Gå til innhold
Arkivverket

[#12017] Bergen: Ole Monsen f.1807 gm Hendrikke Bergithe Olsen f.1808


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Min tipptippoldefar borarbismand Ole Monsen ble iflg folketellinger født i 1807 eller 1808.Han giftet seg med Hendrikke Bergithe Olsen og fikk følgende barn :1832 Mons Olai 1834 Birthe Marie 1838 Ole Johan 1842 Anne Marie 1847 Anne Marie 1850 Rolfine Christine Ole Monsen og Hendrikke Bergithe Olsen bodde i Tvergaten 5 (18-111) og da Ole Monsen ikke lenger var arbeidsdyktig endte de sine dager der ihhv 1876 og 1885 som gamle og understøttet av fattigvesenet.Jeg finner at Hendrikke Bergithe Olsen ble døpt i Bergen i 1808 og at foreldrene heter bødker Ole Endresen og Anne Marie Henrichsdatter.Ole Endresen og Anne Marie Henrichsdatter giftet seg i 1791 fikk 5 barn før Hendrikke Bergithe.1791 Gurina Martine 1793 Anna 1796 Endre 1799 Karen Maria 1802 Karen Maria 1808 Hendrikke BergitheDe bodde i Steinkjelderbakken 1 og det står i folketellingen 1801 at han var 36 og hun var 45 år.## Vet noen noe mer om denne familien og hvor Ole Endresen og Anne Marie Henrichsdatter kom fra ? ##Fant en Ole Endresen som kanskje kan stemme ?Digitalarkivet: Examination board 1803-5 - Bergen. Fornavn Farsnavn Familienavn Fødested Alder Sedvanlig oppholdssted Næringsvei Listens bemerkninger Ekstrasesjonens vedtegninger Løpenummer Referanse til ruller 4774 Ole Endresen Bøe Walders 39 Bergen Bodker Arbeidsmand og Ringer til Tydske Kierken HR: Rode 22. Bogst: cc: 0 HR-127 . Er Walders det samme som Valdres i dag ? Tilbake til Ole Monsen : Jeg finner ikke ekteskapet mellom Ole Monsen og Hendrikke Bergithe Olsen, men jeg lurer på om dette kan være dåpen hans:Digitalarkivet: Døypte i Bergen 1668-1815. Fødsesdato Dåpsdato Dåpsår Namn Fars førenamn Fars etternamn Jan 02 Jan 10 1808 Ole Mons Olsen Fars yrke Mors førenamn Mors etternamn Merknad Kyrkje pagter Berthe Olsdtr Sandvigen 1-84 KK## Vet noen noe om vielsen deres og om jeg har funnet riktige dåp og foreldre ? ##

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkeboken sier at brudgommen Ole Monsen var sønn av 'Mons Olsen i Bergen', mens bruden var datter av 'bødtker Ole Endresen i Bergen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk begge to.Det var til stor hjelp. Nå har jeg funnet mye mer.For å få litt mer helhet i historien lurer jeg nå på om dette kan være Berthe Olsdatters første ekteskap i 1794 ettersom det står at hun er enke når hun vier Ole Monsen i 1800:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAMREVIG&variabel=0&postnr=3594&fulle=true&spraak=n>Lenke Står det bødker Ole Endresen som brudens far her også ? Har du lett tilgang Yngve Nedrebø ?Og at dette da er den første mannens begravelse i 1796 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjell Øijorden

Viser til Arkivforumet tema 30004 der du etterlyser fadre til døpte barn av foreldre Ole Monsen og Henriche Bergithe Olsdtr.Jeg var en tur på Statsarkivet i Bergen og fant fadre til deres 2 elste barn. (vanskelig å lese)Mons Olai døpt 29.07.1832 i KK. Fadre: Magdalene Olsdtr. ..91 Berte Malene Monsdtr. ..15, Mons Olsen S1-76, Peder Johannesen 5?, Rasmus Martinesen 120.Birthe Marie døpt 12.10.1834 i KK. Fadre: Ingebor Monsdtr 1-85, Gjertine Eliasdtr 23-85, Mons Olsen 1-76, ....Christiansen 1-??, Mons Larsen -124Mons Olsen adr. S1-76 (som er Nordre Øijorden) er fadre for begge, og det styrker da teorien din i tema (arkivf. 30004) at han er far til Ole Monsen.Jeg har tatt kopi av aktuelle fadre og kan maile dem om interesse. Fant din hjemmeside med slekt. Har også annen inf. (gamle papirer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Grete Bratne

Hei KjellJeg har helt gått glipp av dette innlegget! Jeg hadde en annen e-mailadresse den gang og får jo derfor ingen melding om nye innlegg, men i dag tok jeg en liten titt på gamle tråder.Tusen takk for at du tok deg bryet med å sjekke dåpene for meg,- dette var jo svært interessant !Kjempefint hvis du sender meg det du har :-) Jeg har bredbånd, så det er bare å sende med stor oppløsning hvis du har tenkt å scanne det ned.Teorien styrkes også av at Ole Monsen og Hendrikke Bergithe Olsdatter i så fall har oppkalt de to første barna etter hans foreldre og de to neste etter hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.