligheten åpen for at han døde.Forøvrig ser jeg av 1865 års folketelling at Steen var hans hustrus etternavn. Adolf Ferdinand finner jeg ikke i tellinga, hvor er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei Nina - Takk. Her ble (blir) det etterhvert mye!. Har funnet ut at Ferdinand Johannesen nok likte å reise (både med egen og andres båter). Har funnet han så langt på skipslister fra 1905, 1907, 1909 og etter all sansynlighet også i 1912 (fra Kjøben.)Av disse finner jeg bekreftelse på at han har ankommet Ellis i '07,'09 og '12. 1905 kan jeg ikke finne noen bekreftelse på. Manifestet fra '09 tyder imidlertid på at han har vært der hvertfall en gang tidl, men det er vanskelig å lese. Tror videre at manifestet for '09 er noe forskjøvet på linjene. Besøk til bror Anton tror jeg hører således til en annen linje, men tidl manifest '07 med besøk til E.Gundersen kommer igjen på manifestet fra '09 (en annen linje) og da som Edv Gundersen. Den godeste Ferdinand var slik jeg kjennner til et ikke tema- og således ingen kontakt innen familien (dro jo fra konen og 5 barn (f 86-98). Her er det jeg har funnet så langt. Han var døpt Ferdinand Johannesen f 10.8.1857 sønn av Carl E(ward) Johannesen f ca 1832 (Fr.hald) og Josephine Johannesen f ca 1837(Tønsberg?) . Laura (som må således være en annen enn den du fant i FT '65 var datter av Anders Jacobsen f ca 1830 (Id) og Anne Mikkelsd. født ca 1831(Sverige). Ferdinand var gift med Laura ?? gift Johannesen f 1866. At du ikke fant Ferdinand på FT 65 kan ha sin årsak i at han senere på ett eller annet tidspkt tok navnet ANTON Ferdinant, men her kommer nok et stort spørsmål; hvorfor tok han etterpå navnet STEEN.Jfr ' din Laura Elisabeth Steen f ca 1845. Dette ble nemmelig tatt som familienavn av både han og hans barn (bl a min farfar). Dette må jeg finne ut av. Avslutningsvis er det ogå ting som kan tyde på at Ferdinand's ene sønn Gunnar også dro til USA. Han var født i 1890 og dro etter sigende rett etter sin konfirmasjon (rundt 1905???). Er en heldig her så kan faktisk denne Gundersen som Ferdinand besøker være hans sønn.(Finner en på 'Ellis' som står i manifestet som Gunnar(kegen) Johannesen (21 apr 05., men denne kommer fra Sande 'via' Liverpool. Mvh helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Så nå står vi igjen med Adolf/Anton Ferdinand Johannesen (Steen) og Edward Gundersen (Gunderson) i Brooklyn New York.Det bør være mulig å følge Edward siden han ble født i 1890. Har du noen fødselsdato på ham? Hvor kommer Gundersen navnet inn i bildet? Har du forresten lest skifte etter Laura? Mulig at de papirene kan gi deg noen opplysninger av interesse.Gi oss gjerne navnene på Ferdinand og Lauras søsken og barn. dersom Edvard fikk etterkommere er det meget mulig at de fikk navn fra familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei, blir mange navn og kanskje enda flere antakelser. Ferdinand hadde en sønn med navn Gunnar. Denne var født i 1890 og som etter sigende utvandret til US. Antageligvis rundt 1905 (rett etter konfirmasjon - bekreftet på muntlige fortellinger, men ingen hørte noe han fra senere). Ferdinand var første gang i US i 1905 hvor han besøkte en venn E. Gundersen. Gundersen er således ikke i min slekt, men kunne håpet på at Gundersen faktisk var F's sønn (Gunnar - Gundersen??). F's andre barn het forresten; Nelly '88, Asbjørn '85, Torolf (senere Thoralf) f 98, Leif f 99 (Hvertfall Thoralf og Asbjørn tok e.navnet Steen). mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Nordby

Hver gang Ferdinand reiste (se Digitalarkivet) har han oppgitt hjemsted som Fredrikshald. I 1909 står det under merknader at han skulle 'tj.penger'. Er det da han forsvinner fra Fredrikshald? For på neste reise i 1912 reiser han fra København. Kan det finnes noen spor av ham der?Gundersen tror jeg blir for mye antakelser som du selv sier. For å avkrefte alle antakelser både om Adolf og Gunnar foreslår jeg at du tar en titt i kirkeboka. Da er det lettere å lete videre.UFFDA............... Jeg slår til slutt opp i døde i New York (se Digitalarkivet), og finner faktisk din oldefar død i denne databasen: Ferdinant Adolf Johansenn,g. Lægterfører, født 10.Aug 1858,Fredrikshald,Bopel 365-61 str., død 0802, begravet 1202 1914, årska Lungebetændelse. Norsk borger. New York 6 , protokoll 1909-1914. Lurer på om adressen ikke er den samme. Nå bu bør ha gode muligheter for å finne ut hvor Gunnar ble av og om han ev. er den samme som Gundersen.Jeg vet lite om disse protokollene, men kanskje det kan stå litt mere der om hvem som er nærmeste pårørende etc. Var det sjømannskirken som førte disse? Undesøk også muligheten for at adressen kunne være et sjømannshus av et eller annet slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei Linda, takker nok en gang så meget. Dette har vært topp. Har nå en rekke 'ting' å 'gå' etter. Har forresten også etter sigende en annen (denne gangen på min fars side som forlot det meste....), men her har jeg intet (forløpig) å gå etter. Hverken bekreftet navn, tid osv osv. Litt av noen 'aner', men slik er det bare altså... . Nok en gang takk !. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei Nina. Vedr foto's; det forefinnes foto av han (Ferdinad) samt han sammen med sin kone Laura og sønnene Asbjørn, Thoralf og Leif. Men ikke med Gunnar. Antas å være tatt rundt '04-05 utfra barnas alder. Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.