Gå til innhold
Arkivverket

[#12015] Knut Hesevik, Hadsel


Gjest Torstein Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Robertsen

Hei Torstein Ut i fra det jeg kan se av 1900-folketellingen, så finnes det bare en person med navnet Hesevik i hele landet. Jeg tror imidlertid ikke du skal lete etter Knuts foreldre i Hadsel. Han er jo født i Davik som ligger på sørsiden av Nordfjorden i Sogn og Fjordane. Davik var tidligere egen kommune og ble senere innlemmet i Bremanger, Vågsøy og Eid kommuner. I daværende Davik kommune finner du gårdsnavnene Hessevik og Hestevik, så det kan jo tyde på at Knut eller en av hans foreldre har hatt tilknytning til en av disse gårdene. Lykke til videre ! Hilsen Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Lund

Frank, takk for svaret. Jeg har forsøkt FT1875, men Sogn og Fjordane har ingenting for Davik. Er det noen som har FT 1875 som kan se om Knut, f 1868 hviser seg?Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Hei igjen Torstein. Via kulturnett Sogn og Fjordane kom jeg over noe som kan være en mulig løsning for deg: http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp Knut Aamunds. er født 12.03.1868 og døpt 29.03.1868, han er betegnet som et uekte barn, altså var ikke foreldrene gifte. Hans far er Aamund Knuts. fra F??e af Romdalen og hans mor er Abelone Andersd. fra Hæssevik. Knut er da sannsynligvis født på gården Hæssevik (skrives også Hesjevik noen steder). Knut er døpt i Rugsund kirke i Davik prestegjeld. Videre finner jeg igjen Abelone i FT 1900 for Bremanger. Hun er da enke, føderådskone og oppgis å være født i 1822. Hun må da ha vært 45-46 år da Knut ble født, så han er nok enebarn. Håper dette kan være et riktig spor. Hilsen Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Lund

Jeg fant Abellone i FT 1865 på samme garden som i FT1900, nemlig Hauge i Bremanger. Jeg prøvde å finne hennes mann i 1865, Ole Mattiss., for å se om han døde mellom 1865 og 1867, men ingen lykke. Abellone hadde 4 barn med Ole mellom 1852 og 1863, så det er ikke urimelig att hun kunne ha hatt ett barn med Aamund i 1868. Jeg møtte Knuts sønne søn over julen, og han trodde det var noe Amundsen i familien, så at Aamund var Knuts far er rimelig. Vet noen hvor Romdalen er? Kan ikke finne det med de kartene jeg har her. mvh Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein Lund

Jeg fant Ole Mathiassen i 1890 matrikkelen for Bremanger, så jeg tror ikke den Abelone vi har, er den riktige kvinnen. mvh Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Jeg tror fortsatt Abelone og Aamund (Amund) er de mest sannsynlige foreldrene til Knut.Men, om du går tilbake til utgangspunktet, FT1900, så gir denne noen verdifulle opplysninger; Knuts to første sønner er født i Nærø NT. Her er det sikkert snakk om Nærøy i Nord-Trøndelag. Knuts kone, Alida; er 18 år når det første barnet fødes i 1893. De har da sannsynligvis giftet seg i 1892-1893. Dessverre er ikke kirkebøker for Nærøy mikrofilmet etter 1890, men det burde likevel være mulig å få en avskrift om vigsel fra kirkeboka, og dermed få navnet på Knuts foreldre.En annen interessant opplysning i FT1900, er at det bor en Josefine Knutsen, f.1837 i Sælø, hos Knut. Sælø prestegjeld ligger i Sogn og Fjordane. Jeg har ved flere anledninger sett at vestlendinger som flyttet nordover senere fikk med slektninger til å jobbe på gårdene de overtok. Josefine kan defor med stor sannsynlighet være i slekt med Knut. Denne Josefine kan være den Joseline Knudsd. som nevnes i FT1865 på gården Tyttingvaag i Davik.I FT1865 for Sellø (Sælø) i S&F finner en på gården Runderem, Amund Knuds. 50 år, gift med 4 barn, alle barna født i Sælø. I fødselsinfo om Knut stod det at hans far Aamund Knuds. bustad var 'F??e af Romdalen'. Det har tydeligvis vært problemer med å lese bosted for de som har gjort avskriften, kan det ha vært Runderem ?Amund og Josefine (Joseline) kan ha vært søsken. I 1865 er Joseline 28 år og har ingen barn. Knut kan ha vokst opp hos henne, og hun kan ha blitt med Knut nordover etter ca. 1890.Når det gjeder Abelone Andersd, så finnes det bare to aktuelle i FT1865. Den senere bosatt i Bremanger og Abbelone Andersd. på gården Rindahl i Eid.Opplysningene vi har om at Abelone Andersd., bosatt i Hæssevik, får sønnen Knut (uekte barn), tyder på at dette er det riktige sporet. MEN, uansett hvem som er Knuts foreldre, så er det mye utroskap og skam inne i bildet. Begge våre aktuelle Abelone er gift og har barn med en annen mann når Knut fødes. I tillegg ser det jo ut til at Knuts far også er gift og har barn når han fødes.Kanskje ikke så rart om Knut blir satt bort og fostres opp av en slekning av en av foreldrene som ikke har barn.Huff, dette blir innviklet og ligner mer på dagens moderne foreldre/barn-samfunn.Dette var mye spekulasjoner rundt de fakta og tråder vi har funnet i denne saken. Du får se om du kan nøste opp noen tråder i det.mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Der ble født en Abeline Andersdotter i Hessevik 3.6.1844 (døpt 15.6.1844) med foreldre Anders Larssen og Kristi Jakobsdotter. Hun er tjenestejente på Humborstad i Davik i 1865. Det ville vel være naturlig at hun reiste tilbake til Hessevik hvis hun skulle ha barn utenom ekteskap. At hun heter Abeline og ikke Abelone ville jeg ikke ha lagt for stor vekt på. Når det gjelder fødested til Aamund Knutsen så er det vanskelig, men hvorfor ikke prøve Romsdal i Møre og Romsdal? Mvh Bent Grotle, Florø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Forslaget til Bent om at mora er Abeline Andersdatter på Humborstad (Hessevik) og til Frank om at faren er Aamund Knutsen på Runderem synes jeg ser fornuftige ut. Dersom den siste ikke er faren,må det være en som kom fra Romsdals amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.